Maduro ofereix 100.000 dòlars per González Urrutia
L’Argentina rep l’opositor uns dies abans que el president veneçolà juri el càrrec

A falta d’una setmana pel començament formal del tercer període de Nicolás Maduro, la situació política veneçolana comença a visibilitzar amb més intensitat les profundes divisions polítiques de la societat. El madurisme i l’oposició planegen el 10 de gener ocupar els carrers. Un altre factor, l’internacional, adquireix especial gravitació. Edmundo González Urrutia, la captura del qual ha reclamat el Cos d’Investigacions Científiques, Penals i Criminalístiques (CICPC), sobre la base d’una recompensa de 100.000 dòlars a aquells que coneguin el seu "parador", es proposa ben aviat abandonar Madrid, on està exiliat, i fer cap a l’Amèrica Llatina a pocs dies dels fastos oficials. Avui està previst que sigui rebut a Buenos Aires per l’ultradretà Javier Milei. El Govern de l’anarcocapitalista manté a hores d’ara una licitació activa amb Caracas per l’arrest del gendarme argentí Nahuel Gallo a la frontera entre Colòmbia i Veneçuela. La combinació dels factors interns i externs fa presagiar dies d’extrema tensió.
González Urrutia va aprofitar el canvi d’any no només per reivindicar la seva victòria electoral davant Maduro, el 28 de juliol. També va fonamentar la seva legitimitat a la Carta Magna que el Govern ha convertit en la seva pròpia bíblia des de 1999. "L’article 5 estableix que la sobirania resideix en el poble, que l’exerceix directament a través del sufragi". I aquesta "sobirania" va ser, segons l’oposició, pispada en la contesa electoral. El madurisme hi va respondre immediatament amb la imatge de l’exdiplomàtic presentat com un fugitiu que "es busca" pels presumptes delictes de "conspiració", "complicitat en l’ús d’actes violents", "desconeixement a les institucions de l’Estat", "instigació a la desobediència de les lleis" i "associació per delinquir".
Notícies relacionadesRelacions suspeses
En aquest context Milei espera l’excandidat presidencial amb els braços oberts. Aterrarà a la capital argentina en el moment més delicat de les relacions bilaterals, suspeses des del moment en què Buenos Aires va recolzar la victòria de l’oposició a les urnes. A l’ambaixada a Caracas, els interessos de la qual administra el Brasil, hi ha refugiats cinc opositors sota condicions de setge quotidianes. Però el conflicte va escalar més a partir de l’arrest de Gallo, que està a la presó a Caracas sota l’acusació de suposades accions conspiradores que en cap moment van ser fonamentades per les autoritats estatals ni pel Ministeri d’Exteriors.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Entre el dolor i la nostàlgia
- Recomanacions «Dinar de 10»: els elogis al millor restaurant de Cornellà de Llobregat, segons Tripadvisor
- Temps Com controlar la temperatura de casa? Com dormir? Sis consells davant les onades de calor
- Portal de transparència Artur Mas, l’expresident que més gasta
- Mor una treballadora del servei de neteja municipal de Barcelona en plena onada de calor
- BANCA El BBVA manté l'OPA sobre el Sabadell malgrat les condicions del Govern central
- Alerta per altes temperatures: Així pots protegir el teu gos
- Baròmetre municipal de juliol L'habitatge ja és el principal problema de Barcelona: la inseguretat encapçalava la llista des de 2018
- BANCA El Santander ofereix 2.700 milions al Sabadell per aconseguir TSB, segons Reuters
- Pobresa a Catalunya La vida en un garatge de tres nens de l’Hospitalet: «¿Fins quan hem d’estar així?»