El Periódico de l'Eixample

Eixample

La nova mobilitat

El carril bici de l’Eixample creixerà 1,1 quilòmetres a Mallorca i Roma

Els dos nous trams cobriran el trajecte comprès entre els carrers de Borrell i Tarragona

A1-173062254.jpg

A1-173062254.jpg / GEORGINA ROIG

2
Es llegeix en minuts

La xarxa del carril bici de Barcelona creixerà un quilòmetre més una vegada acabi el període d’exposició pública que preveu expandir la trama ciclista a través del carrer de Mallorca i de l’avinguda de Roma, en els dos casos en el tram comprès entre Borrell i Tarragona. En concret, es tracta de 1.100 metres de longitud de carril bici, amb una amplada d’1,85 metres, suficient per permetre avançaments, i amb alguna novetat tècnica, com la creació d’unes ‘zones avançades per a bicicletes’, que funcionaran amb àrees d’espera mentre el semàfor està en vermell, per facilitar així la sortida quan la llum canvia a verd. Si no hi ha contratemps en els terminis, les obres podrien començar al juliol i finalitzar al cap de dos mesos.

En realitat, tot i que recollits en un únic projecte, els carrils previstos són dos. El d’avinguda de Roma no fa més que estendre la breu ruta del ja existent entre Casanova i Viladomat. Aquesta és una avinguda (salta a la vista) pendent probablement d’una gran reforma, supeditada a la futura redefinició urbanística de la plaça dels Països Catalans i a l’estrena dels eixos verds de Borrell i Rocafort.

Notícies relacionades

L’avinguda de Roma és avui una anomalia en la trama quadriculada de l’Eixample perquè la raó de ser de la seva existència va quedar oculta sota terra a partir de 1976. Al seu dia, se la coneixia com la Diagonal del Ferrocarril perquè per allà passava a cel obert el tren que discorria pel carrer d’Aragó i que a l’altura de Casanova es desviava en direcció a Sants i, des d’allà, a Martorell. Al soterrar-se les vies i, després, convertir-se en un túnel, l’avinguda de Roma (batejada amb el nom de la capital italiana el 1940 per les simpaties que Franco tenia per Benito Mussolini) va acabar per ser una peça molt difícil d’encaixar a l’hora de reordenar la mobilitat. En part, ho continua sent, però la incorporació d’un carril bici serà una bona notícia per a la comunitat ciclista de la ciutat.

El projecte del carril bici de Mallorca té literalment molt més recorregut. El que està en exposició pública és només per ara la ruta que unirà els carrers de Borrell i Tarragona, però és un avançament d’una futura prolongació. És un primer pas. A l’altre extrem de l’Eixample, Mallorca té carril bici entre el passeig de Sant Joan i, més enllà de Meridiana, amb el carrer d’Espronceda. La unió d’aquests dos carrils, encara sense data, servirà per portar a terme el pla general previst per a les rutes ciclistes de la ciutat, que en la majoria dels casos es desitja des de l’Ajuntament de Barcelona, que siguin unidireccionals. Actualment, Provença permet recórrer tot l’Eixample de punta a punta, però amb un carril bidireccional. Quan Mallorca tingui carril ciclista de Meridiana a Tarrgona, aquest serà en sentit Llobregat i Provença, en sentit Besòs.

Temes:

Bicicletes