Austràlia i Nova Zelanda 2023

El Mundial que ho ha canviat tot: el més vist de la història i dos milions de persones als estadis

A França 2019, només deu partits van atraure més de 25.000 persones a l’estadi. No obstant, en aquest Mundial, 33 partits ja han superat aquesta marca

«És la baula que et permet avançar més ràpidament. Cal aprofitar-ho bé», afirma Carlos Cantó, membre comitè d’experts de l’Associació de Màrqueting d’Espanya

El Mundial que ho ha canviat tot: el més vist de la història i dos milions de persones als estadis

RFEF

5
Es llegeix en minuts
Laia Bonals
Laia Bonals

Redactora d'esports

Especialista en Esport femení

Ubicada/t a Barcelona

ver +

A través de la finestra se senten els crits. Els aplaudiments i les botzines ressonen al carrer quan Salma Paralluelo empeny la pilota a la xarxa. Quan la diana d’Olga Carmona sentencia el pas a la final del Mundial es multipliquen els decibels. És la primera vegada que passa, que passa amb elles. Aquest Mundial ha canviat moltes coses. Ha donat, per fi, un lloc prioritari al futbol femení. El que es mereix, de fet. Els estadis s’han omplert i en 61 partits l’assistència ha arribat a 1.777.239 persones.

Malgrat que hi havia certs dubtes que planaven sobre la cita mundialista abans que comencés, el Mundial ha superat amb escreix les expectatives. I en tots els aspectes. El futbol disfrutat ha sigut excel·lent, la cobertura mediàtica ha sigut la més gran de la història i les marques i patrocinadors han vist els seus logos en televisions de tot el planeta. El retorn està sent una barbaritat, tant als estadis com des de les cases dels milions d’aficionats que s’han trobat amb un espectacle digne del que significa un Mundial.

Els rècords s’han trencat jornada sí jornada també. D’assistència, en termes de visibilitat i sobre la gespa. En el terreny esportiu, països de tots els continents estan fent història. Per primera vegada seleccions de les sis confederacions aconsegueixen almenys una victòria. Nova Zelanda va ser el primer combinat d’Oceania que guanyava un partit del Mundial, però també seleccions com les Filipines, Zàmbia, Portugal, Jamaica, Sud-àfrica i el Marroc van aconseguir el seu primer triomf. Dues de les debutants, el Marroc i Jamaica, van aconseguir superar la fase de grups, tota una fita.

L’hegemonia dels Estats Units s’ha trencat després de la seva estrepitosa eliminació, sumant-la a la llista de grans seleccions eliminades abans d’hora. El Brasil i Alemanya també van haver de fer les maletes abans de temps. En el seu lloc, el poder de la selecció espanyola s’ha erigit com el fenomen de la cita. Ja en la final, el conjunt liderat per Alexia Putellas i Aitana Bonmatí volen continuar fent història i cosint la primera estrella a la seva samarreta.

El Mundial més vist de la història

A les grades dels estadis s’està vivint com mai aquest Mundial. No només és l’afició local la que disfruta dels partits in situ, sinó que molts han decidit viatjar cap al continent oceànic per recolzar les seves seleccions. Les xifres parlen per si soles: 25.476 espectadors de mitjana en els 48 partits de la primera fase, un augment del 29% respecte a França 2019. A Aotearoa (Nova Zelanda) es va batre el rècord d’assistència a un partit de futbol —masculí i femení— en dues ocasions. En primer lloc, durant el partit inaugural, i més endavant en l’enfrontament entre Portugal i els Estats Units, al qual van assistir 42.958 aficionats. D’altra banda, els 75.784 seguidors que van acudir al primer partit de la coamfitriona Nova Zelanda contra la República d’Irlanda van marcar una nova fita per a un partit de futbol femení.

L’avenç és abismal. A França 2019, només deu partits van atraure més de 25.000 persones a l’estadi. No obstant, en aquest Mundial, 33 partits ja han superat aquesta marca. Així mateix, la venda de serveis vip ha augmentat un 27% respecte a l’última edició del torneig i un 534% si la comparem amb el Canadà 2015. Fins ara hi han assistit en 61 partits 1.777.239 espectadors. Amb una mitjana de 29.135 quan falten tres partits. Quan acabi el Mundial, sumant ja el públic que presenciï el partit pel tercer i quart lloc a Brisbane i la final a Sidney, s’espera una assistència total de prop de dos milions d’aficionats en els 64 partits que s’hauran disputat.

No obstant, com més s’està vivint el Mundial és a través de les pantalles. A més de les televisions nacionals que han fet el desemborsament econòmic més gran per obtenir els drets audiovisuals, la plataforma pròpia de la FIFA ha sigut un dels grans punts d’accés dels aficionats per veure les seves seleccions. S’han pogut veure tots els partits de manera gratuïta i amb narracions en més de cinc idiomes.

En els primers 15 dies de competició, el trànsit de les plataformes digitals de la FIFA va sobrepassar el de França 2019 al complet. En aquelles dues setmanes, 22 milions d’usuaris únics, amb una mitjana de 2,4 milions d’usuaris visitant els canals de la Copa Mundial diàriament. Un cas excepcional s’ha produït a la Xina, on s’ha registrat l’audiència mundial més elevada per a un sol partit: 53,9 milions d’espectadors van veure el matx contra Anglaterra de la fase de grups.

Paper transformador

Totes aquestes xifres, que ja són impactants sobre el paper, tenen un potencial transformador i encara no en som plenament conscients. «Caldria discernir el que és la selecció espanyola del que és la lliga i els clubs. Evidentment, si hi ha un èxit quant a la selecció espanyola –i ser a la final ja és un èxit– repercuteix en la popularització del futbol jugat per dones», reconeix Carlos Cantó, CEO de SPSG Consulting, firma especialitzada en els sectors de l’esport, patrocinis i oci. L’abast real que tindrà el gran paper de la selecció a la lliga espanyola és complicat de predir, però hi ha un element clar: «Els èxits et permeten fer un salt qualitatiu».

«Les mitjanes d’assistència habituals són d’entre 2.000 i 3.000 persones en els partits de les competicions nacionals a Europa, excepte algun partit puntual. Ara aquestes xifres creixeran», reconeix Cantó. Els rècords al Camp Nou són un miratge que no es veu en la realitat del futbol femení. Ara aquest Mundial ha permès a aquest esport arribar a molta més gent i crear noves aficions. «Tot s’ha de professionalitzar més. No per un èxit, que és fantàstic, està tot fet. És la baula que et permet avançar més ràpidament. Cal aprofitar-ho bé», reconeix.

Notícies relacionades

Les marques que fa temps que inverteixen en l’esport –i específicament en el futbol– femení veuran com el seu retorn serà més gran a partir de la cita a Austràlia i Nova Zelanda, per tant, tindran molt més múscul financer per apostar per clubs o esportistes per representar les seves marques. «Les marques personals de les jugadores també tindran una millora gràcies a aquests èxits. Tant a nivell professional com a nivell de marca individual, que les projectarà i seran més visibles per a la societat», conclou.

Queden molt pocs dies per a què la cita més esperada del món de l’esport s’acabi. Diumenge s’apagaran els llums del que ha sigut el Mundial més exitós de tots els temps, amb Espanya classificada per primera vegada per a la final. La competició ha omplert els calaixos d’arguments per apostar pel futbol femení. Ja no queden excuses per gastar.