El Periódico de l'Eixample

Eixample

Fins a finals d’abril

Les obres de la superilla de l’Eixample canvien de vorera: comença la segona fase

Els treballs ocuparan ara els xamfrans, el costat muntanya de Consell de Cent i la vorera Besòs de Rocafort, Comte Borrell i Girona

3
Es llegeix en minuts

En quatre mesos, la superilla de l’Eixample finalitzarà totes les obres. Es van iniciar l’agost del 2022 i va començar a expulsar els cotxes de manera gradual tres mesos després, al novembre. Malgrat que la fase 1 encara no s’ha completat, els nous eixos verds de Barcelona comencen la segona fase de les obres amb l’objectiu d’acabar-les a finals d’abril. És a dir, just abans de les eleccions municipals.

Canvi de fase

En la primera fase, els treballs s’han realitzat al costat mar del carrer Consell de Cent, i al costat Llobregat de Rocafort, Comte Borrell i Girona. En aquesta segona fase, iniciada aquest dimecres, s’ha començat a invertir l’àmbit de les obres a cada via i s’ha ocupat l’altre costat de la calçada, un canvi que durarà tot el mes de gener.

El canvi de fase es farà per trams i de manera progressiva. Mentre duri aquest relleu, l’ajuntament preveu talls de trànsit intermitents, que no superin les dues hores cada vegada, per poder desplaçar les tanques de formigó.

Sense xamfrans

A més, les afectacions per les obres obligaran a ocupar la totalitat dels xamfrans, cosa que provocarà que les actuals zones de càrrega i descàrrega i zona blava deixin de ser operatives. Per aquesta raó, es permetrà la càrrega i descàrrega en els mateixos trams d’obra.

«Les obres avancen a bon ritme»

Aquest dijous al migdia, l’arquitecte en cap de l’Ajuntament de Barcelona, Xavi Matilla, ha visitat el carrer Consell de Cent amb els mitjans de comunicació per detallar l’avançament de les obres. Amb optimisme, Matilla ha afirmat que les obres «avancen a bon ritme» i manté la previsió que acabin a finals del mes d’abril.

L’arquitecte en cap també ha afirmat que, malgrat que la primera fase no està completada perquè encara s’ha de col·locar vegetació i mobiliari, ja es pot prefigurar com seran aquests eixos verds. És a dir, ja es pot veure la plataforma única totalment accessible, amb rajoles i peces de granit en lloc d’asfalt i un nou enllumenat «pensat i dissenyat per ser més a prop de les persones i ser més pròxim», segons ha explicat.

Retard al carrer Girona

Xavi Matilla ha puntualitzat que al carrer Girona el canvi de fase es pot retardar més del compte a causa de la troballa de les restes d’una masia dels segles XVI i XVII. Els equips d’arqueologia encara treballen en l’avaluació d’aquestes restes, fet que impedeix que les obres puguin avançar.

A més, Matilla ha assenyalat que s’ha adaptat el projecte perquè en trams d’aquest mateix carrer Girona i de la Gran Via s’hi puguin integrar les llambordes i les vies de tramvia trobades sota l’asfalt.

Calçada fora, nou clavegueram i més llum

L’arquitecte en cap de l’ajuntament també ha repassat les intervencions que s’han efectuat fins al dia d’avui. Ja s’ha executat la demolició dels paviments de l’antiga calçada i s’ha rebaixat el sòl per introduir les canalitzacions d’aigua freàtica, enllumenat, telecomunicacions i altres serveis.

Notícies relacionades

També s’ha reordenat el sistema de clavegueram amb la reposició i ampliació de nous embornals en ubicacions compatibles amb la nova urbanització. La xarxa de recollida d’aigües s’ha renovat per complet. S’han disposat els elements del nou enllumenat i s’han modificat diversos serveis de companyies.

Finalment, s’ha fet la reposició de sòls adequats, s’han ampliat els escocells (que passen d’1 a 4 m²) i s’han posat les bases de formigó on es preveu el pas de vehicles. En aquests àmbits ja s’ha pavimentat amb els materials característics dels eixos verds que són el granit i el panot, i s’ha creat així la plataforma única que anirà de façana a façana.