El primer ministre d’Eslovàquia, en estat crític després de ser tirotejat
L’assaltant, de 71 anys, va ser detingut després de disparar al carrer al populista prorús Fico
El primer ministre d’Eslovàquia, Robert Fico, es troba en estat crític després de ser tirotejat ahir a l’acabar una reunió del seu Govern al poble miner de Handlová, situat al centre del país. Un home armat va disparar diverses vegades al primer ministre a les portes del centre cultural on es va fer la reunió, segons els vídeos que circulen de l’incident. L’assaltant va ser detingut després.
Fico, de 59 anys, va ser traslladat a l’hospital i, segons el seu compte de Facebook, "la seva vida corre perill". Alguns diaris eslovacs van informar que el mandatari va rebre impactes a l’abdomen, les cames i el braç. Populista i prorús, va jurar el càrrec l’octubre passat, i assumia així per tercera vegada el càrrec de primer ministre. Des d’aleshores, ha pres diverses decisions que han disparat la inquietud a Brussel·les, on preocupa una deriva autoritària semblant a l’empresa per Viktor Orbán a Hongria.
El seu Govern ha frenat els enviaments d’armes a Ucraïna, ha desmantellat una de les agències encarregades de vetllar contra la corrupció i ha assumit la narrativa del Kremlin, segons va publicar aquesta setmana Politico. També ha anunciat la seva intenció de reformar la televisió pública, una mesura que, segons els seus crítics, pretén estrènyer el control sobre els mitjans oficials.
Atacat mentre saludava
Segons alguns testimonis citats per la premsa eslovaca, el tiroteig es va produir quan Fico es va acostar a saludar uns simpatitzants. "Em disposava en aquell moment a estrènyer-li la mà", va assegurar un home al diari Dennik. Una altra dona va afirmar haver sentit entre tres i quatre trets, aparentment a boca de canó.
El primer ministre va ser traslladat en helicòpter fins a l’hospital Roosevelt, a la pròxima ciutat de Banka Bystrica. Una vegada allà va ser transportat fins a quiròfan. "Les pròximes hores seran decisives", va afirmar el Govern en un breu comunicat.
La premsa eslovaca va publicar que l’assaltant va ser identificat com a Juraj C, un escriptor amateur de 71 anys que va ser membre de l’Associació Eslovaca d’Escriptors i tenia llicència per tenir armes.
A la capital del país, Bratislava, el Parlament va suspendre les seves sessions fins a nou avís, mentre el seu vicepresident, Lubos Blaha, acusava l’oposició d’haver creat el caldo de cultiu per a l’atemptat. La polarització a Eslovàquia s’ha accentuat des que Fico va assumir el càrrec després de guanyar les eleccions amb programa antiimmigració i prorús en política exterior. En els últims mesos el país ha viscut multitudinàries protestes contra les polítiques del primer ministre, des de la seva reforma judicial fins als seus plans per desmantellar la televisió pública. Fico governa en coalició junt amb els partits Veu-Socialdemocràcia i l’ultranacionalista i prorús Partit Nacional Eslovac.
Les condemnes es van succeir ahir. "Completament en xoc pel brutal i temerari atac contra el primer ministre", va escriure la presidenta del país, Zuzana Caputova, al seu compte de X. Caputova va demanar als seus conciutadans que cessi la "retòrica d’odi" que "condueix a actes odiosos". També el líder de l’oposició liberal, Michal Simeka, va expressar la seva "commoció" per l’atac.
La presidenta de la Comissió Europea, Ursula von der Leyen, va afirmar: "Semblants actes de violència no haurien de tenir lloc en la nostra societat. Soscaven la nostra democràcia, que és el nostre bé més preuat". En termes similars es va expressar el president del Consell Europeu, Charles Michel. "Resem per la seva salut i una recuperació ràpida. Que Déu el beneeixi a ell i el seu país", va dir Orbán, un dels principals aliats de Fico al continent..
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Patrimoni històric Alerta per la contínua demolició d’estacions de ferrocarril centenàries
- Els excessos de la paternitat Els pares helicòpter aterren a la facultat per protegir els seus fills
- Sistema de salut 70 anys del Vall d’Hebron, el gran hospital públic català
- La gestió de la dana Mazón va veure vídeos de les inundacions a El Ventorro i ara sospesa dimitir
- Anàlisi L’operació sortida de Mazón i la jugada a tres bandes: Catalá, Pérez Llorca i Mompó, en els llocs clau
- Expedient obert Investiguen una escola d'educació especial de Blanes per presumptes maltractaments a alumnes amb autisme
- Gent gran sola La teleassistència de Barcelona rep 35 trucades diàries d’avis per «conversar per soledat»
- Privacitat "Jo mai dono el DNI": un expert explica com donar les teves dades de forma segura en hotels i allotjaments
- Negociacions a Suïssa Zapatero no dona per «definitiva» la ruptura de Junts i admet que el cas Cerdán «va impactar» en la relació
- Pensions ¿Quan es cobra la paga doble de Nadal? Bones notícies per als jubilats
