Generació Whatsapp

Els joves escriuen al mòbil amb els dos polzes, fan tantes faltes com els adults i usen més emoticones

Un estudi de dues alumnes d'ESO de Barcelona sobre el llenguatge utilitzat a Whatsapp rep un premi a la RAE

undefined34333449 barcelona   barcelon s    17 06 2016    sociedad  160619113108

undefined34333449 barcelona barcelon s 17 06 2016 sociedad 160619113108 / DANNY CAMINAL

2
Es llegeix en minuts
María Jesús Ibáñez
María Jesús Ibáñez

Periodista

ver +

Tenen telèfon mòbil des dels 11, els 12 anys (alguns fins i tot abans, altres potser una mica més tard). L'usen, sobretot, per estar al dia del que es cou a l'institut, perquè avui l'actualitat dels adolescents no corre pels passadissos o les rotllanes del pati. El verdaderament important es divulga i s'estén per les xarxes socials. Un estudiant de secundària que no està a Whastapp, a Instagram o a Snapchat és com si no existís.

Com a les generacions anteriors, la generació Whatsapp, capaç d'escriure a tota velocitat amb els dos dits polzes sobre un teclat de dimensions minúscules per a un adult, també té inquietud per saber qui és. Per això, la investigació que el 10 de juny van presentar a la Real Academia de la Lengua Española (RAE), Salma Zian i Cristina Manzanares, dues estudiants de segon d'ESO de l'institut públic Juan Manuel Zafra de Barcelona, resulta tan oportuna. I sorprenent en les seves conclusions.

La Cristina i la Salma han treballat tot aquest curs per esbrinar quin és el llenguatge de Whatsapp (o whatsap, com escriuen els xavals), com s'utilitzen els emoticones, quines abreviatures són les més habituals, quins missatges es contesten abans i quins no es responen, quina imatge projecta cada usuari a través de la foto i de l'estat del seu perfil… Fins i tot han analitzat com i a quina velocitat escriu cadascun. El resultat és un estudi, “de més de 80 hores de treball”, subratlla la Cristina, que ha sigut distingit amb el premi És de Llibre, que organitza la fundació Cedro, encarregada de gestionar els drets d'autor de les obres escrites.

I l'emoticona més usada és...

"Vam decidir investigar nosaltres qui tenia raó", afegeix la Salma. ¿I qui va guanyar? Doncs sí... la cara que riu fins a plorar.

“Un dels requisits del premi és que fos un treball original, aquí no serveix copiar i enganxar”, indica la Cristina, de 13 anys. "Per això, hem fet nosaltres les enquestes, després d'haver elaborat unes hipòtesis de partida i haver dissenyat els qüestionaris", prossegueix la Salma, que acaba de fer els 14. Els ha assessorat la professora María Pilar Menoyo, coordinadora del Zafra Investigadora, un programa que ofereix el centre com a assignatura optativa.

ADULTS, AMB EL ÍNDEX

Notícies relacionades

Entre les conclusions de l'estudi, realitzat entre estudiants i professors de l'institut, destaca la constatació que, mentre els joves utilitzen, en un 88% dels casos, els dos dits polzes per escriure amb el mòbil, els adults reconeixen que únicament usen un dit índex per redactar textos en aquest tipus de dispositius. "I això no exclou que també cometin faltes d'ortografia", assenyala la Salma, que reconeix que part de la culpa d'aquests errors la tenen "els teclats, que dificulten incidir exactament en el símbol desitjat i els correctors o predictors de textos, que poden jugar alguna mala passada".

Una altra de les diferències entre adolescents i adults radica en com usen els uns i els altres emoticones i abreviatures. "Quan els vam donar a reproduir un text, per comprovar la seva velocitat amb el Whatsapp -indica la Cristina-, ens vam trobar que els més grans l'escrivien al peu de la lletra, mentre que els joves van incorporar emoticones (en un 40% dels casos) i abreviatures (la meitat d'ells)". "Els punts suspensius són el recurs ortogràfic que més utilitzem tots, adults i adolescents, quan elaborem un text i, en canvi, el que menys fem és substituir els 'però' per un 'xo'", conclouen.