'START-UPS'

Glovo obre un súper 'online' per competir amb Amazon i Mercadona

La firma comptarà amb botigues tancades al públic al centre de les ciutats per realitzar el repartiment

abertran43769404 glovo180905194236

abertran43769404 glovo180905194236 / RICARD FADRIQUE

4
Es llegeix en minuts
Josep M. Berengueras
Josep M. Berengueras

Periodista

ver +

La 'start-up' catalana Glovo passa a competir en el món delssúper ‘online’. La firma amb base a Barcelona ha anunciat aquest dijous l’obertura d’un supermercat dins de la seva ‘app’ amb el qual competirà amb gegants com Amazon Mercadona en l’entrega ràpida de productes de distribució.

L’aplicació ha decidit apostar per un nou model per competir en el terreny dels supermercats. En el passat, la firma tenia acords amb cadenes de supermercats però, segons ha destacat el cofundador i conseller delegat de la firma, Óscar Pierre, "costava molt la integració i hi havia problemes". Per això, ara han fet virar el negoci: "Ara comprem directament a proveïdors, cosa que ens dona un marge de benefici més interessant."

Per poder entregar ràpid al client, la firma compta a Madrid amb una botiga cega (no oberta al públic i disponible 24 hores, 365 dies a l’any) on emmagatzema fins a mil referències i centralitza totes les comandes per entregar-les en un temps inferior a mitja hora. Aquesta botiga compta amb productes "frescos senzills" com ara fruita o hortalisses, té una superfície d’al voltant de 200 metres quadrats i una mitjana de 8-9 empleats per cobrir les 24 hores.

Segons Pierre, de moment les comandes són més aviat petites –ofereixen un assortiment reduït, tot i que també inclouen aliments frescos–, com si es tractés d’una compra en una botiga de conveniència. Però l’objectiu de la firma és que els seus clients facin compres per a tot el mes a través dels seus serveis, i per això no descarten explorar la possibilitat d’utilitzar missatgers amb camions.

"Tenim molt bons resultats ara per ara, hi ha molt bona taxa de repetició. La idea és tenir entre 8 i 10 persones per botiga i a Madrid n’obrirem 3 o 4. Les pròximes seran aBarcelona, Lima, Buenos Aires i Santiago de Xile", ha avançat.

Resultats

La companyia preveu tancar el 2018 amb 80 milions d’euros d’ingressos –davant els 17 milions del 2017–, encara així per sota de les seves estimacions inicials de superar els 90 milions ja en aquest exercici. "No vam tenir en compte l’estacionalitat, quan arriba el bon temps la gent demana menys a domicili i surt més de casa; i tampoc vam predir bé el tiquet mitjà a Sud-amèrica, que és un 60% del que tenim a Espanya –estimat en 20 euros per comanda–", ha explicat.

La firma, que acaba de tancar una ronda de finançament de 115 milions d’euros, preveu contractar 300 enginyers a Barcelona només el 2019, passarà de 800 a 1.200 empleats i espera duplicar el nombre d’establiments amb què treballa (10.000) i més que triplicar tant el seu nombre de repartidors (21.000) com d’usuaris (2,5 milions).

La firma està immersa en un procés d’expansió internacional que ja l’ha portat a estar present en prop de 80 ciutats de vint països diferents –a Europa, Llatinoamèrica i l’Àfrica-, als quals se n’hi afegiran previsiblement deu més el 2019.

Precisament a Espanya –amb una facturació pròxima als 26 milions d’euros– la firma ja ha assolit el llindar de rendibilitat, una cosa que el seu fundador confia a assolir a nivell de grup per d’aquí un any i mig aproximadament.

Repartidors

Respecte a la qüestió del model de treball i de la situació laboral delsrepartidors, Pierre ha indicat que els seus 'glovers' valoren "la llibertat i la flexibilitat, així com la seguretat, ja que oferim una assegurança privada d’accidents, i els ingressos". Preguntat sobre què passaria si se l’obligués a contractar tots els 'riders', Pierre ha dit: "Seria una bona feina, però ens adaptaríem, trobaríem la manera". Pierre ha afegit que si hi hagués doctrina en aquest sentit "canviaríem el perfil del missatger". "No crec que sigui la solució, perquè no és el que ens demanen els repartidors i no creiem que es tracti d’una relació laboral. Trobaríem la manera de funcionar, en aquest cas", ha dit. I ha afegit: "Si fos així, la solució seria créixer en altres països perquè Espanya representés un percentatge més petit del nostre negoci".

Notícies relacionades

No obstant, el conseller delegat creu que és necessari crear polítiques i regulacions eficaces en el mercat laboral que tinguin en compte la digitalització i els usos socials. "Volem ser proactius en explicar com és aquest impacte social", ha avançat Pierre, que ha assenyalat que han creat un departament de polítiques públiques per dialogar amb els agents socials i públics.

D’aquesta forma, Pierre ha reconegut que la plataforma ha tingut diverses inspeccions de treball a Espanya per valorar el seu model. "Creiem que el futur del treball és un model híbrid entre un empleat i un autònom, que hi hagi flexibilitat i ens encantaria que els 'riders' tinguin més cobertures. No obstant, a Espanya no hi ha una negociació per aconseguir aquest model de treball", ha lamentat.