Aldomartins, una aposta per la moda 100% local
La marca d'Igualada ha obtingut el seu èxit gràcies a les exportacions, un 80% de les seves vendes i al teixit de punt
Una de les treballadors d’Aldomartins talla tela per confeccionar una peça, a la fàbrica d’Igualada. /
És difícil fer-se una idea de tot el procés pel qual passa una col·lecció fins a arribar a la passarel·la i les botigues. L'espectador i client sols veu l'última part de tot un engranatge que comporta centenars d'hores de feina i dedicació, a més d'una inversió de diners que segons alguns dissenyadors pot rondar els 5.000 euros per col·lecció. ¿Com es crea una col·lecció? El disseny, la producció, el patronatge o la confecció són paraules que coneix molt bé l'empresa Aldomartins.
Fundada el 1975, conserva l'essència dels seus inicis amb un llegat familiar darrere. Va ser el patriarca, Martí Bisbal, qui va fundar amb el seu soci Aldo un petit taller a Sant Martí de Tous, municipi de la comarca d'Anoia. El taller dedicat a la confecció de punt va anar creixent fins a quedar-se petit, i llavors es van traslladar a la fàbrica d'Igualada, de 4.000 m2, on treballen actualment. Martí va tenir tres fills que es van impregnar de l'ànima del negoci i van continuar amb l'empresa. Martí com a gerent i responsable d'exportació i 'marketing', Eduard com a responsable del departament de producció, i Núria com a dissenyadora creativa de la marca.
Èxit en temps de crisi
Aldomartins representa l'antítesi del funcionament de les grans empreses de la moda, i és un exemple d'èxit amb una aposta de producció 100% local i contra tot pronòstic en època de crisi. "¿Per què hem sobreviscut? Sí que és veritat que moltes empreses han tancat amb la crisi, els nostres punts forts han estat la creativitat i l'exportació. Hem fet un producte diferent, no hem anat a barallar-nos pels costos, perquè encara que intentem no ser cars, no podem fer coses gaire barates", assenyala Martí Bisbal.
La seva aposta per la qualitat del teixit i pel punt segueix sent la seva senya d'identitat. "Sembla que avui dia ven més si dius que està fet aquí, però nosaltres no ho hem fet per un tema de 'marketing'. Al posar un peu fora, hem vist que allà no ens ho podien fer. Molta gent va marxar a fora perquè pensava que tot era més fàcil, i han vist que no. Es van trobar que aquí tenien un producte creatiu, però allà els oferien el mateix que a la resta. A més, no tenen capacitat de reacció si no els agrada com queda", puntualitza el Martí.
Les exportacions, el seu punt fort
Quan els fills van agafar el relleu van decidir obrir l'empresa cap a les exportacions, que ara representen gairebé el 80% de les vendes. Primer van començar per França, i es van expandir per tot Europa fins a arribar als 30 països. Ara són forts als EUA, i s'obren camí al Japó i la Xina. En cada país intenten adaptar el seu producte, fent petits canvis, al Japó mànigues més curtes i color, i a Alemanya talles més grans.
Disposen d'un total de 1.600 punts de venda arreu del món, però no tenen botigues pròpies, sinó que venen en 'multimarca'. El motor d'Aldomartins està a la fàbrica d'Igualada amb uns 50 treballadors que es dediquen a confeccionar els mostraris, però el pes de la producció es porta a terme en altres tallers de la zona. El seu èxit de creixement el deuen també a la creació d'una nova marca, AMS Pure, una línia més contemporània que combina la pell amb el punt.
Notícies relacionadesEn la producció, el primer per a Aldomartins és la recerca del fil en fires, i principalment a Itàlia. Al seu magatzem tenen 10.000 colors, a més de fil d'estiu com pot ser la seda o el cotó, i fil d'hivern, com la llana o el 'cashmere’. Amb aquesta matèria primera teixeixen les seves pròpies teles a les màquines de tricotosa, i amb les teles les seves peces, a màquina o a mà. Entre algun dels seus secrets hi ha rentar les teles abans de teixir-les, perquè el client final no s'endugui cap ensurt.
De la idea a la passarel·la
"Una col·lecció pot tenir 200 peces i en passarel·la en surten uns 20, per això es fan més especials. S'exageren més i la peça és més vistosa. Si una faldilla és curta, es fa encara més curta", afirma Núria Bisbal, l'ànima creativa de l'empresa. Fa cinc temporades que Aldomartins va aterrar a la 080 Barcelona Fashion per presentar les seves col·leccions i els ha funcionat per posicionar encara més la seva marca.
- Això és el que significa que els fills no facin cas als seus pares a la primera, segons el psicòleg Álvaro Bilbao
- Investigació oberta El nen mort a Valls va estar tot el matí al cotxe mentre el pare treballava
- Tragèdia a Lleida Jordi i Omar, les dues víctimes de l'incendi de Torrefeta: "Vam sortir a buscar-los, però era com estar a l'infern"
- Universitat ¿Qui és Ramón Flecha, el catedràtic de la UB acusat d’abús sexual per 14 universitàries?
- Universitat Catorze universitàries acusen un catedràtic de la UB d’abús sexual
- Universitat ¿Qui és Ramón Flecha, el catedràtic de la UB acusat d’abús sexual per 14 universitàries?
- Alejandro Valverde: "Pogacar és el candidat a la victòria, però no ho tindrà fàcil amb Vingegaard"
- Despullar un sant
- ¿Violència gratuïta o esport noble?
- Scariolo anuncia que deixa la selecció després de l’Eurobasket i posarà rumb al Reial Madrid