Guerra al Pròxim Orient
La xifra de morts a Gaza pels bombardejos israelians voreja els 6.000

La violència des de l’aire s’estén per tot Palestina. Mentre l’Exèrcit israelià segueix la seva agressiva ofensiva contra la Franja de Gaza, que mata centenars de persones en hores, a Cisjordània són víctimes d’atacs amb drons, fet que eleva la xifra de víctimes mortals per sobre del centenar en les últimes tres setmanes. Els números a l’enclavament amb prou feines serveixen per expressar l’esquinçada d’un poble sencer sense lloc segur a la seva pròpia terra. Gairebé 6.000 persones, unes 5.924 en concret, han sigut assassinades per bombardejos israelians en 19 dies. La gran majoria són civils, entre els quals hi ha 2.450 nens.
Israel també ha escalat la seva ofensiva diplomàtica contra les Nacions Unides, després que el secretari general, António Guterres, recordés els «56 anys d’asfixiant ocupació que ha patit el poble palestí». L’ambaixador israelià davant l’ONU, Gilad Serdan, ha dit que negaran els visats als funcionaris de l’organització internacional i ha exigit la dimissió de Guterres. «Ja hem negat el visat al Secretari General Adjunt d’Afers Humanitaris, Martin Griffiths; ha arribat el moment de donar-los una lliçó», ha dit Serdan a la Ràdio de l’Exèrcit.
Sobre el terreny, les diferents agències de les Nacions Unides treballen dia i nit per salvar vides palestines. L’Agència de l’ONU per als Refugiats Palestins (UNRWA) ha advertit durant la nit de dimecres que es veurà obligada a cessar les seves operacions a la Franja de Gaza a causa de la falta de carburant. Després d’una trobada amb el seu homòleg turc, el ministre d’Exteriors de Qatar, l’emir Tamim bin Hamad al-Thani, ha denunciat que, tot i que el nombre de nens assassinats a Gaza ja és superior al nombre de nens assassinats a Ucraïna, «no hem vist una reacció similar» i ha acusat la comunitat internacional d’«actuar com si les vides dels nens palestins no comptessin, com si no tinguessin rostre ni nom.»
«Col·lapse complet»
Notícies relacionadesPer la seva banda, el ministeri de Salut de l’enclavament ha hagut de donar una molt mala notícia. «Declarem el col·lapse complet del sistema de salut dels hospitals a la Franja de Gaza», han afirmat en un comunicat. Actualment hi ha 7.000 palestins malalts i ferits en hospitals que corren risc de mort. Tot i que els hospitals estan oberts, no poden proporcionar cap servei de salut perquè les seves capacitats i recursos s’han esgotat. Per ara només serveixen de refugi per a les persones desplaçades a tot el territori. Uns 600.000 palestins han buscat protecció en diferents centres d’UNRWA.
A la Cisjordània ocupada, els atacs israelians els fan recordar els temps de la Segona Intifada. Al camp de refugiats de Jenín, ja han sigut víctimes del segon bombardeig realitzat amb drons en una setmana, un tipus d’agressió que no es vivia des de feia gairebé 20 anys. L’impacte ha matat tres palestins en el moment. Al llarg de la nit, set palestins han sigut assassinats a la Cisjordània ocupada i 58 palestins han sigut arrestats en un només dia. Almenys 103 persones han mort per la violència de soldats israelians i colons radicals des que va començar l’atac el 7 d’octubre.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Una nutricionista sobre la dieta que cal seguir si tens el còlon irritable: "No has de menjar res que t’inflami"
- Predicció La calor s’intensifica a partir de dilluns i algunes zones de Catalunya arribaran als 40 graus
- Xifres d’Interior Rècord d’identificacions policials a Catalunya: 1,2 milions el 2024
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»