LA INDÚSTRIA DE L’ESPORT

Dazn, Amazon, Movistar+... ¿on veurem el futbol el 2022?

Dazn, Amazon, Movistar+... ¿on veurem el futbol el 2022?

/ EFE / BALLESTEROS

3
Es llegeix en minuts

Abans, les grans lligues afrontaven els concursos per adjudicar els seus drets amb certa alegria. Les televisions tenien clar que l’esport en directe era el gran driver de subscriptors i ningú volia perdre l’oportunitat. I així ho mostren les dades, ja que els ingressos audiovisuals del futbol europeu s’han doblat en l’última dècada, arribant als 7.900 milions d’euros el 2019.

Però va arribar la correcció de preus del 2018 a la Premier League, la recessió de la Sèrie A, l’estancament a la Bundesliga i l’esperpent en plena pandèmia –no té cap altre nom– de la Ligue-1, que va renunciar a la rebaixa del 25% que li va demanar Mediapro durant la Covid-19 i l’hi ha acabat donant a Amazon per un 50% menys. Mentrestant, i amb els tambors de la Superlliga de fons, li toca sortir al mercat a LaLiga.

Els plans de Tebas

El futbol anglès va aconseguir mantenir els seus ingressos al Regne Unit posant més partits a la televisió i obrint la porta a Amazon, una cosa que més que de ben segur veurem aquesta vegada a Espanya. Aquesta setmana es va reunir la indústria del futbol al Wanda Metropolitano, i allà Javier Tebas va revelar els detalls del concurs que obrirà pròximament. I va revelar els dos asos a la màniga amb què –així està el futbol– aspira a com a màxim millorar un 2% els ingressos que va aconseguir en el cicle que ara acaba. En joc, una mica més de 1.100 milions anuals. 

El primer, previ peatge dels Pactes de Viana, és ampliar de tres a cinc el nombre d’anys del contracte, un nou escenari que permet als broadcasters definir estratègies més a llarg termini per recuperar la seva inversió. El segon, trencar amb el model tradicional de venda, que els havia deixat amb Telefónica com a únic aspirant realista a licitar pels drets de Primera Divisió. Si fa tres anys es van definir només dues opcions per a la televisió de pagament, ara el patró del futbol espanyol ha creat fins a set alternatives. Divideix i venceràs.

Vegem les opcions: aconseguir els nou partits de pagament en exclusiva; aquests nou xocs més el partit en obert compartit amb la tele de torn; nou partits per a un, tot i que amb tres jornades soltes per a un altre; la mateixa fórmula d’all-in o amb jornades específiques per a un operador, però amb dos lots (7+3 partits), i això mateix però amb dos lots de cinc xocs.

I aquí és on entren Amazon Prime i Dazn, dos OTTs que ja han debutat amb el futbol a les altres grans lligues i estan cridats a entrar a Espanya. Potser preparin-se per a un Nadal de futbol i compres amb Amazon, o la necessitat de tenir dues subscripcions si volen veure tota la temporada. I així serà fins que als clubs els surtin els números per fer com Disney i vendre directament sense mitjancers. LaLiga ja té la tecnologia, i de moment Asobal, Lnfs i LEB Or són el seu camp de proves.

Torna el ‘falcó econòmic’ de Tebas

Notícies relacionades

Torna el ‘falcó econòmic’ de TebasAquest dilluns la comissió delegada de LaLiga votarà la tornada de Javier Gómez, pare del control econòmic del futbol espanyol i l’executiu que més implacable s’ha mostrat amb tots els clubs incomplidors. La seva arribada després de dos anys recolzant l’agència d’Arturo Canales ha sigut rebuda amb els braços oberts per molts clubs, que han vist com la pandèmia s’ha carregat molta de la feina dels últims anys. Recordin: les pèrdues conjuntes de 2020-2021 poden anar-se’n per sobre dels 700 milions d’euros, en molt bona part pel Barcelona.

El cas blaugrana és un dels que més preocupa, especialment amb aquest intent de presentar dos tancaments comptables, un d’atribuït a Josep Maria Bartomeu i la gestora, amb 481 milions de pèrdues, i un altre de beneficis des que van assumir el càrrec. No és una cosa que els comprin, perquè hi ha sentències que hi van en contra, i perquè es percep com una maniobra per rebaixar l’import dels avals. Molt difícil argumentar que anticipar amortitzacions per 138 milions no és carregar pèrdues a l’anterior junta, per molt malament que pinti el valor actual de la plantilla. El 24 d’octubre serà el clàssic, però el 6 d’octubre pot ser molt més clau: es presentarà l’auditoria de la gestió de Bartomeu. Por.