El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Transport públic

Reactivat el concurs per al servei del bus urbà i interurbà de l’Hospitalet

  • El Tribunal Català de Contractes va desbloquejar la licitació al novembre després que estigués suspesa per les al·legacions de patronal i sindicats

  • Les dues vegades anteriors que es va presentar es va tombar perquè el Tribunal hi va detectar irregularitats administratives

Reactivat el concurs per al servei del bus urbà i interurbà de l’Hospitalet

Elisenda Pons

3
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

L’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha reactivat la licitació del concurs per al servei de bus a l’Hospitalet de Llobregat (Barcelonès) i altres municipis del Baix Llobregat. L’anunci de la licitació es va publicar en el perfil del contractant de l’administració metropolitana aquest dimarts, 24 de gener.

Aquesta vegada, el concurs surt endavant amb el beneplàcit del Tribunal Català de Contractes del Sector Públic, que el novembre del 2022 va rebutjar els recursos presentats per sindicats, patronal i l’empresa TUSGSAL al concurs de l’AMB per a la concessió del servei de busos interurbans entre l’Hospitalet de Llobregat, el Prat, Cornellà, Esplugues, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat.

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

Després de conèixer la resolució del Tribunal, des de l’AMB van celebrar que es va posar de manifest «que els plecs i la configuració de la licitació plantejada és ajustada a dret i respecta plenament la llei de contractació del sector públic». Llavors, ja van assenyalar que des de l’administració metropolitana tenien intenció de reprendre el procediment de licitació del servei.

Ara, les empreses interessades tenen temps fins al 21 de febrer del 2023 per presentar les seves ofertes.

Patronal i sindicats units

El 27 de desembre del 2021, es va publicar l’últim anunci de la licitació del servei de bus que des de fa 30 anys i fins ara ofereix l’empresa Rosanbus SL. Les dues vegades anteriors es va tombar perquè el Tribunal hi va detectar irregularitats administratives.

En aquest últim concurs, explicava al novembre el director del Centre d’Estudis de Transport Terminus, Joan Carles Salmerón, va passar una cosa «històrica»: patronal i sindicats van presentar un recurs de forma conjunta contra els plecs reguladors de la licitació i la memòria econòmica.

Així, aquests recursos es van sumar al que havia presentat TUSGSAL, que també va recórrer contra l’anterior concurs –en aquesta ocasió amb resultat favorable per a l’empresa que gestiona el servei interurbà al Barcelonès Nord–. El Tribunal Català de Contractes, com a mesura cautelar, va paralitzar el nou concurs fins a analitzar les demandes de les parts i decidir si tornaven a ser necessàries modificacions o no.

Finalment, al tercer cop no va fallar per a l’Àrea Metropolitana de Barcelona. El tribunal va tombar totes les al·legacions i va aixecar així la suspensió del procediment de contractació, i va exhaurir així la via administrativa a sindicats, patronal i empreses.

L’última pota de Baix Bus

El termini de durada del contracte és de set anys, a comptar a partir de la data d’inici del servei, i pot ser prorrogat per una única vegada per una durada màxima de tres anys, sempre que el termini no hagi expirat. Així, el contracte té un valor estimat de 297.186.015,00 euros, cosa que suposa uns 34 milions més respecte al valor estimat de la licitació quan es va publicar el 2021.

Es tracta de l’última pota que li queda al grup Baix Bus, que durant les últimes tres dècades havia controlat els tres principals contractes de busos urbans i interurbans a l’àrea metropolitana sud a través de tres empreses: Rosanbus, Oliveras i Mohn.

Les concessions de l’AMB en aquesta zona han anat caducant els últims anys i han sortit a concurs. Les de Mohn van caducar fa uns anys i, després de resoldre’s tots els concursos i recursos administratius, a finals del 2021 va començar a donar servei el nou operador: Avança. També, després de molts recursos, el 16 de juliol d’aquest anys les concessions de l’antiga Oliveras han passat a una unió temporal d’empreses (UTE) dels grups Monbus i Julià.

D’aquesta manera, la tercera i última pota dels busos interurbans del Baix Llobregat –la de Rosanbus– és l’única encara pendent d’adjudicar-se. Segons dades de l’AMB, les línies gestionades per Rosanbus van sumar gairebé 12 milions de passatgers (11.814.938) entre l’1 de gener i el 30 novembre del 2022.

Notícies relacionades

El Comitè d’Empresa de Rosanbus va protestar el novembre i el desembre del 2022 per les condicions laborals i de manteniment de la flota de la companyia i en contra de les condicions dels últims concursos del bus metropolità licitats per l’Àrea Metropolitana.

Llegeix totes les notícies de l’Hospitalet de Llobregat a EL PERIÓDICO l’Hospitalet