Una volta de rècord
Vuit vaixells salpen demà de Barcelona amb la meta de circumnavegar la Terra en poc menys de tres mesos

Dotze dels 16 regatistes que prendran la sortida de la Barcelona World Race posen al costat de la Dona del Mil·lenni. /
És l'ironman de la vela. Guillermo Altadill és el regatista espanyol que més circumnavegacions ha fet, fins a sis. Té dos rècords de volta al món i dos de velocitat a vela, ha participat en la Copa Amèrica i també, com a entrenador, ha conegut la glòria olímpica. Però aquest navegant barceloní té pendent un repte, i és precisament la regata amb sortida i arribada a la seva ciutat natal. La Barcelona World Race (BWR), la volta al món a dos sense escales ni assistència, amolla amarres demà, i Altadill patronejarà el Neutrogena amb el xilè José Muñoz amb l'objectiu de tornar a casa abans de tres mesos.
Per aconseguir-ho, el Neutrogena i els altres set vaixells participants hauran de recórrer 23.000 milles nàutiques (42.600 quilòmetres) a través de 12 zones climàtiques i tres oceans. El recorregut, en direcció est, deixa a la seva esquerra els tres grans caps, Bona Esperança (a Sud-àfrica), Leeuwin (Austràlia) i Hornos (Xile). El pas per l'estret de Cook d'edicions anteriors s'ha suprimit, de manera que serà una volta al món més curta. El rècord són els 92 dies i 9 hores en què van completar Jean-Pierre Dick i Damian Foxall la primera edició (2007-08).
Són uns 90 dies de competició (82, va vaticinar ahir Altadill) al límit, en què els dos tripulants comparteixen un bòlid d'alta tecnologia en què tot està pensat per a la màxima velocitat. De 18 metres d'eslora, el vaixell -de la classe IMOCA 60- té un pal de gairebé 30 metres d'altura, com un edifici de deu pisos. La superfície de les veles supera tres pistes de tennis. Als mars del Sud, en què les borrasques s'encadenen amb vents gairebé huracanats, l'embarcació pràcticament vola sobre les onades i arriba a registrar velocitats de més de 25 nusos.
A l'interior d'aquests vaixells, els skippers comparteixen una cabina de tot just 10 metres quadrats, on no hi ha lloc per a comoditats. El menjar és de sobre i es prepara en un petit fogó de gas, una tasca molt complexa quan el vaixell salta i capoteja sobre les onades. Els navegants ho defineixen com viure a l'interior del tambor d'una rentadora. Per dormir, normalment s'alternen a la mateixa llitera (una simple lona tensada) per qüestions de pes, i s'arrauleixen en un sac de dormir que omplen de roba per mantenir-lo calent. Els torns per dormir solen ser de tres o quatre hores.
COM UN MATRIMONI
Fer la volta al món a vela en aquestes condicions és un repte en si mateix, però a dos el desafiament es multiplica. El ritme és més intens, i s'ha d'aprendre a gestionar les emocions pròpies i alienes. Perquè no hi ha possibilitat d'escapatòria. Per Altadill, «navegar a dos és com un matrimoni; no es tracta de qui decideix, sinó de qui cedeix».
«No crec que el Neutrogena sigui el favorit. L'única pressió que tinc és acabar la regata», argumenta el barceloní. En la primera edició es va haver de retirar per trencament a punt d'entrar a l'Índic, i el seu projecte per a la segona edició no va arribar a cristal·litzar. Per això és la seva assignatura pendent. Però també apunta a la victòria, i en aquest camí un dels seus màxims rivals serà el Hugo Boss. «Estem aquí per guanyar. Després de ser segon en la primera edició, qualsevol altra cosa seria una decepció. Tenim un bon vaixell i ens hem preparat bé», assegura el seu patró, el britànic Alex Thomson, que navega amb un altre dels grans patrons espanyols, Pepe Ribes. Un altre dels favorits és el Cheminées Poujoulat del francès Jean Le Cam i el suís Bernard Stamm, dos monstres de la vela oceànica, però que han tingut poc temps per preparar-se.
VAIXELLS DE CASA
El temps també ha anat en contra del Renault Captur, que tripulen l'alemany Jörg Riechers i el francès Sébastien Audigane. Però l'equip que més just de temps ha anat és l'Spirit of Hungary: el vaixell l'ha dissenyat i construït el seu mateix patró, l'hongarès Nandor Fa, que als seus 61 anys és el més veterà de la flota i navega amb el més jove, el neozelandès Conrad Colman, de 31.
Els altres tres vaixells són de casa. A bord del GAES Centros Auditivos navega l'única dona en aquesta edició, Anna Corbella, juntament amb Gerard Marín. Aleix Gelabert i Dídac Costa s'enfronten a la seva primera circumnavegació, a bord del One Planet, One Ocean & Pharmaton, mentre que el We Are Water el formen els germans Bruno i Willy García, tots dos amateurs: Willy és joier i Bruno, cardiòleg a la Vall d'Hebron.
- Lliga F Escac i mat de les futbolistes al Llevant Badalona: «És el circ més gran que he viscut com a professional»
- Educació a Catalunya Catalunya prohibirà els mòbils també a l'ESO i retirarà tablets i pissarres digitals a Infantil
- Transport públic Així queden els preus dels títols de transport públic a Barcelona fins que acabi el 2025
- La xacra de la corrupció El soterrament de les vies a Sant Feliu de Llobregat, la presumpta manipulació de Koldo, Ábalos i Cerdán a Catalunya
- PREVENCIÓ El càncer de pell, disparat: els casos augmenten un 40% en quatre anys a Espanya
- Israel obre un nou front de guerra amb el seu atac a l’Iran
- Illa: "Hem tingut una decepció, però donem la cara i actuem"
- ERC: "Si no és un cas aïllat, Sánchez no comptarà amb el nostre suport"
- Tempesta judicial i política Feijóo acusa els socis del Govern de ser "còmplices" de la corrupció
- Tempesta judicial i política El Govern descarta una qüestió de confiança sobre Sánchez