Entendre + el repte energètic

Els costos socials i climàtics de l’actual subsidi als combustibles a Espanya

La subvenció de 20 cèntims per litre de gasolina és qüestionable per raons socials i climàtiques, segons els autors de l’article, investigadors de l’ICTA-UAB. És una política no equitativa, que beneficia els qui més contaminen i contrària a les accions orientades a protegir la salut i el medi ambient.

Els costos socials i climàtics de l’actual subsidi als combustibles a Espanya

Epi_rc_es

3
Es llegeix en minuts
Jeroen van den Bergh, Jordi Honey-Rosés y Oriol Marquet
Jeroen van den Bergh, Jordi Honey-Rosés y Oriol Marquet

Jeroen van den Bergh és professor d’investigació ICREA i expert en economia ambiental i polítiques climàtiques a l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals (ICTA-UAB). Jordi Honey-Rosés és urbanista i expert en planificació ambiental y Oriol Marquet, expert en mobilitat i ciutats sostenibles, també a l'ICTA-UAB.

ver +

L’1 d’abril, Espanya va implementar una política extraordinària, a saber, un subsidi de 20 cèntims per litre a vehicles de motor per alleujar els consumidors i empreses de la càrrega de pagar els alts preus del combustible. Després de dos mesos, el Govern espanyol va decidir prorrogar aquest subsidi temporal fins a finals de setembre. Aquesta decisió costarà als contribuents espanyols almenys 1.500 milions d’euros. Si bé aquesta política pot semblar una resposta raonable al fort augment dels preus de la gasolina i el dièsel, la veritat és que genera impactes climàtics, socials i econòmics no desitjats. Aquesta política inverteix en un sistema energètic obsolet que contamina les nostres ciutats i contribueix al canvi climàtic. No estem sols en la nostra crítica: fins i tot el Banc Central d’Espanya qüestiona l’eficàcia i equitat de la subvenció.

El subsidi és qüestionable perquè recolza activitats que generen costos socials i ambientals. De fet, en el seu plantejament actual el subsidi total que rep una llar o una empresa és més gran com menys eficient és el seu vehicle o com més quilòmetres recorre. En altres paraules, els grans contaminants són recompensats de manera desproporcionada. Alhora, el subsidi castiga els qui viuen sense automòbils, han invertit en mobilitat sostenible o han optat per viure en entorns caminables.

Els subsidis als combustibles contrasten fortament amb els models de polítiques orientats a protegir la salut local i el clima global. El preu del combustible ha de tenir en compte el seu contingut de carboni per reduir les emissions de CO2 i, per tant, incentivar menys conducció, menys viatges aeris i estils de vida lliures de carboni. Una política climàtica sàvia també ha de ser duradora, estable i resistent a impactes com la invasió d’Ucraïna per part de Rússia.

Per als conductors que omplen el seu dipòsit, el subsidi pot ser percebut com un alleujament necessari pels preus injustament alts, però tard o d’hora tots el paguem. A més, no tots participem dels seus beneficis. De fet, l’actual subsidi als combustibles produeix efectes perversos: els que no tenen automòbil subsidien els que tenen cotxe; les llars pobres subvencionen les riques (amb cotxes més pesants i potents); els que condueixen poc subvencionen els que condueixen més; i els que tenen vehicles més eficients en combustible subvencionen els que tenen vehicles menys eficients (més contaminants).

Entretots

Publica una carta del lector

Escriu un post per publicar a l'edició impresa i a la web

Els actuals subsidis espanyols als combustibles i l’electricitat també són econòmicament ineficaços a causa de les distorsions que creen en el mercat. Com que aquests subsidis afecten directament el cost de l’energia, interfereixen amb la competència de preus i els marges de guany. Això permet als productors augmentar els preus de referència, accelerant potencialment l’auge dels preus que paga el consumidor. Per evitar aquest risc, s’ha de dissenyar un subsidi independent del preu del producte, per exemple, a través d’una reducció en l’impost a la renda. Aquest instrument és més eficaç per complir els objectius d’equitat perquè pot estar dirigit a les llars de menys ingressos. A més, té més sentit en el clima actual inflacionista d’augment dels preus de tots els béns bàsics.

Notícies relacionades

El Govern podria haver plantejat invertir aquests recursos que ara dedica al subsidi de combustible a millorar les opcions i infraestructures de transport públic existents. La decisió de subsidiar el transport per carretera té guanys polítics a curt termini amb alts costos per a la sostenibilitat ambiental i l’equitat social.

El Govern espanyol ha dissenyat una política en què se subvenciona el que contamina, fet que viola el principi fonamental del dret ambiental –avalat per l’OCDE i la UE– que qui contamina ha de pagar els costos i les conseqüències del seu consum o producció. Una política sàvia reemplaçaria el subsidi al combustible amb subsidis d’ingressos més efectius i justos, així com inversions en sistemes de transport i energia lliures de carboni.