Col·labora:

CAMPANYA INFORMATIVA I DE PROXIMITAT

Reciclar més i millor

L'AMB impulsa una acció a peu de carrer per resoldre dubtes i millorar la recollida selectiva

Des de petits. La campanya es dirigeix a tota la població, de totes les edats.

Des de petits. La campanya es dirigeix a tota la població, de totes les edats. / JULIO CARBÓ

4
Es llegeix en minuts
Luis Benavides

Els raspalls de dents, encara que tinguin el mànec de plàstic, s'han d'introduir al contenidor gris. Les bombetes i les copes trencades, malgrat tractar-se d'objectes domèstics amb el vidre com a material predominant, s'han de portar als punts de recollida o 'punts verds'. «Faig servir aquests dos exemples per trencar el gel i posar a prova els coneixements de la gent. En general, separen els residus a casa i utilitzen els diferents contenidors, però encara tenen alguns dubtes», explica Marisa López, de 53 anys. Ella forma part de l'equip de 144 informadors, organitzats per parelles, que interactuen directament amb els ciutadans des del 30 de maig passat.

La nova campanya de proximitat liderada per l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), amb presència en 28 dels 36 municipis metropolitans, persegueix augmentar la recollida selectiva de residus, que actualment és del 33,7% de mitjana a tot el territori. I és que, malgrat tots els esforços portats a terme per sensibilitzar sobre la importància del reciclatge, la taxa de reciclatge metropolitana queda lluny del 50% que marquen les directives europees de cara al 2020.

GRAN DESPLEGAMENT

Durant quatre mesos, els informadors visitaran diferents punts del territori metropolità. Sempre a les tardes, de dilluns a divendres.

L'AMB, que va oferir una formació prèvia als informadors, va confeccionar una llista amb els punts negres on es recicla poc o s'han detectat molts impropis. La consigna és clara: «S'han d'acostar de forma proactiva, amable i respectuosa. El seu objectiu és convèncer, fer entendre que és important reciclar bé. Si els veïns tenen alguna queixa o suggeriment per millorar la recollida, els informadors en prenen nota a través de l'aplicació que porten descarregada al mòbil», afirmen fonts de l'ens metropolità.

En les tres primeres setmanes d'aquesta acció per fomentar la selecció de residus a la llar els informadors s'han trobat amb tota mena de respostes i actituds. «El primer que fem, després de presentar-nos, és escoltar-los. A partir d'aquí, si tenen dubtes o idees equivocades sobre els residus els expliquem com funciona», explica Elisabet Aguiló, de 26 anys, llicenciada en psicologia a la recerca de feina. Mentre no surt participa en promocions i campanyes informatives puntuals. Com ella, els altres 143 informadors contractats estaven a l'atur.

EXCUSES

La falta de temps i el poc espai a la cuina, continua Aguiló, són dues de les excuses estrella: «Quan ens diuen això els expliquem que es venen unes galledes petitones que es poden col·locar sota de la pica de la cuina i que no requereix invertir temps extra».

En el grup d'informadors es troben representades diferents ètnies per facilitar la comunicació a les zones amb xifres d'immigració més elevades. «Moltes persones que acaben d'arribar del nord d'Àfrica no saben com funciona perquè als seus països no tenen aquests contenidors», explica Monique Mendy, una francesa d'origen senegalès establerta aquí i que feia dos anys que estava a l'atur.

La campanya es dirigeix a perfils molt diversos, des de singles a personal de la llar, passant per perfils de classe treballadora i mitjana-alta. Cadascun, amb les seves particularitats.

En línies generals, l'acollida per part de la població metropolitana és positiva. «Em sembla bé que es facin aquest tipus de campanyes per conscienciar la gent. Reciclar més i millor pot ajudar a mitigar el canvi climàtic. Acabo d'aprendre que les ampolles i els taps de plàstic van al mateix contenidor però separats», explica Gabriel Jiménez, de 23 anys, graduat en Geologia.

Els més petits de la casa són un gran aliat per a aquesta nova acció, perquè a l'escola aprenen la importància de cuidar el planeta. Montse Bernat, de 63 anys, passeja amb el seu nét, Martí, de 3. «A casa ja fa temps que reciclem tot el que podem. Penso molt en el futur dels meus néts, en el món que els deixarem», explica Bernat.

ANTECEDENTS

Notícies relacionades

La nova campanya, que compta amb la col·laboració dels Sistemes Integrats de Gestió (SIG) Ecoembes i Ecovidre, dues organitzacions sense ànim de lucre que tenen com a objectiu augmentar la taxa de reciclatge d'envasos i vidre, respectivament, té diferents antecedents amb resultats molt positius.

Entre l'agost del 2013 i el març del 2014, un grup d'informadors van visitar alguns supermercats de 33 municipis metropolitans amb consells sobre la recollida selectiva; i uns mesos després, a l'octubre i novembre del 2014, es va portar a terme una prova pilot al districte de Sant Martí de Barcelona, a peu de contenidor, i es va aconseguir una millora de 7 punts en les taxes de reciclatge de la zona després d'informar més de 18.000 persones. 

Idees errònies i respostes

Els informadors tenen resposta per a les principals excuses i idees errònies sobre el tractament dels residus. «AL FINAL TOT VA AL MATEIX CAMIÓ» Hi ha camions amb dos espais separats que fan el mateix trajecte per estalviar recursos. A la planta de residus es descarreguen en línies de tractament diferent. «JA PAGO ELS MEUS IMPOSTOS» Aquest sistema propiciarà que els impostos que paguen els ciutadans s’inverteixin en altres beneficis socials per a la comunitat. «AQUEST SISTEMA TREU LLOCS DE TREBALL» La gestió dels residus genera teixit industrial i també llocs de treball. «AIXÒ NOMÉS BENEFICIA LES EMPRESES QUE GESTIONEN EL RESIDU» Ecoembes i Ecovidre són empreses sense ànim de lucre. «ÉS UN MODEL QUE NOMÉS BENEFICIA  ELS FABRICANTS» Els fabricants actualment paguen un impost pel tipus d’envàs que fabriquen. «AQUEST SISTEMA ÉS MOLT COMPLICAT» Els ajuntaments i la mateixa Àrea Metropolitana de Barcelona ofereixen solucions per informar-se i fins i tot organitzen visites a les plantes de tractament de residus.