En col·laboració amb

Programes educatius

Iniciatives per millorar el benestar de la infància a Barcelona

El Pregó dels Infants és un programa educatiu per fomentar la promoció i la difusió dels drets dels infants i el  seu reconeixement com a ciutadans i ciutadanes de ple dret

Lalcalde de Barcelona, Jaume Collboni, demana als nens i nenes que escriguin el Pregó dels Infants.

Lalcalde de Barcelona, Jaume Collboni, demana als nens i nenes que escriguin el Pregó dels Infants. / Ajuntament de Barcelona

4
Es llegeix en minuts

Amb el lema “A la ciutat, dret a la igualtat”, 628 alumnes de tercer, quart, cinquè i sisè de primària de 21 escoles i centres d’educació especial de Barcelona han rebut l’encàrrec de l’alcalde, Jaume Collboni, d’escriure el Pregó dels Infants, que aquest any reflexionarà entorn del dret a la igualtat, fruit de les inquietuds manifestades pels nens i nenes que hi van participar el curs passat.

En aquesta nova edició els infants reflexionaran sobre el dret a la igualtat i les vulneracions d’aquest dret a través de dinàmiques que s’estructuraran en quatre grans eixos: gènere i orientació sexual; procedència, religió i origen; capacitats, i equitat social.

Com a novetat d’enguany, l’alumnat ha realitzat un procés d’investigació previ en forma de gimcana pel seu barri o districte amb l’objectiu de detectar qui treballa en aquest dret, com ho fa i quines situacions o accions no l’afavoreixen. D’aquesta acció n’ha sorgit un informe amb propostes de millora que ja han presentat a la seu del districte corresponent.

La lectura del pregó la faran nens i nenes representants dels diferents centres educatius el 14 de febrer, davant l’alcalde la ciutat, coincidint amb l’inici de les Festes de Santa Eulàlia.

Dret a la participació dels infants

El Pregó dels Infants és un programa educatiu per fomentar la promoció i la difusió dels drets dels infants i el reconeixement dels nens i nenes com a ciutadans i ciutadanes de ple dret, tal com recull la Convenció sobre els drets dels infants.

El programa incideix en la importància de valors com la convivència i la participació a la ciutat i potencia la implicació de l’alumnat en la millora del seu entorn i la construcció de la ciutat; a més, és una forma d’acostar els infants a les institucions barcelonines.

Els nens i nenes barcelonins tenen onze demandes per millorar el benestar de la infància a Barcelona. /

Ajuntament de Barcelona

Què demanen els nens i nenes per millorar el seu benestar?

D'altra banca, prop de 450 infants de deu escoles de la ciutat han presentat aquest matí onze demandes, recollides a l’Agenda dels infants, per millorar el benestar de la infància a la ciutat, així com idees de què podria fer l’Ajuntament per implementar-les. La tinenta de Drets Socials, Maria Eugènia Gay, s’ha compromès a estudiar-les i donar-los resposta la primavera de l’any vinent. Totes les demandes i propostes es tindran en compte per a la revisió del Pla d’infància de Barcelona 2021-2030.

L’Agenda dels infants és un document que recull onze demandes, trenta propostes i més de cent idees per millorar el benestar de la infància a la ciutat. És el resultat d’un procés de recerca que comença amb l’Enquesta de benestar subjectiu de la infància a Barcelona, que en aquesta edició han respost més de cinc mil infants d’entre 8 i 11 anys, i continua amb els tallers participatius per cointerpretar els resultats de l’enquesta i elaborar propostes de millora del benestar.

Les onze demandes dels nens i nenes per millorar el benestar de la infància són les següents: 

  • Cuidar la nostra vida amb la família

  • Fer equip per posar fi al bullying

  • Tenir cura de la nostra seguretat i no permetre cap violència contra els infants

  • Més ajuda emocional i menys pressió sobre com hem de ser

  • Més ajuda per utilitzar les pantalles amb seguretat i per no enganxar-nos-hi

  • Més temps lliure per jugar i fer les coses que ens agraden

  • Una ciutat amable amb la infància on poder jugar i fer vida a l’aire lliure

  • Escoltar les nostres opinions i poder participar en les decisions que ens afecten

  • Que tothom tingui el que necessita, comprar menys coses innecessàries i compartir més

  • Cuidar la nostra vida a l’escola més enllà de l’aprenentatge

  • Cuidar el planeta i que hi hagi igualtat entre totes les persones

  • Més ajuda amb les pantalles i preocupació pel planeta

Notícies relacionades

Els nens i nenes expliquen que els agrada fer servir les pantalles, però també són conscients d’alguns dels seus riscos, per això demanen a les persones adultes que els ajudin a fer-les servir amb seguretat per no enganxar-s’hi. Pel que fa a la demanda de cuidar el planeta, es tracta de preocupacions tant en l’àmbit mediambiental com en el de la justícia social. A més d’aquestes dues línies temàtiques, n’hi ha de noves per continuar avançant en la recerca del benestar de la infància, com, per exemple, la diversitat sexual i les desigualtats de gènere des de la infància, el racisme i la implicació de les famílies amb l’escola.

L’acte s’emmarca en els actes de la Capitalitat Europea de la Democràcia, que des del setembre del 2023 i fins al setembre del 2024 ostenta Barcelona. Encara que els nens i nenes no tenen dret a vot, sí que tenen reconegut el dret a ser escoltats i que les seves opinions es tinguin en compte.