DEL 8 AL 11 DE MAIG

Redescobrir el 'packaging' com a element empresarial estratègic

La fira Hispack coincideix en el temps amb la celebració de FoodTech Barcelona

hispack

hispack

3
Es llegeix en minuts
ALBERTO GONZÁLEZ / Barcelona

Imagini un envàs que es connecta al mòbil i ens avisa dels al·lergògens dels productes. O un ‘packaging' de pasta que ens permeti calcular racions. O fins i tot una llauna capaç de canviar de color per indicar quan el nostre refresc és a la temperatura ideal per al seu consum». Xavier Pascual, directord'Hispack  2018, ens convida així a deixar de fantasiejar. Perquè, segons afirma, totes aquestes solucions són ja reals i «una petita mostra de com està canviant el sector del'embalatge». El ‘packaging' ha deixat de ser una indústria productora de simples contenidors de productes per convertir-se en una creadora d'«elements estratègics de comunicació, essencials en la decisió de compra de l'usuari.» De fet, diversos estudis mostren com més del 60% dels consumidors tria un producte pel ‘packaging', mentre que el 41% repeteix segons la seva primera interacció amb l'envàs. «Entre les qüestions més valorades pel consumidor –apunta Pascual– hi ha la facilitatd'ús, la informació mostrada, l'aplicació de sistemes intel·ligents i interactius i, per descomptat, la sostenibilitat».

Aquest canvi de paradigma serà el que regeixi la pròxima edició d'Hispack, del 8 a l'11 de maig al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona, on es confirmarà el bon moment que viu la indústria de l'envàs il'embalatge. El caràcter transversal d'aquest sector converteix a Hispack en una fira de gran interès per a fabricants i distribuïdors d'alimentació, begudes, química, farmàcia, cosmètica, perfumeria, drogueria o béns d'equip, entre altres sectors, així com per a la gran distribució i el ‘retail'. S'espera la participació de 800 expositors directes en gairebé 39.000 metres quadrats, la qual cosa suposa un creixement del 12% amb relació a l'última edició (el 2015).

L'oferta comercial d'Hispack cobreix tot el cicle de vida del ‘packaging', des deldisseny  fins alreciclatge. Els sectors vinculats a la maquinària i accessoris per a la fabricació d'envasos i embalatges, equips de procés, embotellat, i codificació i marcatge en suposaran més de la meitat dels expositors de la fira. Per la seva part, les firmes de matèries primeres i materials representen el 30% dels estands.

Es parlarà de sostenibilitat, experiència d'ús, automatització i logística 

L'aposta d'Hispack d'incrementar la presència d'empreses de logística s'ha traduït en un augment del 16% d'expositors d'aquesta especialitat. També és destacable la creació d'un sector dedicat a l'automatització i digitalització, en el qual participen més de 40 empreses.

A més s'evidencia un creixement de l'àrea Premiumpack, dedicada a proveïdors de materialsacabats i ‘packaging' per a productes de gamma alta d'alimentació  gurmet, begudescosmètica i perfumeria. Empreses de PLV, d'enginyeria, consultoria i serveis, associacions i entitats, així com firmes de recuperació i reciclatge, completen l'oferta comercial del saló.

Quatre àrees per a la reflexió

«A part del que mostraran els expositors als estands, es crearan quatre àrees diferenciades amb un programa específic de més de 70 conferències i taules rodones amb 185 ponents en què premiaran l'explicació de casos d'èxit en relació amb la sostenibilitat, l'automatització-digitalització, la logística i l'experiència d'ús», explica Xavier Riera-Marsá, president del comitè organitzador. Aquest espai de reflexió, coneixement i innovació ha estat batejat com a Hispack Challenges i ocuparà 2.000 metres quadrats. Entre les ponències que se celebraran, es parlarà d'ecodisseny  i economia circular, de seguretat alimentària, d'estratègies de ‘branding', neuromàrqueting, el full de ruta cap a la indústria del ‘packaging' 4.0, traçabilitat o la integració de robots col·laboratius, entre altres temes.

Tendències

Per a Riera-Marsá, les noves solucions de ‘packaging' passen per millorar la sostenibilitat en el marc del paradigma de l'economia circular. «És la gran tendència que marca l'evolució del ‘packaging' i que està vinculada a l'ecodisseny, a l'ús de materials reciclables i biodegradables, a l'estalvi de matèries primeres i energia, a la reducció del pes dels envasos, i al reciclatge i reutilització».

Notícies relacionades

A Hispack es podran veure envasos i embalatges que interactuen amb el producte que contenen i en milloren les propietats o n'allarguen la vida útil. També envasos de conveniència per generar productes preparats per utilitzar i consumir en qualsevol moment i envasos intel·ligents que interactuen i donen més informació el consumidor sobre el producte en qüestió i sobre les marques a fi de millorar-ne l'experiència d'ús.

Riera Marsá destaca que el sector del ‘packaging' està apostant per la digitalització i automatització per millorar en eficiència i connectant els processos de fabricació i la cadena de subministrament. «El 'packaging' pot ser l'element clau en aquesta nova indústria per al control i la gestió de tot el procés, des de la fabricació d'un producte fins que aquest arriba al punt de venda o al domicili del consumidor, si parlem d' ‘e-commerce'», conclou el president d'Hispack.