Shuhei Nakamoto «No descarto fer un equip amb els Márquez»

Nakamoto, vicepresident de HRC, segueix els assajos a Xest, ahir.

Nakamoto, vicepresident de HRC, segueix els assajos a Xest, ahir. / MIGUEL LORENZO

6
Es llegeix en minuts
EMILIO PÉREZ DE ROZAS

No va de manaire, però tothom sap que l'enginyer japonès Shuhei Nakamoto (Tòquio, 1957) és qui té més poder al pàdoc del Mundial. La seva moto, l'Honda RC213V, segueix sent el somni de qualsevol pilot. I més en mans d'un impressionant Marc Márquez, que ha trencat tots els rècords de precocitat i victòries de la història de la categoria reina de MotoGP.

-Digui'm, ¿què va veure en Marc Márquez que el captivés al primer segon?

-Em va encantar i punt. No sé explicar-ho, ho sento. No és que em costi, és que no trobo les paraules per expressar què vaig sentir al veure'l córrer per primer cop. Va ser en 125cc i em va agradar, em va atraure. Vaig saber que seria boníssim, així que, quan va guanyar el títol, vam començar a parlar-hi. ¿Què hi vaig veure? Ho ignoro, tenia alguna cosa.

-Vostè va sorprendre el món quan, abans de començar el campionat del món del 2013, va dir que Márquez estaria al podi de Qatar, el seu primer gran premi a MotoGP.

-Ho vaig dir perquè ho pensava, perquè havia vist la seva actitud en els mesos previs al debut, els seus entrenaments i perquè, ¡carai!, ho vaig sentir així. És més, aquella tarda, a la graella me'n vaig acomiadar dient-li: «Ens veiem al podi». I així va ser després d'una grandíssima carrera lluitant amb Valentino (Rossi) i Jorge Lorenzo. No va guanyar, però ho va fer de meravella, com jo esperava.

-¿Per què estava tan convençut d'aquell èxit, del magnífic debut?

-Ho sento, no sé explicar-ho, el Marc tenia una cosa especial. Ho vaig notar de seguida. Em va passar una cosa semblant amb l'australià Casey Stoner, tot i que la seva manera de pilotar és molt diferent.

-¿Què és el que més el va sorprendre de Márquez l'any del seu debut?

-Els primers cops que el Marc va pujar a l'Honda i va transmetre les seves impressions als enginyers, els comentava que notava falta d'adherència, que la moto es movia molt, que era molt nerviosa. Abans de prendre cap decisió, va escoltar atentament els nostres enginyers que li van dir que la RC213V és així. I el que té de prodigiós el Marc és que no va intentar canviar la nostra moto, sinó adaptar-s'hi ràpidament. Va dir: «Entesos, la moto és així, doncs jo la faré meva». I ho va fer de seguida.

-I aquest any, que ja ha sumat 12 victòries, igualant l'espectacular rècord de Mick Doohan del 1997, ¿què l'ha sorprès?

-M'ha sorprès tot. He de reconèixer que no esperava que el Marc guanyés 12 carreres, 10 de consecutives, i, fins i tot, pugui arribar a 13, ja que el veig molt capaç de guanyar diumenge. Estic feliçment sorprès d'aquesta gesta.

-¿Què és el que li agrada més de Márquez, fora o dins de la pista?

-Sé que tothom parla del seu caràcter com una de les coses més positives de la seva personalitat. A mi m'agrada el seu somriure permanent i el seu positivisme, però res d'això em sembla vital per guanyar. A mi m'encanta com treballa, la seva enorme dedicació, professionalitat i rigor en tot el que fa.

-¿I el que li agrada menys?

-M'agrada tot, ho sento.

-Vostè és japonès, somriu poc, parla menys, sempre fa cara seriosa. Márquez és tot el contrari. ¿Com és que s'entenen tan bé?

-Vostès no em veuen quan estic amb ell a soles, sense les càmeres que sempre ens envolten. Jo també sóc molt divertit, encara que vostès no s'ho creguin, ni ho vegin. M'encanta congeniar amb un noi amb el caràcter tan obert com el Marc, molt. És un plaer viure amb ell al box, de debò.

-Vostè va dir que admirava Márquez perquè, contràriament als altres pilots que ha tingut Honda, que han trigat un any a entendre aquesta moto, ell va aprendre a pilotar-la en setmanes, en pocs mesos, cosa que li va permetre guanyar el primer any.

-El primer any, el Jorge (Lorenzo) va ser més ràpid. El Marc va ser molt valent, va caure molt en assajos però va ser constant, regular i molt efectiu en carrera. I es va endur el títol amb una mica de sort. Però aquell any, el passat, qui va controlar la categoria i va ser més veloç va ser el Jorge. No obstant, aquest any el Marc està sent el gran dominador perquè no tan sols coneix la categoria, no tan sols s'ha fet amb la nostra moto, no tan sols es programa millor els entrenaments, sinó que ha après, cosa vital a MotoGP, a gestionar els pneumàtics.

-Randy Mamola, quatre vegades subcampió del món de 500cc, diu que aquesta Honda estava esperant, desitjant, un pilot com el Marc.

-Estic molt d'acord amb el Randy, sembla construïda per al Marc.

-Creu que l'estil de Márquez ha obligat els altres rivals a modificar el seu pilotatge en aquesta direcció.

-Sé que tothom pensa en la seva espectacularitat, però li diré que la inclinació del Marc no és, al meu entendre, la millor característica del seu pilotatge, ja que tothom s'inclina igual, que són els 60 graus que tolera el pneumàtic. Però el Marc ha obert estranyament els manillars quan els altres els segueixen portant molt tancats, això li permet tocar de seguida amb els colzes a l'asfalt. I, una altra de les seves característiques, és que el Marc mou molt el cos d'un costat a l'altre de la moto, de davant cap endarrere, per ajudar-se.

-Márquez té 21 anys i vostè acaba de contractar l'australià Jack Miller, de 19. ¿Per què?

--Hi ha diversos pilots molt interessants, amb potencial, com són els dos Àlex, Márquez i Rins; Maverick Viñales o el mateix Miller. Els Àlex prefereixen anar cremant etapes i, l'any que ve, correran a Moto2; Viñales ha estat fitxat per Suzuki i hi ha Miller, que té estatura i empenta per fer ja el salt a MotoGP. Però li he de dir una cosa: hi ha matins que em llevo pensant que aquest salt serà un èxit i altres dies, en canvi, penso que potser no funcionarà. Jo també veig molts interrogants i dubtes sobre aquesta decisió.

-¿Veu Márquez guanyant durant molts anys amb i per a Honda?

-I tant, així ho desitjo, però això és com un matrimoni. Ara tenim una relació meravellosa, hem prolongat la nostra relació dos anys més, però les dues parts s'han de posar d'acord per continuar l'idil·li per a tota la vida.

-Per cert, ¿veu els dos germans Márquez corrent per a vostè a l'equip Repsol-Honda?

-I tant. La possibilitat hi és i Honda la contempla, però s'ha de veure l'evolució de l'Àlex, que és estupenda. Els veig formant equip però no perquè siguin germans i sigui exòtic, sinó perquè acabin sent els dos millors de MotoGP. El Marc ja ho és i l'Àlex està creixent. Tinc clar que si es produeix aquesta situació, parlaré amb el seu pare, el Julià, i li demanaré un descompte en les fitxes dels seus fills, com passa quan tota una família s'abona a la mateixa companyia de telefonia mòbil.

-Quan guanyen carreres o títols, quina part d'èxit li concedeix a la moto i quina part al pilot.

-Per a mi és més important el pilot que la moto, per això miro de tenir els millors amb mi.

Notícies relacionades

-Honda competeix, de manera oficial, al Mundial de Moto3. ¿Li fa il·lusió guanyar-lo?

-Ens fa molta il·lusió i espero que l'Àlex ens doni, diumenge, la mateixa alegria que ens va proporcionar el Marc a Motegi, casa nostra, quan ens va donar un nou títol mundial de MotoGP.