L'Hospitalet

Hospitalet

Conflicte en el transport local

Les dues ‘guerres’ obertes en el bus de l’Hospitalet: una vaga i la nova licitació del servei

Les dues ‘guerres’ obertes en el bus de l’Hospitalet: una vaga i la nova licitació del servei

Elisenda Pons

  • Les línies gestionades per Rosanbus, que recorren l’Hospitalet, el Prat i altres municipis del Baix Llobregat, van registrar més de 10 milions de viatgers el 2021

  • L’AMB va reactivar la licitació per al servei que encara avui gestiona Rosanbus –per un valor de gairebé 263 milions d’euros– aquest mes

6
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

El servei de bus urbà a l’Hospitalet de Llobregat i al Baix Llobregat es troba en un dilema anòmal. L’aturada parcial que dijous van realitzar els treballadors de Rosanbus, la companyia que gestiona des de fa més de trenta anys la prestació del servei (per exemple, en les línies L-10, M-12, M-14 o LH-2), és tan sols la punta de l’iceberg de les dues «guerres» obertes en el servei de busos de la segona ciutat més poblada de Catalunya.

D’una banda, el Comitè d’Empresa de Rosanbus –amb seu a l’Hospitalet– protesta per les condicions laborals i de manteniment de la flota de la companyia. De l’altra, els sindicats que han convocat les aturades parcials treballen en un moviment que els professionals del sector qualifiquen d’«històric», colze a colze amb la patronal en contra de les condicions dels últims concursos del bus metropolità licitats per l’àrea metropolitana de Barcelona (AMB).

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

Aquest embolic d’aliances i disputes entre sindicats i empreses del transport té origen, en gran mesura, en aquests últims contractes per al servei de bus urbà.

Entre els motius que han portat a convocar la vaga, des del comitè d’empresa de Rosanbus asseguren que els últims concursos de l’administració metropolitana han derivat en «una subhasta a la baixa» que té com a conseqüència que les empreses de transport col·lectiu de viatgers «ofereixin pressupostos que s’acosten a la temeritat» i que busquin obtenir els marges de beneficis «en les retallades de les condicions laborals» i «en la baixa qualitat del servei».

En aquests últims mesos, «tant pel concurs que va guanyar Avanza com el de Monbus, hi ha escenes esperpèntiques de passatgers esperant perquè els autobusos no passen o munts de vehicles espatllats que abans no s’havien vist», explica l’historiador i president de Terminus, Joan Carles Salmerón.

L’última pota del grup Baix Bus

En el cas de les principals línies de bus urbà de l’Hospitalet, encara no s’ha adjudicat el nou contracte i l’operador continua sent el mateix que el 1991: Rosanbus, tot i que la licitació per al contracte d’aquesta xarxa s’ha reactivat recentment.

Malgrat això, Eduardo Migallón (CCOO), president del comitè d’empresa de Rosanbus, considera que l’empresa, a l’estar en una situació de pròrroga, «no inverteix prou perquè no sap si renovarà el servei, encara menys veient els precedents de les altres línies que tenia Baix Bus i que ja ha perdut: Mohn i Oliveras».

Baix Bus estava conformat per la tríada Mohn, Oliveras i Rosanbus i, entre elles, gestionaven els tres grans contractes del bus metropolità al Baix Llobregat i a l’Hospitalet. Per dimensionar la magnitud d’aquests serveis n’hi ha prou amb veure que el 2021 –any de recuperació del trànsit d’usuaris postcovid–, aquestes tres línies, segons dades d’un informe intern de l’AMB, van registrar més 33 milions i mig de viatgers: 15,3 milions Mohn i Avanza; 10,6 milions Rosanbus i 7,5 milions Oliveras.

Els contractes dels serveis que presten Mohn i Oliveras, després de molts recursos, s’han resolt l’últim any i aquestes empreses han perdut la gestió en favor d’Avanza i de Monbus, respectivament. Així, les línies de Rosanbus són l’última pota que li queda al grup Baix Bus.

Els perquès de la vaga

Els conductors d’autobús de Rosanbus denuncien que, des de fa un any aproximadament, l’empresa ha iniciat una «obertura exagerada d’expedients disciplinaris» i que aquests s’han incrementat «més d’un 300% respecte a anys anteriors.

Així, els conductors asseguren que els expedients s’apliquen per causes «difícilment evitables», com els incidents lleus de trànsit –com cops amb el bus– o incidències que no han sigut originades per incompliment de les normes de trànsit. «Ja s’han cremat cinc vehicles aquest any. No es reposen, falten serveis per cobrir i la qualitat ha caigut», remarca Rafael Santoyo, delegat del sindicat UGT a Rosanbus.

Per la seva banda, fonts de Baix Bus advoquen per no fer valoracions sobre la vaga i els seus motius, tot i que sí que incideixen a matisar que «fins que l’AMB no aprova un pla de renovació de la flota no entren els nous autobusos». Al seu torn, des de l’Àrea Metropolitana de Barcelona assenyalen que, a diferència de com ha passat amb les línies gestionades per Avanza, en el cas de Rosanbus «no hi ha hagut un augment d’incidències» i el servei «funciona amb normalitat».

Malgrat que des de l’empresa han optat per no fer declaracions sobre la vaga, aquest diari ha tingut accés a una carta enviada per la direcció a la plantilla en relació amb la vaga. En la missiva, la direcció de Baix Bus explica que durant el 2022 s’han iniciat onze expedients disciplinaris i que se n’han incoat cinc: un va acabar en acomiadament, dos amb sancions de quaranta dies sense treballar i els altres dos amb sancions de seixanta dies.

Així mateix, assenyalen que en aquests quatre últims casos s’han executat menys dies dels que es preveien per la sanció perquè els treballadors han mostrat «penediment espontani i reconeixement dels fets». Així, la direcció incideix que els cinc expedients incoats representen «el 2,32% del total de casos sinistrats i valorats».

El delegat sindical Rafel Santoyo insisteix en l’augment del règim sancionador i en les «deficiències» del servei i explica que sol·licitaran una auditoria per «registrar els serveis que s’estan deixant de fer». «Totes aquestes fallades repercuteixen directament en l’usuari, que ha d’esperar el doble (de sis a dotze minuts) fins que arribi el bus», remarca Santoyo.

Una «subhasta a la baixa»

L’AMB va reactivar la licitació per al servei de les línies de busos de l’Hospitalet i altres municipis del Baix Llobregat –amb un valor de gairebé 263 milions d’euros– aquest mes després d’una resolució favorable per a l’administració metropolitana del Tribunal Català de Contractes, que va desestimar les al·legacions de la patronal catalana de transport FECAV, dels sindicats UGT i CCOO i de l’empresa de transports Tugsal.

En aquest cas, sindicats, empresa i patronal coincideixen a valorar que l’oferta econòmica té «massa pes» a l’hora d’adjudicar el contracte, tot i que admeten que és una possibilitat emparada per la llei. En el cas d’aquest contracte, els possibles adjudicataris opten a un total de 100 punts per guanyar el nou contracte i 77 punts es deriven del cost unitari.

En un comunicat conjunt entre FECAV, COO i UGT emès ahir dimecres, les tres entitats asseveren que, amb aquestes ponderacions en els concursos, els responsables de l’AMB «han aconseguit eliminar un model de qualitat i substituir-lo per un altre de venda pública al millor postor sense que existeixi una estratègia que aposti per la qualitat del servei en benefici dels ciutadans».

Notícies relacionades

«Haurien d’evitar els abusos flagrants que s’estan cometent amb preus a la baixa i en detriment de la qualitat del servei i, per tant, de les condicions dels treballadors que els presten», recriminen patronal i sindicats als responsables de l’AMB.

Llegeix totes les notícies de l’Hospitalet de Llobregat a EL PERIÓDICO l’Hospitalet