CONFIRMATS 28 MORTS I 268 DESAPAREGUTS

La fiscalia sud-coreana demana la detenció del capità del vaixell enfonsat

Diu que va deixar el timó a la tercera oficial i va abandonar el navili sense assegurar que els passatgers estaven fora de perill

El capità del ’Sewol’ (tercer per la dreta), en el moment d’abandonar el vaixell, en una foto difosa pel Servei de Guardacostes sud-coreà.

El capità del ’Sewol’ (tercer per la dreta), en el moment d’abandonar el vaixell, en una foto difosa pel Servei de Guardacostes sud-coreà. / SOUTH KOREA COAST GUARD / HANDOU (EFE)

1
Es llegeix en minuts

La Fiscalia de Corea del Sud ha sol·licitat aquest divendres una ordre d'arrest del capità i dos membres de la tripulació del vaixell enfonsat 'Sewol' per abandonar presumptament l'embarcació sense assegurar-se que els passatgers, la majoria estudiants de batxillerat, estaven fora de perill.

Els fiscals creuen que tant el capità, Lee Jun-seok, de 69 anys, com els dos tripulants van violar la llei al ser evacuats en els primers moments del rescat sense atendre la seguretat de la majoria dels 475 passatgers.

El ministeri públic assegura que el capità del ferri, que va naufragar fa dos dies al sud-oest del país i ha deixat fins ara 28 morts i 268 desapareguts, va entregar el timó a la tercera oficial poc abans que el navili s'enfonsés. Així ho ha explicat el fiscal que encapçala la investigació, Park Jae-eok, en una roda de premsa celebrada a la ciutat de Mokpo (400 quilòmetres al sud de Seül i 80 al nord-oest d'on es va produir l'enfonsament). "Ara investiguem si el capità va abandonar a més la cabina" en el moment de l'accident, ha afegit el fiscal, en declaracions recollides per l'agència Yonhap.

La tercera oficial, identificada pel seu cognom Park, és una dona de 26 anys que treballava des de fa quatre mesos per a Chonghaejin, la naviliera del vaixell accidentat, encara que tenia 22 mesos més d'experiència en un ferri entre Corea del Sud i la Xina, ha informat el diari local 'Chosun'. Segons la llei sud-coreana, qualsevol transbordador de més de 3.000 tones (el 'Sewol' en fa 6.825) ha de tenir al timó un oficial d'almenys primer o segon rang.

Ruta modificada i canvi de direcció brusc

Notícies relacionades

Les investigacions apunten que el ferri potser va variar la ruta marcada pel Govern, i que a més va realitzar un canvi de direcció brusc, en lloc de girar de forma gradual a la zona on es va produir el sinistre. Segons els experts, aquest gir violent potser va desplaçar part de la càrrega cap a un costat i finalment provocar que el vaixell bolqués, encara que també es valora la hipòtesi que va ser la col·lisió amb una roca el que va provocar l'enfonsament.

A més, se sospita que el capità va demorar una mitja hora l'ordre d'evacuació del vaixell i, segons testimonis dels supervivents, va ser dels primers rescatats i va descuidar que els seus passatgers es poguessin salvar.