Per «pèrdua de reputació»

L’Autoritat del canal de Suez reclama 767 milions d’euros a l’‘Ever Given’

Un tribunal del Caire ha ordenat la retenció del portacontenidors, que es troba en mans de les autoritats egípcies des del bloqueig que va causar al quedar travessat a finals de març

4
Es llegeix en minuts

L’Autoritat del Canal de Suez (SCA, en anglès) reclama una compensació de 916 milions de dòlars (767 milions d’euros) als propietaris del vaixell portacontenidors ‘Ever Given’, segons va informar aquest dimarts la companyia d’assegurances britànica UK P&I Club. 

El vaixell va bloquejar la circulació pel canal des que va quedar encallat i entravessat a les seves aigües el 23 de març, fins que va anar reflotat, després de repetits intents, el 29 de març. 

La companyia d’assegurances va esgrimir en un comunicat que l’Autoritat del Canal «no ha ofert una justificació detallada» per a aquesta reclamació, que inclou una partida de 300 milions de dòlars (251 milions d’euros) per «pèrdua de reputació» i 300 milions de dòlars més en concepte d’«abonament de salvament». 

«Malgrat la magnitud de la reclamació, que en gran part no està avalada, els propietaris i els seus asseguradors han estat negociant de bona fe amb la SCA», indica la companyia. 

El 12 d’abril es va fer una «generosa i acuradament estudiada oferta», detalla la firma, els responsables de la qual es declaren «decebuts per la subsegüent decisió de retenir avui el barco». 

«Estem, així mateix, decebuts pels comentaris fets per la SCA en el sentit que el vaixell quedarà retingut a Egipte fins que la compensació sigui pagada i que la tripulació no podrà abandonar-lo durant aquest temps», va afegir. 

La companyia d’assegurances destaca en la seva nota que el bloqueig del canal no va generar cap «contaminació» a les aigües ni va provocar cap ferit. 

També recalca que quan es va produir el succés, el vaixell era «completament operacional, sense defectes en la seva maquinària» ni al seu equipament. 

Un tribunal egipci ha ordenat la retenció del portacontenidors ‘Ever Given’, que es troba en mans de les autoritats egípcies des del bloqueig que va causar al quedar encallat al canal de Suez a finals de març, segons va informar Efe una font de l’autoritat gestora del canal. 

La font, que va demanar l’anonimat, va dir que el Tribunal Econòmic d’Ismailia va prendre ahir la decisió que el vaixell es mantingui retingut en aigües del canal, on ha estat des que va ser desencallat el 29 de març. 

Segons la font de l’Autoritat del Canal de Suez, aquesta és una «decisió oficial per a la retenció de l’embarcació de manera legal», un mer «procediment oficial», ja que no varia la situació de l’‘Ever Given’, que es troba a la zona del Gran Llac, al punt intermedi del canal. 

L’enorme portacontenidors de bandera panamenya, que integra la flota de la naviliera taiwanesa Evergreen i és propietat de l’empresa japonesa Shoei Kisen, de 400 metres d’eslora i una capacitat de més de 200.000 tones, va ser sotmès a inspeccions tècniques per comprovar que no havia patit danys i estava previst que reprengués el seu rumb cap a Rotterdam (Països Baixos), però s’ha mantingut a Egipte. 

Per la seva banda, la companyia d’assegurances britànica UK P&I Club va lamentar l’«arrest» de l’‘Ever Given’ per part de les autoritats egípcies fins al pagament d’una compensació de 916 milions de dòlars (767 milions d’euros), va revelar en un comunicat. 

La companyia d’assegurances va esgrimir que l’Autoritat del Canal de Suez «no ha ofert una justificació detallada» per a aquesta reclamació, que inclou una partida de 300 milions de dòlars (251 milions d’euros) per «pèrdua de reputació» i 300 milions de dòlars més en concepte d’«abonament de salvament». 

A més, va remarcar que els propietaris i els seus asseguradors han estat «negociant de bona fe amb l’Autoritat del Canal de Suez» i que el dia 12 d’abril es va fer una «generosa i acuradament estudiada oferta», a la qual avui l’ha seguit la reclamació. 

La companyia d’assegurances es va mostrar «decebuda» perquè el vaixell quedarà retingut a Egipte fins al pagament d’aquesta suma i «la seva tripulació no podrà abandonar-lo durant aquest temps», va afegir la nota. 

En una primera estimació després de l’incident, l’Autoritat del Canal de Suez va calcular pèrdues d’entre 12 i 15 milions de dòlars (entre 10 i 12,8 milions d’euros) per cada dia que l’‘Ever Given’ va estar bloquejant el pas marítim i generant un gran embús de barcos. 

Segons Lloyd’s, el bloqueig del canal va provocar una retenció de mercaderies per un valor d’uns 9.600 milions de dòlars diaris, amb el trànsit cap a occident valorat en 5.100 milions i cap a orient, en 4.500 milions al dia. 

Notícies relacionades

Per la seva banda, un informe d’Euler Hermes estima que el tancament del canal va poder costar entre 6.000 i 10.000 milions de dòlars al dia al comerç global. 

Més de 400 embarcacions de diferents tipus van arribar a acumular-se al mar Roig i el mar Mediterrani a l’espera de travessar el canal, pel qual passa més del 10% del comerç marítim a nivell mundial. EFE

Temes:

Egipte