En col·laboració amb

Mobilitat

Compromís sobre rodes

Respectar la normativa de circulació permet reduir la sinistralitat i compatibilitzar els diferents mitjans de transport a la capital catalana

Compromís sobre rodes
4
Es llegeix en minuts

Està canviant la manera de moure’ns per Barcelona. En els últims anys ha crescut la mobilitat a peu, amb bicicleta i amb VMP –vehicles de mobilitat personal, una categoria que engloba patinets elèctrics, rodes i plataformes elèctriques petites i lleugeres, entre d’altres– gràcies a l’autonomia de desplaçament que aporten. Són mitjans de transport sostenibles i pràctics, en detriment de la mobilitat privada motoritzada, que genera greus problemes de salut pública i seguretat, com la contaminació ambiental, l’alta sinistralitat i la sobreocupació de l’espai públic.

Especialment si tenim en compte que Barcelona és una ciutat densa, on diàriament es porten a terme milers de desplaçaments en múltiples mitjans de transport públics i privats, i la planificació urbanística de la qual està en transició, a fi d’incorporar formes de transport més sostenibles i saludables que el cotxe i la moto. En aquest nou model, els nous mitjans de transport comparteixen via pública amb els mitjans de transport tradicionals, una cosa que de moment deriva en nous conflictes. Segons l’últim balanç de sinistralitat, el 2021 hi va haver 7.000 persones ferides en accidents de trànsit, 12 de les quals van perdre la vida, i 166 van patir ferides greus. El 85% dels ferits greus pertanyen a col·lectius vulnerables a la via pública, com són els conductors de motos i ciclomotors (88), vianants (41), ciclistes (6) i conductors de VMP (6).

L’Ajuntament de Barcelona contempla la sinistralitat com un problema de salut, que s’ha d’abordar per millorar la qualitat de vida a la capital catalana. És, per això, una problemàtica que requereix el compromís de tots i totes i implica el respecte i el compliment de les normes de tots els actors implicats, amb l’objectiu de facilitar la convivència de tots els mitjans de transport a la via pública.  

Control

Per a això, davant l’increment de VMP a la ciutat i la seva presència més gran en sinistres, i amb l’objectiu de reduir el nombre de lesions, la Guàrdia Urbana de Barcelona porta a terme de forma periòdica dispositius específics per controlar l’ús correcte i la circulació dels cicles, bicicletes, VMP i cicles de més de dues rodes. 

Quant als patinets elèctrics, el 2021 es van posar 18.665 denúncies a usuaris particulars de VMP, que incomplien la normativa quant a circulació de risc, elements de seguretat, la circulació per llocs on no està permès, velocitat i aparcament. Això sí, els VMP no circulen sols: també es van fer controls a usuaris d’altres tipus de vehicles a motor i vianants per assegurar que tothom compleixi la normativa. 

Normativa vigent

A més dels controls, el consistori realitza una tasca informativa sobre la regulació vigent dels VMP. Des del 2 de gener del 2021, un reial decret regula les mesures urbanes de trànsit en relació amb aquest tipus de vehicles, entre les quals destaca la prohibició de circular per voreres i zones per als vianants amb VMP. Juntament amb això, la nova llei de trànsit, que va entrar en vigor a mitjans de març, ha decidit el destí del casc en els VMP: la seva obligatorietat està en tramitació jurídica i pendent que l’aprovi el Consell de Ministres. 

A més de la normativa estatal, el 2017 Barcelona va desenvolupar una ordenança municipal per regular l’ús dels VMP de forma primerenca. Se centra en la seguretat, la protecció dels seus usuaris i la correcta convivència amb la resta de vianants i vehicles de la via pública. Va ser una modificació pionera de l’ordenança municipal per regular la circulació d’aquest tipus de vehicles després de popularitzar-se.

Ús correcte dels VPN

César Tello: «Són una bona oportunitat per a les persones joves»

César Tello és el director d’Adigital, l’Associació Espanyola de l’Economia Digital. En el seu impuls del creixement econòmic contempla les solucions de mobilitat sostenible a través de Smart Mobility, una plataforma que integra més de 15 empreses del sector de la mobilitat intel·ligent. Com a portaveu de Smart Mobility, Tello resumeix els reptes de Barcelona quant als VMP. 

-¿Quins beneficis i oportunitats té la mobilitat que s’està implantant?

-Té beneficis de sostenibilitat, de model urbà, i està més centrat en el ciutadà. Barcelona té una xarxa extensa de carrils bici i un bon clima. Aquest tipus de vehicles ofereixen oportunitats de mobilitat especialment a les persones joves que fan trajectes curts en llocs que no estan ben connectats en transport públic. L’únic que falta és més educació viària, no només dels conductors, sinó de tots els que ens movem a la via urbana, per entendre que hem de compartir l’espai amb un altre tipus de vehicles. Per a això, estem treballant amb la DGT per portar a terme campanyes informatives.

 -¿En quina situació es troba el desplegament dels patinets elèctrics compartits a Barcelona?

 -Les administracions públiques han de contribuir a garantir el dret a la mobilitat compartida i col·laborativa i el transport públic, una cosa que portarà a menys ús del vehicle privat motoritzat. Demanem celeritat als compromisos que ha assumit l’Ajuntament de Barcelona per desenvolupar una nova regulació dels patinets elèctrics compartits. És necessari que s’obri una convocatòria per a la licitació d’aquest servei. És un servei molt comú a Madrid, Sevilla, Londres...

Notícies relacionades

-¿Com serà aquest desplegament?

-Ha de ser d’una forma ordenada, s’han d’habilitar espais a la via pública per a l’aparcament d’aquests vehicles, tot això a costa de l’espai dedicat al cotxe i les motos privades.