El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Conflicte en el transport públic

L’AMB insta a posar fi als conflictes laborals als busos del Baix Llobregat i l’Hospitalet

  • En els últims quatre mesos, les vagues i aturades parcials de conductors de Monbus/Julià i Avanza han sigut una constant

  • Els treballadors també responsabilitzen l’AMB perquè consideren que els últims concursos de l’administració han derivat en «una subhasta a la baixa»

L’AMB insta a posar fi als conflictes laborals als busos del Baix Llobregat i l’Hospitalet

Robert Ramos

4
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

Gairebé quatre mesos després que comencessin les vagues dels conductors del servei de bus urbà i interurbà del Baix Llobregat i l’Hospitalet, l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) ha expressat públicament «la seva preocupació i el seu enuig» per les «greus afectacions que els conflictes laborals» de les operadores de diverses línies d’autobús del Baix estan causant en el servei d’aquest territori.

I és que, des de finals de novembre del 2022, les vagues i aturades parcials han sigut una constant en dues de les tres principals empreses que operen a la comarca: Monbus/Julià i Avanza. Unes vagues que, a més, se sumen a les reiterades queixes dels usuaris pels problemes en el servei, retards i condicions dels vehicles, una situació que ha portat alguns ajuntamenta, com els de Gavà o Sant Boi, a exigir solucions a empreses i AMB.

De fet, aquest mateix dijous 16 de març va tenir lloc l’enèsima jornada de vaga dels treballadors d’Avanza, cosa que ha portat que les línies que recorren, principalment, el Baix Llobregat sud funcionessin amb serveis mínims. L’octubre de l’any passat, l’AMB ja va imposar una multa de més de 300.000 euros a Avanza per incompliments de l’execució del contracte del servei públic del transport interurbà.

Així, des de l’administració metropolitana expliquen que la presidenta de l’AMB, Ada Colau, i els vicepresidents Antonio Balmón i Antoni Poveda «han instat de manera reiterada a la consecució d’un acord que posi fi al conflicte i, en conseqüència, a les greus deficiències ocasionades en la prestació del servei als ciutadans». En una carta enviada el 10 de març a la direcció de Monbus, Colau va expressar la seva preocupació «per les condicions en les quals s’està prestant el servei de transport col·lectiu de viatgers» en les línies afectades.

Un mal «preocupant»

A la mateixa carta, l’alcaldessa de Barcelona i presidenta de l’ens metropolità demana a l’empresa que «adopti les mesures de millora i rectificació en les relacions laborals necessàries per posar fi a l’actual situació de manera satisfactòria per a totes les parts».

Per la seva part, Balmón i Poveda es van reunir el 13 de març amb alcaldes, regidors i tècnics dels ajuntaments afectats, així com amb tècnics de l’AMB. «Tots van coincidir a comprendre els arguments de treballadors i treballadores de l’empresa Avanza, i van remarcar la importància de l’ambiciós pla de renovació de la flota d’autobusos que actualment es troba en curs», diuen des de l’AMB. «En els últims dos mesos, s’hi han incorporat 47 nous autobusos i en els pròxims dos mesos s’hi incorporaran els 163 vehicles que falten», destaquen.

A més, afegeixen des de l’ens metropolità, Balmón i Poveda van condemnar els actes de sabotatge que han patit en les últimes setmanes «almenys 140 vehicles de la flota, molts d’ells acabats d’estrenar, que han causat un perjudici addicional al servei metropolità de transport de viatgers».

Els treballadors assenyalen l’AMB

En el comunicat emès aquest dijous, des de l’Àrea Metropolitana de Barcelona asseveren que, després d’analitzar les posicions de les dues parts en conflicte, els assistents a la reunió «van constatar l’existència de possibilitats raonables d’avançar cap a un acord que posi fi al conflicte i, per tant, a les indesitjables afectacions al servei i els seus usuaris».

Treballadors actuals i ja retirats de les línies de bus del Baix Llobregat expliquen que des dels noranta la situació laboral dels conductors del bus metropolità sud havia sigut més aviat tranquil·la, a diferència dels anys vuitanta, en què els conflictes laborals i les vagues eren una constant. De fet, els diferents comitès d’empresa i sindicats coincideixen a responsabilitzar també l’AMB en l’actual situació del servei de bus metropolità.

Consideren que els últims concursos de l’administració metropolitana han derivat en «una subhasta a la baixa», pel fet de primar en gran part l’oferta econòmica sobre els plecs tècnics a l’hora de determinar l’operador, un fet que diuen que té com a conseqüència que les empreses de transport col·lectiu de viatgers «ofereixin pressupostos que voregen la temeritat» i busquin obtenir els seus marges de beneficis «en les retallades de les condicions laborals» i «en la baixa qualitat del servei».

Les tres potes de Baix Bus

Així, des de principis dels noranta, a l’àrea del Baix Llobregat hi havia hagut tres grans empreses que, fins als últims anys, s’havien encarregat del servei de bus interurbà de la zona. Aquestes empreses eren: Mohn, Oliveras i Rosanbus, que estaven unides en el grup Baix Bus.

Notícies relacionades

Així, les concessions de l’AMB en aquesta zona han anat caducant els últims anys i han sortit a concurs. Les concessions de Mohn van caducar fa uns anys i, després de resoldre’s tots els concursos i recursos administratius, a finals del 2022 va començar a donar servei el nou operador: Avanza, embolicada en polèmiques des de l’inici del contracte per l’estat dels autobusos i els problemes en el servei.

També, després de molts recursos, el 16 de juliol d’aquest any les concessions de l’antiga Oliveras han passat a Monbus, amb seu a Galícia. D’aquesta manera, després de l’última resolució del Tribunal Català de Contractes sobre la licitació de les línies que gestiona Rosanbus es va desbloquejar el camí per determinar el nou operador de la tercera i última pota dels busos interurbans del Baix Llobregat pendent d’adjudicar-se.