districtes. Horta-Guinardó

Sempre en pujada

Horta-Guinardó, amb el 27% de les seves vies catalogades com a inaccessibles pel seu pendent, inverteix uns 6,5 milions per reurbanitzar carrers i instal·lar-hi escales mecàniques i ascensors

Veïns d’Horta-Guinardó pugen el carrer de Telègraf per les escales mecàniques inaugurades a mitjans de maig.

Veïns d’Horta-Guinardó pugen el carrer de Telègraf per les escales mecàniques inaugurades a mitjans de maig. / joan cortadellas

2
Es llegeix en minuts
LUIS BENAVIDES / BARCELONA

El 27% dels carrers d'Horta-Guinardó presenten un pendent alt o molt alt. Aquest percentatge, molt per sobre de la mitjana de la ciutat, encara és més gran en barris com el Carmel i Can Baró, on més del 40% de les seves vies són inaccessibles per als vianants a causa de l'excessiu pendent. Per salvar aquest terrible desnivell i facilitar els desplaçaments, l'ajuntament ha invertit 6,5 milions en diferents actuacions -des de l'ascensor de la plaça de Raimon Casellas fins a les escales mecàniques del carrer del Telègraf- i deixa encarrilats nous projectes per valor de cinc milions més.

Tant les accions ja realitzades com les programades per al 2015, però pendents d'execució, integren un pla d'accessibilitat que sorgeix, subratllen fonts municipals, com a resposta a «les diferents demandes dels veïns» dels 11 barris que conformen el districte.

«Als consells de barri rebem moltes peticions relacionades amb l'accessibilitat, però no podem actuar sota demanda. L'estudi previ ens ha servit per prioritzar algunes actuacions amb criteris objectius», explica l'exregidora del Districte d'Horta-Guinardó, Francina Vila [Mercedes Vidal, la nova regidora de BC, va prendre possessió el dissabte 13].

PROJECTES EN CURS  / El districte ja ha encarregat nous projectes com la instal·lació d'ascensors a la Davallada de Gallecs i el carrer d'Idumea, i la reurbanització del carrer d'Albert Llanas. «En aquests casos el diagnòstic coincidia amb la petició dels veïns», justifica Vila.

El futur ascensor del carrer d'Idumea, la instal·lació del qual costarà uns 250.000 euros, respon a una reivindicació històrica de l'Associació de Veïns de Sant Genís dels Agudells. «Tenim la mateixa llista de reivindicacions que el 2011. L'única cosa que s'ha fet al nostre barri durant l'últim mandat ha sigut impulsar la reurbanització dels interiors d'illa situats entre els carrers de Sidó i de Lledoner», lamenta Xavier Civit, secretari de l'entitat veïnal.

La reurbanització del carrer d'Albert Llanas, al barri de Can Baró, compta amb un pressupost superior: 2,1 milions d'euros. L'Associació de Veïns de Can Baró agraeix la inversió, per exemple els 824.000 euros que ha costat l'ascensor a la plaça de Raimon Casellas, però n'esperen més dels seus representants polítics. «Hi ha molts trams amb escales, i encara estem esperant solucions. A més a més, la falta d'equipaments està convertint Can Baró en un barri dormitori», explica Miguel Hernández, responsable d'urbanisme a l'associació de veïns.

Notícies relacionades

EIXOS DE VIANANTS / Després d'estudiar com, per on i per què es belluguen els veïns, el districte va iniciar en paral·lel la creació d'una Xarxa Bàsica de Vianants amb l'objectiu de connectar més de 40 quilòmetres a partir de la identificació dels 16 eixos (12 d'horitzontals i 4 de verticals) que concentren la majoria dels desplaçaments i connecten serveis i equipaments d'interès.

Els plans del Districte per a aquests eixos incloïen millores en la il·luminació, ampliar les voreres i reduir la velocitat dels vehicles (zones 30), entre moltes altres mesures. «La idea era compartir aquestes propostes amb els veïns a través dels espais de participació. Seran el nou govern i els veïns els que hauran de definir i aprovar els diferents plans», recorda Francina Vila. H