El Periódico de L'Hospitalet

Hospitalet

Protestes en el transport públic

Les vagues dels busos que uneixen el Baix Llobregat i Barcelona no s’aturen

  • Els conductors d’Avanza anuncien tres dies d’aturades parcials, que s’afegeixen a les set convocades pels treballadors de Monbus/Julià

  • La cronificació de les protestes recorda les lluites del transport públic que es van viure durant la dècada dels vuitanta

Les vagues dels busos que uneixen el Baix Llobregat i Barcelona no s’aturen
5
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

Les vagues en els autobusos urbans i interurbans del Baix Llobregat i l’Hospitalet s’han convertit en la tònica habitual dels últims mesos. Si dimarts els treballadors de Monbus anunciaven set dies de vaga entre el gener i el febrer, aquest dimecres 28 de desembre va ser el torn dels treballadors d’Avanza, que s’aturaran durant tres dies de gener.

Amb les aturades ja fetes i les que actualment estan previstes, des del 24 de novembre i fins al 15 de febrer tan sols hi haurà dues setmanes en què cap línia de les que donen servei al Baix Llobregat i l’Hospitalet es vegi afectada per una vaga.

El transport de l’àrea metropolitana sud no vivia situacions tan convulses des de la dècada dels vuitanta, quan les vagues i les manifestacions eren una constant, entre altres motius, a causa de les flotes obsoletes, els canvis d’operadors i els problemes a l’hora de cobrar. Conflictes que recorden la situació actual.

«Del 78 al 89, van ser 11 anys en què vam lluitar d’allò més. El 1980 vam arribar a estar 72 dies tancats i sense circular», recordava recentment a aquest diari Manolo Rodríguez, qui va treballar durant les dècades dels 70, 80 i 90 en les línies de busos de l’Hospitalet.

Conflicte per l’increment salarial

Els conductors de l’empresa Avanza, que gestiona les línies que connecten el Baix Llobregat sud –en què s’inclouen municipis com Castelldefels, Gavà i Viladecans– amb l’Hospitalet de Llobregat i Barcelona, ja van fer cinc dies de vaga durant el mes de desembre, incloent-hi la nit de Nadal.

El principal motiu pel qual es va convocar llavors la vaga, i de què es desprèn també la nova convocatòria, va ser la falta d’acord en les negociacions del conveni col·lectiu de l’empresa davant la proposta de l’increment salarial que va fer l’empresa –un 1,5% el 2022–.

Davant d’aquest increment, l’empresa va indicar que la part econòmica per als anys següents «està condicionada a l’evolució de la situació econòmica global».

Les noves vagues d’Avanza

En aquesta ocasió, el Comitè d’Empresa de l’UTE Avanza Baix ha convocat una nova vaga de treballadors que afecta les línies d’autobús diürn i del Nitbus operades per la concessionària Avanza al Baix Llobregat els dies 1, 9 i 11 de gener.

Aquesta aturada implica que els busos circularan segons els serveis mínims en els horaris que estableix el Departament d’Empresa i Treball de la Generalitat de Catalunya.

El diumenge 1 de gener els busos d’Avanza s’aturaran d’11 a 14 h i de 17 a 20 h (cosa que equival al 33% del servei); el dilluns 9 de gener ho faran de 2.30 h a 5.30 h (20% del servei), de 6.30 h a 9.30 h i de 16.30 h a 19.30 hores (40% del servei).

Finalment, el dimecres 11 de gener la vaga serà de 3 h a 6 h (20% del servei), de 7 h a 10 h i de 17 h a 20 h (40% del servei). L’única línia que quedarà exempta de les aturades serà l’L88, ja que no té alternatives de servei i circularà al cent per cent.

Se solapen les vagues

Els dies 9 i 11 de gener, la vaga dels treballadors d’Avanza coincidirà amb la dels treballadors Monbus/Julià, un altre dels operadors bus urbà i interurbà del Baix Llobregat, l’Hospitalet i Barcelona.

Tot i que les línies de Monbus principalment es concentren a Sant Boi i les seves connexions amb Barcelona i altres municipis del Baix Llobregat, es dona la circumstància que aquest operador, igual com Avanza, també dona servei a municipis com l’Hospitalet, Gavà i el Prat de Llobregat.

És a dir, els dies 9 i 11 de gener, la mobilitat en aquestes urbs es veurà doblement afectada per les vagues.

Abans d’Avanza i Monbus, els treballadors de l’altre dels tres grans operadors de bus de l’àrea metropolitana sud, Rosanbus, també van fer dues jornades d’aturades parcials entre el novembre i el desembre.

Segons un document intern de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), entre aquests tres grans operadors de bus del Baix Llobregat van sumar més de 33 milions i mig de viatgers al llarg del 2021, any en què el transport públic encara estava en via de recuperar el passatge després de l’arribada de la pandèmia de la covid-19.

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

Canvi d’operadors

Històricament, a l’àrea del Baix Llobregat hi ha hagut tres grans empreses que, fins als últims anys, s’han encarregat del servei de bus interurbà de la zona. Aquestes empreses han sigut: Mohn, Oliveras i Rosanbus, que estaven unides en el grup Baix Bus, tot i que cada empresa era la seva pròpia SL.

Així, les concessions de l’AMB en aquesta zona han anat caducant els últims anys i han sortit a concurs. Les concessions de Mohn van caducar fa uns anys i, després de resoldre’s tots els concursos i recursos administratius, l’any passat va començar a donar servei el nou operador: Avanza, envoltada en polèmiques des de l’inici del contracte per l’estat dels autobusos i els problemes en el servei.

«També, després de molts recursos, el 16 de juliol d’aquest any les concessions de l’antiga Oliveres han passat a Monbus, amb seu a Galícia, però que opera en moltes parts», explica el director del centre d’estudis del transport Terminus, Joan Carles Salmerón.

Notícies relacionades

D’aquesta manera, després de l’última resolució del Tribunal Català de Contractes sobre la licitació de les línies que gestiona Rosanbus es va desbloquejar el camí per determinar el nou operador de la tercera i última pota dels busos interurbans del Baix Llobregat pendent d’adjudicar-se.

En aquests últims mesos, «tant pel concurs que va guanyar Avanza com el de Monbus, hi ha escenes esperpèntiques de passatgers esperant perquè els autobusos no passen o muntanyes de vehicles espatllats que abans no s’havien vist», afegeix Salmerón.