El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Vagues i manifestacions

Avanza i Monbus pugnen per emportar-se també les línies de bus urbà de l’Hospitalet

  • Un total de sis empreses han presentat ofertes per als serveis de la segona gran ciutat de Catalunya i d’altres municipis del Baix Llobregat

Avanza i Monbus pugnen per emportar-se també les línies de bus urbà de l’Hospitalet

Elisenda Pons

4
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

Poques vegades havien tingut tant protagonisme els noms dels operadors del bus metropolità com en els últims mesos. Monbus i Avanza ja són sospitosos habituals en els titulars sobre el servei d’autobús al Baix Llobregat i l’Hospitalet arran de les nombroses queixes d’usuaris i dels respectius conflictes laborals d’aquestes grans companyies de transport, unes disputes que han suposat vagues constants des de finals del 2022 i que encara avui es prolonguen.

De fet, la setmana passada, els responsables polítics de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), com Ada Colau, presidenta de l’ens, Antonio Balmón o Antoni Poveda, vicepresidents, van instar les empreses a buscar solucions i posar fi als conflictes laborals als dos operadors –Monbus i Avanza–.

Amb aquest escenari, divendres passat 24 de març, l’AMB va donar a conèixer les empreses que es postulen per emportar-se el contracte de les línies urbanes i interurbanes de l’Hospitalet, el Prat i altres municipis del Baix Llobregat –ara gestionades per Rosanbus– i entre les diferents ofertes presentades ho torna a haver tant Monbus com Avanza, guanyadors dels últims dos grans concursos de bus del Baix Llobregat i l’Hospitalet.

Així, no són les dues úniques empreses que han presentat ofertes per a aquest contracte en el qual, segons dades de l’AMB, les línies de bus que el componen van sumar gairebé dotze milions de passatgers (11.814.938) entre l’1 de gener i el 30 novembre del 2022 i que té un valor estimat de 223.096.943,19. D’aquesta manera, s’han presentat quatre ofertes més, entre elles la de l’actual operador: Rosanbus. A més, també s’han presentat Marfina Bus –del grup Moventia–, el grup Vercat 2000 i Nex Continental Holdings –del grup Alsa–.

Canvis en la gestió dels serveis

Les línies que ara gestiona Rosanbus són l’última pota que li queda al grup Baix Bus, que durant les últimes tres dècades havia controlat els tres principals contractes de busos urbans i interurbans a l’àrea metropolitana sud a través de tres empresesRosanbusOliveras Mohn.

Les concessions de l’AMB en aquesta zona han anat caducant recentment i han sortit a concurs. Les de Mohn van finalitzar fa uns anys i, després de resoldre’s tots els concursos i recursos administratius, a finals del 2021 va començar a donar servei el nou operador: Avanza. També, després de molts recursos, el 16 de juliol d’aquest any les concessions de l’antiga Oliveras van passar a una Unió Temporal d’Empreses (UTE) dels grups Monbus i Julià.

El 27 de desembre del 2021, es va publicar l’últim anunci de la licitació del servei de bus que des de fa trenta anys i fins ara ofereix l’empresa Rosanbus SL. Les dues vegades anteriors es va tombar perquè el Tribunal va detectar irregularitats administratives en aquests. En aquest últim concurs, va passar una cosa que diferents fonts del sector defineixen com a «històrica»: patronal i sindicats van presentar un recurs de forma conjunta contra els plecs reguladors de la licitació i la memòria econòmica.

Així, aquests recursos es van sumar al que havia presentat l’empresa de transport TUSGSAL, que també va recórrer l’anterior concurs –en aquesta ocasió amb resultat favorable per a l’empresa que gestiona el servei interurbà al Barcelonès Nord–. El Tribunal Català de Contractes, com a mesura cautelar, va paralitzar el nou concurs fins a analitzar les demandes de les parts i decidir si tornaven a ser necessàries modificacions o no. Finalment, a la tercera va anar la vençuda per a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. El Tribunal va tombar totes les al·legacions i va aixecar així la suspensió del procediment de contractació, i va exhaurir així la via administrativa a sindicats, patronal i empreses.

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

Retallades

Notícies relacionades

Per part dels sindicats del sector i d’algunes empreses, consideren que els últims concursos de l’administració metropolitana han derivat en «una subhasta a la baixa» al primar en gran part l’oferta econòmica sobre els plecs tècnics a l’hora de determinar l’operador, un fet que diuen que té com a conseqüència que les empreses de transport col·lectiu de viatgers «ofereixin pressupostos que ratllen en la temeritat» i busquin obtenir els seus marges de beneficis «en les retallades de les condicions laborals» i «en la baixa qualitat del servei».

El Comitè d’Empresa de Rosanbus va realitzar dues jornades d’aturades parcials entre el novembre i desembre de l’any passat per protestar per les condicions laborals i de manteniment de la flota de la companyia. Des d’aleshores, no obstant, els conductors de Ronsabus no han tornat a protagonitzar vagues, a diferència dels de Monbus i Avanza, i assenyalen que el manteniment de vehicles «és millor perquè l’AMB va fer un inventari de tots els vehicles» i que s’arreglessin algunes coses. Així, es mantenen a l’expectativa de la resolució del concurs i que es determini un nou operador –o no– i en com es traduirà el canvi, tenint en compte els precedents d’Avanza i Monbus.