Guerra d’Ucraïna
Els bàltics i Polònia veten els turistes russos
La mesura afectarà tant els ciutadans russos com els bielorussos, que fins ara podien accedir-hi a través de l’espai Schengen

Els tres Estats bàltics –Estònia, Letònia i Lituània– juntament amb Polònia, han acordat aquest dijous restringir al màxim l’ingrés al seu territori de ciutadans russos amb els anomenats visats Schengen, que teòricament permeten el lliure moviment pels 22 països inclosos en aquest espai.
El ministre letó d’Afers Exteriors, Edgars Rinkevics, ha informat d’aquesta decisió a través del seu compte a Twitter, on explica que la mesura s’aplicarà «tret d’algunes excepcions» a aquests ciutadans. «Els Estats bàltics han arribat a un acord per limitar significativament l’ingrés dels ciutadans de la Federació Russa amb visats Schengen de la Unió Europea», segons aquest missatge.
Les decisions oportunes «seran adoptades pels governs respectius, d’acord amb les seves regulacions nacionals, i entraran en vigor alhora», ha continuat Rinkevics. El ministre d’Exteriors letó ha comunicat aquesta decisió durant una reunió amb els seus col·legues dels altres dos països bàltics i nòrdics a Kaunas, la segona ciutat de Lituània.
Els Estats bàltics van deixar d’expedir visats de turista i altres permisos per visitar els seus països arran de la invasió russa d’Ucraïna o poc després. Tot i això, fins ara els ciutadans russos amb visat de qualsevol dels països de l’espai Schengen podien viatjar lliurement per tot el seu territori. La mesura afectarà tant els ciutadans russos com els bielorussos, que fins ara podien accedir al seu territori a través de països de l’espai Schengen menys restrictius.
Acció coordinada
Notícies relacionadesProhibir l’entrada de russos i bielorussos a qualsevol dels països bàltics, si bé és una acció coordinada, no ha de considerar-se com un «acord internacional», ha aclarit el ministre d’Afers Exteriors d’Estònia, Urmas Reinsalu. Els països bàltics i altres membres de Schengen van tancar ja les seves fronteres temporalment a gairebé tots els viatges durant el punt àlgid de la pandèmia, al·legant motius de salut i seguretat nacional.
Van quedar exempts de la prohibició diplomàtics o ciutadans que per raons familiars o humanitàries hagin de viatjar a aquests països, així com transportistes. Els països bàltics redactaran, coordinaran i anunciaran simultàniament una prohibició de viatjar per a tots els titulars de visats Schengen, tret d’aquestes excepcions, que segons el titular d’Exteriors lituà, Gabrielius Landsbergis, podria fer-se en tan sols uns dies.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- Defunció Mor als 63 anys l’empresari Miquel Suqué, del Grup Peralada
- Acte del PP Feijóo demanarà la compareixença de Sánchez al Congrés perquè es «retratin» els seus aliats: «Si el segueixen recolzant, seran els seus encobridors»
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032