MISSATGE D'ANTÓNIO GUTERRES
L'ONU insta els Governs a no abusar de les mesures d'emergència
L'organització alerta de la «crisi de drets humans» arran del coronavirus

zentauroepp52989264 files in this file photo taken on february 24 2020 un secr200401121415 /
La pandèmia del coronavirus «s’està convertint ràpidament en una crisi de drets humans», segons ha advertit aquest dijous les Nacions Unides, que ha apressat els Governs a garantir proteccions bàsiques per a tots els ciutadans i a no abusar de les mesures d’emergència.
Segons l’organització, ja s’aprecia clarament com, tot i que el virus no discrimina, el seu impacte sí que ho fa, amb grans diferències en l’accés a serveis públics i «efectes desproporcionats en certes comunitats».
L’ONU alerta també d’un augment dels discursos d’odi, els atacs a grups vulnerables i un creixent risc que la mà dura en l’àmbit de la seguretat mini la resposta sanitària.
«Etnonacionalisme, populisme i autoritarisme»
«En aquest context de creixent etnonacionalisme, populisme, autoritarisme i atacs als drets humans en alguns països, la crisi pot ser el pretext per adoptar mesures de repressió amb finalitats que no tenen a veure amb la pandèmia. Això és inacceptable», avisa en un missatge en vídeo el secretari general, António Guterres.
«Més que mai, els Governs han de ser transparents, sensibles i responsables. Els espais cívics i la llibertat de premsa són clau. Les organitzacions de la societat civil i el sector privat tenen rols essencials per exercir», subratlla.
Guterres insisteix que «cal garantir que qualsevol mesura d’emergència –incloent els estats d’emergència o alarma– és legal, proporcional i no discriminatòria, té un objectiu i durada específics, i pren la via menys intrusiva possible per protegir la salut pública».
Compte amb els poders especials
En un informe, Nacions Unides assenyala que aquest tipus de poders especials per als Governs poden resultar necessaris per combatre la pandèmia, però també plantegen riscos d’abús.
L’organització defensa que precisament la protecció dels drets humans ha de ser una de les bases de la resposta a la pandèmia, tant pel que fa a l’emergència sanitària com en el seu impacte més ampli en la vida dels ciutadans.
Sanitat i dignitat
Notícies relacionadesAixí, remarca que ha de garantir-se sanitat per a tothom i preservar en tot moment la dignitat humana, amb especial atenció als qui més estan patint; s’ha de protegir l’Estat de dret; i ha de treballar-se en una recuperació que creï societats més justes i sostenibles.
«Respectant els drets humans en aquests moments de crisi, construirem solucions més efectives i inclusives per a l’emergència d’avui i la recuperació de demà», reitera Guterres.
- Educació Sánchez reduirà per llei les hores lectives del professorat
- Apunt La sort va salvar Fermín
- Seguretat viària ¿Es podrà circular a més de 120 km/h? Els canvis que venen a les autopistes i autovies europees
- El Govern aprovarà l’embargament dimarts després de superar els esculls
- El Rei agraeix a Al-Sisi el seu paper per a un alto el foc a Gaza
- Santa Tecla 2025 Tarragona i Mataró s'enfrontaran en un duel musical de bandes per commemorar els 100 anys del pasdoble 'Amparito Roca'
- Minimitzar les conseqüències L’oficina tècnica per coordinar les obres de Rodalies arrencarà a l’octubre
- ACTUALITAT BLAUGRANA El FC Barcelona prepara ja el retorn a l’estadi de Montjuïc
- Nou informa ANAR El ‘bullying’ creix a Espanya a causa del mal ús de la intel·ligència artificial
- A ALACANT Sánchez anuncia un pla de 13.000 milions, la inversió més gran de la història per als aeroports espanyols