L'Hospitalet

Hospitalet

Transport públic

El Tribunal Català de Contractes desbloqueja una licitació de bus interurbà de l’Hospitalet i el Baix

  • Es tracta d’un contracte a set anys i el valor estimat del qual és de gairebé 263 milions d’euros

  • En un moviment «històric», sindicats i patronal del transport havien presentat recursos de manera conjunta

El Tribunal Català de Contractes desbloqueja una licitació de bus interurbà de l’Hospitalet i el Baix

Sergio Ramos Ladevesa

4
Es llegeix en minuts
Àlex Rebollo
Àlex Rebollo

Periodista

ver +

El Tribunal Català de Contractes del Sector Públic ha rebutjat els recursos presentats per sindicats, patronal i l’empresa TUGSAL al concurs de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) per a la concessió del servei de busos interurbans entre l’Hospitalet de Llobregat, el Prat, Cornellà, Esplugues, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat.

D’aquesta manera, després que s’allargués el contracte a falta d’un nou adjudicatari, el Tribunal permet a l’AMB que la licitació prosperi. Es tracta d’un contracte a set anys –més una pròrroga de tres anys més com a màxim– el valor estimat del qual és de gairebé 263 milions d’euros.

El 27 de desembre del 2021, es va publicar l’anunci de la licitació del servei de bus que fins ara ofereix l’empresa Rosanbus SL. Era la tercera vegada que es presentava aquest concurs, ja que les anteriors vegades es va tombar perquè el Tribunal va detectar-hi irregularitats administratives.

Entretots

¿Ets veí de L'Hospitalet? Parla'ns de la teva ciutat

Publica a Entre Tots la teva experiència en primera persona vinculada a la gran ciutat catalana

En aquest últim concurs, explica el director del Centre d’Estudis de Transport Terminus, Joan Carles Salmerón, va passar una cosa «històrica»: patronal i sindicats van presentar el 18 de gener del 2022 un recurs de manera conjunta contra els plecs reguladors de la licitació i la memòria econòmica.

Sindicats i patronal valoren «possibles escenaris»

Així, aquests recursos es van sumar al que havia presentat un dia abans l’empresa TUGSAL, que també va recórrer l’anterior concurs –en aquesta ocasió amb resultat favorable per a l’empresa que gestiona el servei interurbà al Barcelonès Nord–. El Tribunal Català de Contractes, com a mesura cautelar, va paralitzar el nou concurs fins a analitzar les demandes de les parts i decidir si tornaven a ser necessàries modificacions o no.

Finalment, a la tercera ha anat la vençuda per a l’AMB. El Tribunal va tombar totes les al·legacions i va aixecar així la suspensió del procediment de contractació, exhaurint així la via administrativa a sindicats, patronal i empreses. No obstant, la resolució no impedeix que les parts, si ho troben necessari, puguin interposar un recurs contenciós administratiu al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC).

Consultada per aquesta possibilitat, des de la patronal FECAV expliquen que estan estudiant la resolució i coordinant-se amb els sindicats CCOO i UGT –els dos que van interposar el recurs a principis d’any– per «valorar possibles escenaris».

Finalització de contracte de les tres línies històriques del Baix

Salmerón explica com, històricament, a l’àrea del Baix Llobregat hi ha hagut tres grans empreses que, fins als últims anys, s’han encarregat del servei de bus interurbà de la zona. Aquestes empreses han sigut: Mohn, Oliveres i Rosanbus, que estaven unides en el grup Baix Bus, tot i que cada empresa era la seva pròpia SL.

Així, les concessions de l’AMB en aquesta zona han anat caducant els últims anys i han sortit a concurs. Les concessions de Mohn van caducar fa uns anys i, després de resoldre’s tots els concursos i recursos administratius, l’any passat va començar a donar servei el nou operador: Avanza.

«També, després de molts recursos, el 16 de juliol d’aquest any les concessions de l’antiga Oliveres han passat a Monbus, amb seu a Galícia, però que opera a molts llocs», explica el director de Terminus.

D’aquesta manera, després de la resolució del Tribunal Català de Contractes es desbloqueja el camí de la tercera i última pota dels busos interurbans del Baix Llobregat –la de Rosabus– pendent d’adjudicar-se.

Queixes pels nous serveis

«En els concursos que han tirat endavant, com els que han guanyat Avanza o Monbus, ha primat molt la part econòmica i no tant la de qualitat del servei», resumeix Joan Carles Salmerón.

«FECAV i sindicats estaven d’acord en criticar que s’esculli l’oferta econòmica més preferent, que dona massa punts. Després venen empreses de fora a rebentar el concurs i això acaba afectant el passatger», afegeix el director de Terminus, que recorda totes les queixes de passatgers i conductors que ha generat l’últim any el servei d’Avanza.

En aquests últims mesos, «tant pel concurs que va guanyar Avanza com el de Monbus, hi ha escenes esperpèntiques de passatgers esperant perquè els autobusos no passen o munts de vehicles espatllats que abans no s’havien vist», afegeix Salmerón.

Tal com ja va publicar EL PERIÓDICO, a mitjans d’aquest mes de setembre hi va haver dies en què es van arribar a comptabilitzar una cinquantena d’incidències entre les línies d’Avanza que donen servei de manera diürna i nocturna en grans municipis catalans com Castelldefels, Gavà, Viladecans, el Prat, Cornellà, Sant Boi, l’Hospitalet de Llobregat i les seves respectives connexions amb Barcelona.

Malgrat el nombre d’incidències, fonts de l’AMB, que van reconèixer llavors la «dificultat» del mes de juliol passat, van assegurar que el servei es prestava el setembre «amb normalitat» i van emfatitzar la «dràstica reducció de les queixes dels usuaris». No obstant, l’Àrea Metropolitana de Barcelona ha imposat recentment una sanció de 300.000 euros a Avanza per incompliments de l’execució del contracte del servei públic del transport interurbà.

Notícies relacionades

L’administració pública del territori metropolità va informar el mes passat que, entre les clàusules del contracte que no s’han complert, es troba la falta de flota disponible i, per tant, la no substitució de vehicles avariats. Des de l’inici del servei i fins a poc abans d’interposar la multa, segons l’AMB, s’havien rebut per part de les persones usuàries del servei 624 queixes relacionades amb autobusos que no van passar per la parada a l’hora corresponent a la seva expedició.

Llegeix totes les notícies de l’Hospitalet a EL PERIÓDICO l’Hospitalet