Crònica des de Brussel·les // Eliseo Oliveras
Color indi en una ciutat grisenca
Larentréecultural belga està dominada aquesta tardor pel descobriment de l'Índia. El Palau de Belles Arts de Brussel.les ha organitzat un ambiciós conglomerat d'exposicions, així com actuacions musicals i teatrals, trobades culturals, retrospectives cinematogràfiques i fins i tot la recreació del microcosmos d'un basar al llarg de quatre mesos per acostar el ciutadà europeu a la cultura mil.le- nària índia i a la visió del món de la nova potència internacional emergent.
L'exposició emblemàtica del Festival Índia és un recorregut per 1.500 anys de l'art budista, hindú i jain, que gira al voltant de la noció d'energia eterna --tejas, en sànscrit-- que alimenta el pensament religiós, filosòfic i polític indi. Més de 150 peces escultòriques, algunes d'elles exhibides per primera vegada a Occident, mostren els grans mites des del segle III abans de la nostra era fins al segle XIII.
A més a més, els habitants de Brussel.les ja han pogut contemplar la cèlebre ballarina Alarmel Valli representant la dansa èpica més antiga del sud de l'Índia (el Bharata Natyam) i enlluernar-se davant l'acolorida representació d'escenes del mític Mahabharata. Les pròximes setmanes està programada una trobada amb l'escriptor V.S. Naipaul i l'actuació d'Asha Bhosle, la veu daurada dels musicals de Bollywood, entre un gran nombre d'esdeveniments diversos.
Mentre el Festival Índia inunda de color la capital belga, a vegades excessivament grisenca, la resta de l'activitat cultural no ha pogut escapar aquesta tardor als endèmics i cada vegada més presents mals del país: el conflicte regional, la intolerància i la corrupció. Els tradicionals polsos regionalsbelgo-belgehan estat a punt de costar al país la pèrdua de la col.lecció Janssen d'art precolombí, que consta de més de 500 peces incomparables que s'exhibeixen en aquests moments al Museu del Cinquantenari i que diversos museus nord-americans estaven disposats a adquirir. Molt pressionat, el Govern flamenc ha acceptat finalment la donació de la col.lecció com a pagament de l'impost de successió de Dora Janssen, viuda de l'empresari farmacèutic Paul Janssen, perquè es quedi a Bèlgica.
La intolerància, que empeny l'auge electoral de l'extrema dreta a Bèlgica, va irrompre en la forma d'ampolles incendiàries contra la façana del Museu de la Fotografia a Charleroi, com a rebuig de l'exposició dedicada a l'artista japonès Nibuyoshi Araki i a l'exhibició a la façana de l'edifici de la foto d'una dona despullada.
I la corrupció també ha sacsejat el món cultural belga a través de l'empresonament de George Dumortier, fins fa poc totpoderós director del centre de concerts i exposicions Botanique, director del Consell de la Música i pilar de la política cultural de la comunitat francòfona. Dumortier està acusat de frau continuat i malversació de fons públics, sota la tolerància complaent de les autoritats regionals. En un país on fan falta almenys quatre partits per poder formar una coalició governamental, eradicar els vells mals hàbits apareix com una tasca tan titànica com impossible.
- L’home que ‘va predir’ l’apagada
- Les renovables generaven el 74% de l’electricitat en el moment de la fallada
- Investigació Així era la «casa dels horrors» d’Oviedo: els tres germans alliberats, d’entre 8 i 10 anys, no anaven a classe, dormien en bressols i portaven tres mascaretes posades
- Efemèride Blanquejar Hitler 80 anys després
- Estalvi Un milionari revela quina és la manera d’estalviar amb un salari baix
- Successos Detinguts tres menors a Mataró per la brutal agressió a un adolescent
- Equipament Glòries posa a prova la complicada convivència entre ciclistes i vianants
- Cita destacada BCN es bolca amb les Setmanes de l’Arquitectura
- Àrea natural El delta del Llobregat aposta pel turisme sostenible
- FESTIVAL DEL 26 DE JUNY AL 4 D’AGOST El Grec obre etapa amb Leticia Martín al davant i aposta per més música i teatre