PER UN RAL·LI MÉS SEGUR

Els pilots de motos llueixen les seves armadures al Ral·li Dakar

La seguretat en la maratoniana prova sud-americana ha anat en augment al llarg dels anys

 

  / AFP / DAMIEN MEYER

3
Es llegeix en minuts
Emilio Pérez de Rozas
Emilio Pérez de Rozas

Periodista

ver +

És evident que qualsevol esport motoritzat comporta un important risc per a la integritat física dels pilots. No és menys evident que els professionals que van més desprotegits són els pilots de motos, ja que, com reconeixen els mateixos ocupants de cotxes i camions, ells van en autèntiques caixes de ferro, absolutament protegits per estructures metàl·liques estudiades per protegir el màxim possible els seus ocupants quan perden el control i pateixen multitud de voltes de campana, accident típic del Ral·li Dakar, sigui en camins, boscos, fora pistes o, fins i tot, desert. “La sorra, quan vas a aquella velocitat, és duríssima, gairebé ciment”, sol explicar Nani Roma, campió amb KTM, Mini i ara a Toyota.

El Dakar és conegut per ser una de les competicions més dures del planeta: una prova peculiar i exigent on la seguretat ha de ser el pilar fonamental per a cada integrant de la prova. Per això l'organització exigeix als participants, a tots, unes mínimes condicions de seguretat, en el sentit que hi ha peces obligades per poder participar en aquesta dura carrera.

Marc Coma

DIRECTOR ESPORTIU DEL DAKAR

"Tots, participants, marques i organització, treballem units per protegir al màxim els pilots. I, a més, dotar-nos d'un equip mèdic per assistir-los en carrera"

MÀXIMA ATENCIÓ EN CARRERA

"Tant ells com nosaltres fem tot el possible, i gairebé l'impossible, perquè puguin participar en les millors condicions de seguretat i és evident que, en aquest sentit, mai serà suficient, per això no parem de treballar a millorar les seves condicions per competir", explica Marc Coma, expilot de motos i director de la carrera. "És evident que a més de la seva protecció personal, l'organització ha de desplegar els millors equips mèdics i d'urgència possible perquè, si es produeix la caiguda, puguem atendre'ls ràpidament", comenta Coma, que, en la imatge que il·lustra aquesta informació apareix sent atès en l'accident que va patir, en l'edició del 2007, al Senegal.

Segons Armand Monleón, un dels pilots joves ('rookie', l'any passat), i que va finalitzar en una brillantíssima 10a posició (hi ha qui diu que serà el nou Marc Coma, pentacampió en motos), el casc, el peto i les genolleres són tres elements imprescindibles que garanteixen la protecció davant una possible caiguda. Tres peces clau de l'equipatge que, a més d'ajudar a evitar possibles lesions, garanteixen una seguretat i confiança en el pilotatge.

INVESTIGACIÓ + DESENVOLUPAMENT

Segons explica el pilot de la Fundació AMV, “les marques, analitzen cada gest i moviment del pilot per poder aportar solucions pràctiques i efectives en cada situació concreta. Cada any, i gràcies al desenvolupament tecnològic dels productes creats per millorar el rendiment i la seguretat del pilot, aquests elements evidencien millores en la pràctica d'un esport meravellós, encara que, és clar, de risc. La inversió en R+D de totes les empreses del sector és molt elevat, i gràcies a això moltes situacions en què anteriorment podien resultar d'un elevat risc per al pilot, actualment es tradueixen en una simple caiguda sense conseqüències”.

A Monleón li encanta que el Dakar sigui encara més dur del que era. Ell és va "enamorar de la carrera per la duresa i la necessitat de saber navegar mentre vas a tota velocitat, no importa el lloc, amb la teva moto”. Monleón participa per segona vegada en el Ral·li Dakar i ens desvela els elements de seguretat imprescindibles per afrontar la prova més dura del planeta amb garanties.

Armand Monleón

PILOT DE LA FUNDACIÓ AMV

"S'ha de portar un bon casc, un peto protector i, a més, una genolleres que et tranquil·litzin en moments en què perdis el control de la moto"

EL CASC, FONAMENTAL

Notícies relacionades

“Un dels elements de seguretat per al Dakar és el peto”, continua explicant Monleón. “Sempre és important tenir bon material perquè les caigudes són a molta velocitat i hem d'estar ben protegits. El peto que jo utilitzo va integrat amb el Leatt Brace, que evita les lesions de l'esquena. També utilitzem genolleres ortopèdiques, les que jo uso són Pod, de fibra de carboni i molt lleugeres, que protegeixen cames i genolls”.

Segons el jove competidor i pilot oficial dels campions KTM, “el casc és un dels elements principals de protecció. És important trobar un bon equilibri entre lleugeresa i protecció. A més, els cascos que utilitzem per al Dakar han d'estar oberts per dalt, perquè amb tantes hores i tanta velocitat el vent ens tira el cap cap enrere. Necessitem més entrades d'aire perquè flueixi i no ens perjudiqui l'esquena. No és fàcil desenvolupar elements tan específics per a la prova, però gràcies a l'esforç de totes les marque involucrades, els pilots podem disfrutar del que més ens agrada”.