INICIATIVA DE LA COMPANYIA DE CORREUS A FRANÇA

Carters que reparteixen recolzament a avis en solitud

La companyia pública nacional de correus francesa, La Poste France, es val de la seva xarxa humana de carteres i carters al país per donar serveis a domicili a persones grans. Més de tres milions i mig de francesos ja superen els 80 anys

zentauroepp46872722 mas personas correos carteros franceses francia visitan la c190211104851

zentauroepp46872722 mas personas correos carteros franceses francia visitan la c190211104851

6
Es llegeix en minuts
Carme Escales

L’ancestral ofici de carter sempre ha significat molt més que repartir cartes. Antigament, sense telèfon, automòbils, ni vies de comunicació ràpides, el correu era la primera font d’informació d’un poble a l’altre. A cavall o a peu, el carter travessava muntanyes per camins de pastor portant documents i paquets de poble en poble, mentre passava la veu sobre successos, bones i males notícies. El carter era esperat per molt més que pel correu. És una cosa que als petits pobles de tot el món s’ha conservat. La visita del carter significa per a moltes persones l’única salutació o l’única conversa en persona amb algú, en molts dies. Especialment a l’hivern, en llars on només viuen persones grans, i en zones aïllades.

    A França, 3.600.000 persones tenen més de 80 anys, una xifra que els demògrafs avancen que en 20 anys es doblarà. És la tendència que també segueixen països com ar aBèlgica, la Gran Bretanya i Espanya. «La mitjana del cost d’una plaça en una residència geriàtrica a França és de 2.800 euros al mes. I la mitjana de les pensions de jubilació és d’uns 900 euros», precisa Eric Beaudrillard. Ell és el responsable del programa Veiller Sur Mes Parents (Vetllar pels meus pares), una iniciativa de la companyia pública nacional francesa de correus, La Poste France (www.laposte.fr), que es val de la xarxa de carteres i carters (51% i 49%, respectivament, i amb el mateix salari, segons precisa Beaudrillard) per tot el territori del país per oferir serveis de recolzament a persones grans que viuen soles. «El 80% d’aquestes persones grans prefereixen envellir a casa seva i, en molts casos, els fills viuen a una mitjana de 220 quilòmetres de distància», exposa Beaudrillard.

  

El 80% de les persones grans prefereixen envellir a casa seva i en molts casos els seus familiars viuen a més de 220 km

  Per això La Poste France ha decidit articular un sistema d’atenció a aquests més grans que habiten sols, aprofitant la confiança que ja tenen aquestes persones amb el personal de correus. A través del programa, el carter o la cartera visita de manera fixa les persones que ho demanen una, dues, quatre o sis vegades per setmana, excepte els diumenges.

A partir de 19,90 €

En funció de les necessitats de cada usuari, s’estableix la freqüència de visites. A partir de 19,90 euros, el servei ofereix una visita a la setmana d’una mitja hora i l’informe a posteriorique arriba a l’‘smartphone’ del familiar o persona de contacte. I cada mes, la persona gran rep de mans del carter undiari personalitzat que recull missatges i fotografies de fills, nets o amics i les seves activitats, que a través de l’aplicació del programa, la família de la persona gran envia a La Poste France.

    S’ofereixen quatre possibilitats de tarifa (29,90, 99,90 i 139, 90€ al mes) i diferents cobertures. En la segona opció –29,90€, per exemple, a més de visita, informe i contacte amb la família, i el diari de notícies i imatges familiars, la quota inclou el servei de teleassistència, a través del qual la persona gran està proveïda d’un botó d’avís d’emergències actiu les 24 hores tots els dies de la setmana.

    «És un enllaç que tranquil·litza», explica la Sophie, filla d’una usuària. Ella viu a centenars de quilòmetres de la seva mare i va contractar primer el servei bàsic i actualment té contractat el servei de sis visites a la setmana. «Si li fa falta alguna cosa, o si constatem alguna anormalitat al domicili de la persona, ho comuniquem immediatament al familiar de contacte», explica Michel Cantdoras, que presta el seu servei com a carter en diversos pobles pròxims a la ciutat de Perpinyà. Michel té 60 anys, 40 dels quals ha treballat com a carter, i avui és un dels que serveix les seves visites a gent gran en el programa Veiller Sur Mes Parents.

Els 75.000 carters i carteres de La Poste France atenen ja més de 5.000 usuaris del programa d’atenció a casa

    «Les nostres visites permeten millorar la vida de les persones grans a casa seva, perquè davant de qualsevol necessitat de millora a la llar o el que necessiti l’usuari o usuària nosaltres n’informem la família o contactem amb qui pugui resoldre un problema. A més, promou el contacte personal, la presència en llocs on hi ha gent gran que viu molt aïllada», afegeix el carter, que, en el seu cas, visita setmanalment una senyora de 95 anys a Ceret. «Repartim cada vegada menys correu, però la gent espera igualment la nostra visita», afirma. «Jo tenia 20 anys quan vaig començar a treballar de carter i vaig triar precisament aquest ofici per aquest vessant humà, pel contacte amb les persones que suposa la visita del carter», expressa Michel.

   

Porta de confiança

Els 75.000 carters i carteres de La Poste France atenen ja més de 5.000 usuaris a través d’aquest programa d’acompanyament a persones grans. Ells mateixos s’ocupen de passar la veu sobre ell a les cases on porten diàriament correspondència.

    «La nostra idea és aprofitar la confiança en la figura del carter per fer-ne l’únic punt d’entrada de supervisió de les necessitats de les persones grans», declara el responsable de Veiller Sur Mes Parents. Eric Beuadrillard explica que a través dels professionals, metges i psicòlegs de Gérontopôle, companyia especialitzada en serveis per millorar la qualitat de vida de persones grans, s’han format carteres i carters que presten les seves visites i acompanyament a persones grans dins del programa Veiller Sur Mes Parents.

Metges i psicòlegs han ofert formació específica als carters sobre l’atenció a les persones grans

Notícies relacionades

    Aurore Raguet exerceix de cartera a la regió de les Ardennes i els dissabtes, a més de la seva ruta quotidiana de repartiment, fa parada a casa de Jeanine Titeux Thiry, una escriptora de 88 anys, en plena forma. El seu últim llibre publicat, 'Un âme en détresse' (ed. Vérone) és «la història d’una vida en què tot és qüestionat». La va escriure en la solitud dels seus dies a casa seva. Té tres fills, però viuen en altres regions de França. Així que diàriament, l’única visita segura, pràcticament és la d’Aurora. Jeanine és vídua des de fa 10 anys. «A poc a poc, he vist anar-se’n molts amics», diu. «Fins fa poc conduïa, però amb l’edat et vas adonant de més perills, també a casa, per això vaig decidir apuntar-me al programa de visita setmanal de la meva cartera. «Conversem, cuinem o m’ajuda a maquillar-me. Em sembla un servei genial, que em fa sentir més tranquil·la».

"Es tracta de prestar una atenció especial humanament, ja que hi ha moltes persones grans que estan soles”, explica Quentin, un carter de 28 anys que treballa a París. Dues vegades a la setmana visita una senyora de 75 anys que només té un germà. Ell viu a 45 minuts en cotxe, però sense gaires possibilitats de visitar-la sovint, per això va ser el mateix germà que va contractar el servei de La Poste.

Un gran servei de proximitat

<span lang="ES-TRAD">Davant de les perspectives d’evolució demogràfica, amb un envelliment gradual més gran a França, <strong>La Poste France </strong>s’ha proposat que aquesta porta d’entrada de confiança a les llars a través del seu programa </span><strong><span class="Negritacursiva"><span lang="ES-TRAD">Veiller Sur Mes Parents</span></span></strong> ho sigui també de qualsevol servei que contribueixi a la millora de vida dels usuaris del servei. Per això ha establert aliances amb <strong>Asten Santé</strong> i <strong>Axeo</strong>, líders francesos en prestació de serveis de salut a domicili i atenció a les persones, per canalitzar a través dels carters del programa entrega de medicaments, realització de prediagnòstics energètics o qualsevol millora a casa de neteja, jardineria, bricolatge o cuina. Així, La Poste es vol convertir en un <strong>actor global de serveis a domicili.</strong> El carter es converteix en assessor fiable per fer arribar a les llars el servei de professionals de confiança. "Els carters som molt apreciats a França, és una de les professions més ben valorades", assenyala Quentin, carter a París.