El Periódico de L'Hospitalet
Successos
La Generalitat multa tres empreses després de la investigació de l'accident mortal a França el desembre passat
Territori imposa sancions de 138.000 euros a les companyies, a les quals acusa de cessions il·legals de vehicles i d’incomplir els temps reglats de conducció i descans dels conductors
Han passat nou mesos i mig des que succeís l'accident en què un autocar que havia sortit de L'Hospitalet de Llobregat per portar 49 passatgers a una excursió a Andorra va acabar en tragèdia. Tres viatgeres van morir i desenes de persones van resultar ferides en estavellar-se l'autobús contra un mur d'una carretera als Pirineus francesos, a causa d'una fallada dels frens poc després d'emprendre el camí de tornada a Barcelona. El sinistre, ocorregut l'1 de desembre de 2024, va destapar les carències darrere d'una oferta extremadament barata per a un viatge d'un dia per només 27 euros per bitllet, que va atreure sobretot immigrants llatinoamericans d'extracció humil. La Generalitat va anunciar que obriria una investigació a les empreses que tinguessin algun vincle amb el desplaçament. Ara ha dictat sancions per valor de 138.000 euros a tres companyies d'autocars, a les quals atribueix una seixantena de presumptes incompliments.
L'autocar que va xocar contra una paret en una via sinuosa i lliure de peatge a la localitat occitana de Porté-Puymorens circulava amb la Inspecció Tècnica de Vehicles (ITV) caducada des de feia mig any. El llogava l'empresa Chavi Tours, malgrat que s'havia dissolt uns mesos abans, atrapada pels deutes. L'administrador de l'empresa en fallida, Alejandro C. R., era el xofer de l'autobús que va patir la col·lisió. Mancava del certificat que habilita a transportar viatgers des del desembre de 2023, apunten fonts del Govern. Va ingressar a la presó provisional a França per donar positiu per consum de cocaïna després del xoc.
El vehicle que Alejandro C. R. conduïa l'havia llogat a Hispa Travi, filial del grup Hispa Bus. Són dues de les societats que el Departament de Territori proposa castigar. La conselleria atribueix 22 presumtes infraccions a Hispa Travi i planteja multar-la amb 34.000 euros. A Hispa Bus li atribueix també 22 suposats incompliments i la proposta d'amonestació ascendeix a 63.000 euros.
Al seu torn, el departament estén les sancions a una tercera companyia, Hispa Tour, a la qual imputa 21 infraccions i suggereix multar-la amb 41.000 euros. Altres fonts consultades afirmen que Hispa Tour es va desvincular del grup Hispa Bus el 2021 en canviar de propietari i que no va prestar cap servei al viatge en què es va produir l'accident.
Chavi Tours queda exempta de sanció perquè es va liquidar. La Fiscalia de Marsella acusa Alejandro C. R. pels presumptes delictes d'homicidi involuntari i lesions agreujades. Totes les possibles negligències que la Generalitat ha detectat són de caràcter administratiu, cap de rang penal. Les amonestacions encara no són fermes i les societats poden recórrer quan se'ls notifiqui la resolució.
Indicis d'irregularitats
La conselleria explica que els requeriments d'informació de la direcció general de transports i mobilitat durant la inspecció "han fet aflorar la relació contractual de l'empresa titular del vehicle", Hispa Travi, "amb dues empreses més". Territori sosté que, amb les indagacions, s'han trobat "indicis" de suposades irregularitats en l'intercanvi d'autocars i xofers.
"Aquestes empreses podrien haver dut a terme presumptament la cessió de vehicles i personal de conducció posant-los a disposició de tercers de forma il·legal", indica el departament. El suposat coincideix amb l'operativa després de l'accident de finals de l'any passat, en què l'autocar sinistrat feia quatre anys que Chavi Tours l'havia arrendat. Territori sosté que la mecànica "podria ser constitutiva de diverses infraccions molt greus".
El departament ha identificat també suposades faltes en els horaris de treball dels conductors de les empreses expedientades en examinar els minutatges del tacògraf. La conselleria ha avaluat tant si s'ha donat un possible excés d'hores al volant com una escassetat de temps de descans en comparació amb el que la normativa estableix.
Una de les companyies a les quals Territori va reclamar informació mesos enrere respon a EL PERIÓDICO que no ha rebut encara la proposta d'amonestació. En tot cas, l'empresa té previst al·legar per replicar les raons que la Generalitat addueix per sancionar-la i procurar així que, com a mínim, la multa es redueixi. Adverteix que l'import del càstig "és un tret al pit si no es rebaixa" i compromet la viabilitat de les companyies.
Amonestacions habituals
La mateixa empresa assegura que les multes per desajustos en els temps de trajecte i parada no són estranyes. En tot cas, nega que reveli explotació laboral. "Segur que pot haver-hi un descans al qual li falten set minuts i cada minut que falti sigui una sanció, però demanem la reagrupació i es redueix el nombre d'infraccions", exposa.
Notícies relacionades"Altres sancions clàssiques que costa recórrer són, per exemple, perquè en una jornada a Andorra ha sortit un excés de dues hores de conducció, sense tenir en compte que es posés a ploure i, en lloc de baixar en quatre hores, es tardessin sis", justifica. "Llavors s'ha de documentar amb dades del Servei Meteorològic de Catalunya i demanar una minoració. També pot donar-se un accident a la ruta. ¿Com podem preveure-ho o posar un segon conductor per arribar a temps? El sistema ho detecta tot però no entén res", qüestiona.
La companyia afirma que, en "la majoria d'ocasions", s'aconsegueix mitigar la quantia de la multa "en un 70% o un 80%". "No contemplem que no es rebaixi o no s'ajorni", manifesta, que addueix un suposat interès recaptatori a l'expedient obert per la Generalitat. "Si volguessin tallar el problema, ho tenen fàcil -opina-: tenen totes les empreses d'autobusos localitzades i n'hi hauria prou amb unes patrulles d'inspecció perquè el control fos real, pedagògic i uniforme".
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
- Sistema sanitari Catalunya congela l'ampliació dels cribratges de càncer per falta de pressupostos i professionals
- PATRIMONI La Sagrada Família ja és l’església més alta del món
- Intriga amb rerefons social i polític
- La gestió de la dana L’exconsellera Pradas, sobre la tarda del 29-O: "No sabia on era Mazón"
- El futur de l’educació El reforç de l’oralitat des d’infantil millora la lectoescriptura i l’èxit escolar
- Comunitat Valenciana Mazón suspèn la remodelació del Govern valencià en plena incertesa per la seva continuïtat com a president
- Efectes de la hiperpaternitat Els pares helicòpter arriben a la universitat: «Venen a demanar explicacions sobre les notes»
- Apunts polítics de la setmana ¿Què guanya i què perd Puigdemont amb la seva ruptura amb Sánchez?
- La rutina d’exercicis de la Rosalía amb la qual s’atreveix fins i tot amb l’òpera: “Tots els espectacles exigeixen que estigui en plena forma”
- Un empresari espanyol resident a la Xina revela com veuen l’okupació a Àsia: «No els entra al cap, pensen que m’ho invento»
