UNA EMPRESA GENS FÀCIL

El Ral·li Dakar vol ser verd el 2030

  • El maratonià ral·li, que compta amb 1.065 competidors i 578 vehicles, arrenca aquest cap de setmana pensant en l’‘era elèctrica’ al segon país amb més reserves petrolíferes de l’OPEP

  • «El món està canviant i nosaltres volem que, el 2030, tots els vehicles que prenguin part en el nostre Dakar siguin elèctrics o amb combustibles alternatius», assenyala David Castera

El Ral·li Dakar vol ser verd el 2030

AFP/FRANK FIFE

3
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

El Dakar, que va arrencar el 1979 de la mà del francès Thierry Sabine («és un desafiament per als que parteixen, un somni per als que es queden»), continua tenint, per descomptat, aquest component únic d’aventura, risc i competitivitat.

Però el Dakar, que repeteix aquest any a l’Aràbia Saudita, amb 1.065 competidors de 63 països, 578 vehicles, 8.375 quilòmetres de recorregut, 4.258 dels quals cronometrats i que es disputarà de l’1 al 14 de gener, vol adaptar-se als nous temps, no només a la sofisticada tecnologia del món del motor sinó també, també, a l’evolució de la societat i al respecte al medi ambient.

D’aquí que molts hagin ja qualificat el Dakar 2022 com el primer ‘Dakar verd’ sense ser, per descomptat, del tot cert. El realment cert és que aquesta serà l’edició en la qual es posarà la primera pedra perquè, segons els seus organitzadors, de la mà del francès David Castera, el Dakar 2030 sigui ja el primer ral·li on participaran un 100% de vehicles amb baixes emissions de carboni.

Canvi gradual

«És un pas més en la història del Dakar i del ‘ral·li raid’», explica Castera. «Un pas molt important relacionat amb la transició energètica a través de la implementació de la primera fase del pla que hem denominat ‘Dakar Future’. En el futur, volem que tots els vehicles siguin elèctrics». El que no explica Castera és que, fins i tot en la vida diària, en el desenvolupament dels cotxes elèctrics i també, sí, dels vehicles propulsats per hidrogen s’estan produint una sèrie de problemes tremends que, de moment, fan que aquests cotxes o siguin caríssims, o tinguin una autonomia ridícula o, en el cas de l’hidrogen, provoquin certa por.

Això sí, la introducció en el Dakar 2022 de la nova subcategoria T1-Ultimate (T1-U), amb els tres Audi Q RS e-tron amb motor híbrid en mans dels dos grans campions Stèphane Peterhansel i Carlos Sainz, gairebé com el GCK de Guerlain Chicherit propulsat per biocarburants i el camió de l’equip Gaussin, en mode demo, generen una gran esperança a l’hora de somiar amb la meta del 2030.

Ni Peterhansel, posseïdor de 14 Dakars, ni Sainz, que busca la seva quarta corona amb una altra marca diferent després de ser el guanyador amb Volkswagen, Peugeot i Mini, creuen que podran derrotar els poderosos Toyota de Nasser Al-Attiya i Giniel de Villiers, que acaba de superar la covid-19, ni tampoc els BRX (Barain Raid Xtreme) del poderós equip Prodive, Nani Roma i Sebastien Loeb.

Un autèntic Mundial

No deixa de ser increïble i sorprenent que el naixement de l’anomenat ‘Dakar verd’ es produeixi, i tant, que sí, a l’Aràbia Saudita, el segon país del món, després de Veneçuela, amb les reserves petrolíferes més grans de l’OPEP. I és que aquest Dakar 2022 serà, per fi, la prova que bategi el nou campionat del món de Ral·li-Raid de la FIA i la FIM, que estarà compost per quatre més, proves duríssimes a celebrar-se a Abu Dhabi (març), Kazakhstan (abril), Andalusia (juny) i Marroc (octubre).

No cal dir que als poderosos cotxes, camions, quads i els divertits SSV, cotxes diminuts, amb xassisos tubulars i poderosos motors de moto, tremendament lleugers i manejables, molt barats, s’afegiran les poderoses motos, liderades per l’últim guanyador, Kevin Benavides, que ha fitxat per KTM, i que tindrà en Sam Sunderland (Gas-Gas), Toby Price (KTM) i Joan Barreda (Honda) els seus màxims rivals.

El copilot, clau

Notícies relacionades

La carrera que arrencarà aquest cap de setmana a l’Aràbia Saudita tornarà a tenir com a ingredient sorpresa i, per descomptat, truc que iguala les forces de tots, el fet que el llibre de ruta de cada jornada s’entrega minuts abans de la sortida de cada etapa, cosa que impedirà que els grans equips hagin pogut estudiar el recorregut de cada dia amb sofisticats equips que descobrien, fins i tot a vista de dron, totes les trampes i camins alternatius que podien prendre.

«El paper del copilot», explica Juan Porcar, un dels grans experts del Dakar, «continua cobrant una importància enorme, ja que, contràriament al que passa en les llargues regates transoceàniques, on completíssims i molt preparats equips de terra continuen assessorant els navegants a l’hora de seguir els vents i la millor ruta, el Dakar sí que ha trobat el truc que els grans equips no puguin planejar el que passarà en cada etapa. Tot queda en mans de la saviesa del copilot, la seva experiència, la seva perícia i, per descomptat, les mans, el coratge i l’habilitat del pilot».

Temes:

Automobilisme