Horta-Guinardó
Un barri sobre vies
Una mostra fotogràfica, oberta fins al 30 de desembre, reconstrueix la història del tramvia d'Horta
Amb l'exhibició s'ofereixen tres conferències sobre aquest mitjà de transport
Fotos en blanc i negre pengen de les parets de la sala Ignasi Vallhonesta, al Centre Cívic Matas i Ramis (Feliu i Codina, 20), al barri d'Horta. Formen part de l'exposició El Tram-Via de la plaça Eivissa, que retrata la història del tramvia al barri. «Ja en el nom de l'exposició hi ha un error -explica el seu promotor i director, Joan Termes i Roig- perquè la gent d'Horta es referia a aquest mitjà de transport en femení: la tramvia. I el nom de tram-via és perquè també en deien tram de via».
En la recent reforma de la plaça d'Eivissa van aparèixer, enterrades, restes de l'antiga instal·lació tramviària. «Molta gent d'Horta se n'ha sorprès. No sabien que aquí hi van circular tramvies, especialment a l'entorn de la plaça d'Eivissa amb carrerons tan estrets», segueix Termes, que va decidir reflectir totes les fases del tramvia a través d'aquesta exposició.
Del vapor a l'electricitat
En la inauguració de la mostra es va repassar dijous passat la història del tramvia, des dels vagons a vapor fins als trens elèctrics més moderns. Termes va pronunciar la conferència inaugural, que va enriquir amb la representació d'anècdotes històriques, interpretades per actors del Foment d'Horta. Com per exemple, les dues senyores que conversen mentre estenen la roba i es queixen de la perillositat del tramvia i de la por a electrocutar-se quan els vagons de vapor se substitueixin pel modern tramvia elèctric.
«L'exposició val molt. Ens permet recordar el passat del barri. Termes ho fa amb molt de gust, preparació i ganes», explica Alicia Bahamonde, de 72 anys. Les més de 50 persones presents en la inauguració miren fascinades les fotos d'un passat que pocs recorden. «Jo he viscut tot això. Vaig veure com el tramvia feia marxa enrere cada vegada que tornava a Barcelona», diu José Torrent, de 78 anys, que ara es dedica a fer tramvies en miniatura.
El carril de les unitats a vapor no feia més d'un metre i quan van arribar les elèctriques es van adaptar els rails. «Hi havia tres carrils, un dins d'un altre. Per mesurar el carril més ample, feien passar un tramvia pels rails originals amb unes rodes penjades a fora per marcar la nova via», segueix Torrent.
Notícies relacionadesDurant l'exposició es fan visites comentades per a escoles, a més de tres conferències gratuïtes, els dies 11, 16 i 18 de desembre, per poder aprofundir en la història d'aquest mitjà de transport.
El 18 de març del 1971, el tramvia va deixar els carrers d'Horta per donar pas al metro. Queden les antigues vies, recentment desenterrades, que inspiren aquesta exposició.
- Procés a Tailàndia La pena de mort s’allunya del cas Daniel Sancho
- El laberint català Així estan les enquestes de les eleccions a Catalunya
- Terratrèmol hores abans de l’inici de la campanya catalana Sánchez anul·la la seva agenda i es planteja renunciar després de la investigació a la seva dona
- BCN expandirà el bus a demanda durant els pròxims tres anys
- A tot Espanya Sanitat no pot cobrir 473 destinacions per a MIR
- Infertilitat Una de cada sis dones té problemes per quedar-se embarassada
- "La teva vida no és la feina; comença quan en surts"
- SALUT L’estrès laboral multiplica per cinc els riscos de tabac i alcohol junts
- Llimona & vinagre Elogi del silenci, la serenitat i la senzillesa
- Newsletter Empatitzar amb Pedro Sánchez