09 d’ag 2020

Anar al contingut

Risc ambiental

L'ONU adverteix del «perill» d'una «fuita massiva» de petroli al mar Roig

Alerta per l'estat d'un petroler abandonat a 7 quilòmetres de la costa del Iemen

Efe

A handout satellite image released July 15, 2020 shows a close up view of FSO Safer oil tanker anchored off the marine terminal of Ras Isa, Yemen June 17, 2020. Picture taken June 17, 2020. Satellite image ©2020 Maxar Technologies via REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. MANDATORY CREDIT. NO RESALES. NO ARCHIVES. MUST NOT OBSCURE WATERMARK

A handout satellite image released July 15, 2020 shows a close up view of FSO Safer oil tanker anchored off the marine terminal of Ras Isa, Yemen June 17, 2020. Picture taken June 17, 2020. Satellite image ©2020 Maxar Technologies via REUTERS ATTENTION EDITORS - THIS IMAGE HAS BEEN SUPPLIED BY A THIRD PARTY. MANDATORY CREDIT. NO RESALES. NO ARCHIVES. MUST NOT OBSCURE WATERMARK / HANDOUT (via REUTERS)

Nacions Unides va advertir dimecres del perill d’una eventual «fuga massiva» de cru del petroler iemenita SAFER, carregat amb 1,14 milions de barrils i abandonat des de 2015 a 7 quilòmetres de la costa del Iemen, que podria causar una catàstrofe ambiental i humanitària. 

«En cas que aquesta situació sortís de control, afectaria directament milions de persones en un país que ja pateix l’emergència humanitària més gran del món, destruiria ecosistemes sencers durant dècades i s’estendria més enllà de les fronteres» del Iemen, va dir la directora del Programa de Medi Ambient de les Nacions Unides, Inger Andersen, en una reunió del Consell de Seguretat de l’ONU convocada pel Regne Unit per discutir la situació de l’embarcació. 
La setmana passada, els rebels houthis del Iemen van donar llum verda a l’ONU perquè inspeccioni el barco, que el passat 27 de maig va patir una «filtració descontrolada d’aigua de mar» a la sala de màquines que va ser continguda després de cinc dies de treball i que va fer sonar les alarmes sobre una possible catàstrofe. 

Andersen, que va dir que encara hi ha temps de prevenir «una catàstrofe» si s’actua «amb rapidesa», va destacar que el barco, construït al Japó el 1976, no ha tingut manteniment des de 2015 i «les seves condicions es deterioren diàriament, cosa que augmenta la possibilitat d’una fuga de petroli». 
«Si això passa, causarà una catàstrofe mediambiental que impactarà en els ecosistemes i la vida de fins a 28 milions de persones que viuen d’aquests ecosistemes», va agregar Andersen davant del Consell de Seguretat, que va mantenir una reunió telemàtica. 
Així mateix, va advertir que tot i que les mesures per contenir una eventual fuita començaran ara, l’ecosistema i les economies que hi viuen necessitarien anys per recuperar-se. 
A més, va assenyalar que, davant d’una eventual catàstrofe, ni el Govern iemenita ni els Governs dels països veïns «tenen la capacitat de gestionar i mitigar completament les conseqüències d’un vessament de petroli tan massiu i la catàstrofe ambiental resultant». 
A l’espera de la visita tècnica de l’ONU per avaluar la situació, Andersen va assegurar que atesa l’antiguitat del tanc petrolier possiblement l’opció més segura sigui buidar i retirar l’embarcació o remolcar-la a un lloc més segur per treure posteriorment el cru del seu interior. 

Per la seva part, el director de l’Oficina de les Nacions Unides per a la Coordinació d’Assumptes Humanitaris (OCHA), Mark Lowcock, es va congratular pels permisos obtinguts del Govern iemenita i més recentment dels rebels per inspeccionar el barco, però va advertir que no era la primera vegada que els rebels houthis cancel·laven una visió tècnica després d’haver-la autoritzat. 
Lowcock va explicar que «afortunadament, la filtració a la sala de màquines era relativament petita i bussejadors de l’empresa Safra van ser capaços de contenir-la» després de passar 28 hores sota l’aigua, repartides en cinc dies de treball. 
«Però la solució que van aplicar és només temporal, i és impossible dir quant temps pot durar. Pot ser que el món tingui una mica més de temps per resoldre el problema més gran, o pot ser que no tant», va afegir el responsable de l’OCHA. 
El director de l’OCHA va agregar que sense «prejudici del resultat de l’avaluació», experts de la indústria consultats per l’agència han assegurat que és probable que l’embarcació requereixi reparacions addicionals. 
No obstant, Lowcock creu que a causa que es desconeix quin tipus de reparacions seran necessàries, els experts consideren, igual com va esmentar Andersen, que «extreure el petroli sigui probablement l’única manera d’eliminar definitivament l’amenaça d’un vessament en un barco cisterna de 44 anys».