A L'ILLA DE DIEGO GARCÍA

Londres confirma que dos vols secrets de la CIA van aterrar en territori britànic el 2002

2
Es llegeix en minuts

El ministre britànic d'Afers Estrangers, David Miliband, ha confirmat que dos vols de l'Agència Central d'Intel·ligència dels EUA (CIA) que transportaven sospitosos de terrorisme van parar a repostar el 2002 a l'illa de Diego García, territori britànic.

En una declaració a la Cambra dels Comuns, Miliband ha manifestat que, a causa d'"errors de registre", les autoritats nord-americanes no els havien alertat fins ara d'aquests vols, l'existència dels quals el Govern britànic havia negat.

El ministre ha ofert les seves disculpes per la informació incorrecta presentada anteriorment al Parlament i ha assegurat que la seva homòloga nord-americana, Condoleezza Rice, lamenta també el que ha passat. Segons Miliband, Rice ha expressat el seu "profund pesar" per l'error, que s'havia comès "de bona fe", i ha garantit que el territori britànic no tornaria a utilitzar-se per a aquesta mena de vols sense el permís pertinent.

Els dos avions que van passar per Diego García, l'illa a l'oceà Índic que el Regne Unit té llogada a una base militar nord-americana, transportaven cada un un sospitós de terrorisme, que no eren de nacionalitat britànica ni residents al Regne Unit. Un dels avions anava en ruta a Guantánamo (Cuba) i l'altre, al Marroc.

L'informe de Straw

Actualment, un dels sospitosos està detingut al centre de detenció nord-americana a Cuba i l'altre ha estat posat en llibertat, ha indicat Miliband. Fins ara, el Govern havia insistit que no hi havia proves que la CIA hagués utilitzat l'espai aeri o els aeroports britànics per al transport de sospitosos a tercers països.

El juny de l'any passat, una investigació de l'associació britànica de caps de policia no va trobar proves que vols d'aquesta mena haguessin passat pel Regne Unit, malgrat les imputacions del grup defensor de les llibertats civils Liberty que s'havien fet més de 210 escales des del 2001.

El gener del 2006, el llavors ministre d'Exteriors, Jack Straw, va informar el Parlament de quatre sol·licituds dels EUA per utilitzar l'espai aeri britànic el 1998, dues de les quals van ser aprovades i dues rebutjades. El Parlament Europeu va aprovar el febrer del 2007 un informe que denunciava els abusos de la CIA en la lluita antiterrorista i considerava "inversemblant" que certs governs europeus no estiguessin al cas d'aquestes activitats.

L'informe, resultat de 12 mesos de treball d'una comissió d'eurodiputats, va denunciar que Estats Units va utilitzar "sistemàticament" un programa d'"entregues extraordinàries" --detenció extrajudicial i empresonament de sospitosos de terrorisme a tercers països-- després de l'11 de setembre del 2001.

La perspectiva de l'Eurocambra

L'Eurocambra va demanar als governs afectats que aportessin la informació que tinguessin i va reclamar que, als estats de la UE que no ho haguessin fet, s'emprenguessin "investigacions governamentals, parlamentàries i/o judicials".

Notícies relacionades

Segons l'informe comunitari, entre l'11 de setembre del 2001 i finals del 2005, es van computar "almenys 1.245 vols" operats per l'agència d'intel·ligència nord-americana que van fer escales en aeroports europeus, si bé no tots estaven implicats en detencions extrajudicials.

El document va esmentar una desena de casos que van afectar 21 ciutadans o residents de la UE, i va atribuir el coneixement o connivència amb algun d'ells a les autoritats d'Itàlia, el Regne Unit, Suècia, Àustria i, fora de la UE, Macedònia i Bòsnia i Hercegovina.