Protocol signat entre administracions
Acord a Figueres per traslladar l'estació de tren fora de la ciutat després de 20 anys de debat
El Ministeri de Transports, la Conselleria de Territori i els ajuntaments de la capital de l'Alt Empordà i de Vilafant pacten impulsar una nova variant ferroviària i remodelar l'estació d'alta velocitat amb una inversió de més de 150 milions d'euros
La plataforma Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) s'oposa al projecte perquè considera que és una obra "faraònica" que farà perdre afluència de passatgers

ave /
Els primers projectes per traslladar l'estació de Figueres (Alt Empordà) del centre de la ciutat daten del 2007. Gairebé 20 anys després i amb el debat encara encès, les administracions han signat aquest dilluns a l'Ajuntament el protocol per treure els trens del centre de la ciutat, construir una variant ferroviària subterrània i centralitzar els serveis a l'actual parada de l'alta velocitat de Figueres-Vilafant, al veí terme municipal.
El secretari d'Estat de Transports i Mobilitat Sostenible, José Antonio Santano, responsable també en el seu dia de signar l'acord de Rodalies, ha estat el responsable de rubricar l'acord per impulsar la redacció de projectes i execució de la variant ferroviària de Figueres i la remodelació de l'estació Figueres-Vilafant amb una inversió de més de 150 milions d'euros, segons les primeres estimacions, encara que algunes fonts ascendeixen el pressupost als 200.
El secretari d'Estat ha signat el protocol amb la consellera de Territori, Habitatge i Transició Ecològica, Sílvia Paneque; l'alcalde de Figueres, Jordi Masquef i l'alcaldessa de Vilafant, Montse de la Llave, ja que el president d'Adif, Pedro Marco, no ha pogut assistir-hi. Santano ha agraït l'enteniment de totes les parts per dur a terme aquesta actuació: "El més important d'avui és l'acord".
El responsable de Transports ha detallat que efectivament les obres són molt importants per a la ciutat per l'eliminació de barreres, "que donen més seguretat i que ho agrairà l'entorn i els veïns: la part urbana és molt clara", però que per al ministeri està també la dimensió ferroviària perquè "estem oferint intermodalitat, ja que se suma alta velocitat i tren convencional i això mereix realment la pena". S'eliminaran els dos passos a nivell que segueixen partint en dos la capital empordanesa avui dia.
Licitació dels plecs
El director de projectes d'Adif Juan Carlos Monge ha explicat detalladament la iniciativa i ha destacat que "no és una obra senzilla" i que s'ha hagut de "repensar" en haver transcorregut tants anys. Ha anunciat que aquest mateix dilluns s'inicien els tràmits per a la licitació de tots dos projectes els plecs dels quals ja estan redactats amb un pressupost de 4,6 milions d'euros. El termini és de 36 mesos i les ofertes de les empreses d'enginyeria es podran presentar fins al proper 3 d'octubre, ha concretat.
Els projectes inclouen una galeria al subsòl als voltants del Castell de Sant Ferran, encara que Monge ha assegurat que no comportarà cap afectació més enllà de les vibracions, que vigilaran de prop. També repensar l'actual estació d'alta velocitat de Figueres-Vilafant, ja que hauran de refer l'actual edifici i el pàrquing. A la trama de la ciutat, a més, quedaran alliberats un gran volum de metres quadrats de terreny per l'eliminació de les vies.
L'alcalde de Figueres ha assegurat que s'ha arribat a "bon port" gràcies a la "generositat" de les parts i ha destacat que es tracta d'un "dia històric" i ha llançat un missatge "per als que no ho veuen clar": "Cal pensar amb llums llargues, amb el que necessita la ciutat en cinc o deu anys. Hem de traçar la Figueres del futur, la ciutat no podia perdre més temps", ha assegurat.
Un "triomf col·lectiu"
Jordi Masquef ha insistit que era precís "eliminar la cicatriu de les vies del tren, fent créixer la ciutat cap al sud-oest perquè l'hemorràgia del tren evita el creixement i això no és només un trasllat de l'estació sinó una transformació dels barris de la ciutat que s'estan degradant, als quals optarem amb les ajudes de la Llei de Barris", ha avançat l'alcalde.
"El que signem avui és un triomf col·lectiu, una fita molt esperada per aconseguir la mobilitat moderna, eficient i adaptada que es mereix Catalunya", ha proclamat la consellera Paneque, que ha insistit en la col·laboració entre administracions per tirar endavant aquest tipus de projectes des del consens.
Repetir l'error de Salou
Notícies relacionadesNo obstant això, el consens no és absolut perquè des de l'Associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP) s'oposen al projecte, que qualifiquen d'obra "faraònica" que provocarà una pèrdua de passatgers al mode ferroviari. Recorda que representa una "mala solució", que comporta una fragmentació del sistema de transports, fomenta la dependència del vehicle privat i comporta costos econòmics i ambientals molt elevats.
L'entitat adverteix que a Catalunya ja existeixen exemples de decisions similars que han comportat fragmentació i pèrdua d'eficiència com és el cas de Salou (Tarragonès): es va construir una nova estació allunyada del centre urbà que ha dificultat l'accessibilitat dels usuaris i ha generat una dependència major del vehicle privat, asseguren. Repetir aquest model a Figueres suposaria reproduir "els mateixos errors", desaprofitar inversions prèvies i allunyar el ferrocarril dels centres d'activitat urbana.
Ja ets subscriptor o usuari registrat? Inicia sessió
Aquest contingut és especial per a la comunitat de lectors dEl Periódico.Per disfrutar daquests continguts gratis has de navegar registrat.
Conselleria de Territori Adif Renfe Trens Figueres Transport públic Transports Ministeri de Transports Infraestructures
- Fenomen en auge La venda a pes de 'caixes sorpresa' d'Amazon arriba al centre de Barcelona: "És com una loteria"
- Universitat Més de 250 professors universitaris exigeixen a la UB que investigui el cas Ramón Flecha
- MUNDIAL DE CLUBS Luis Enrique ignora Mbappé: «Soc soci culer, per això sempre em motiva jugar contra el Madrid»
- Previsió meteorològica Catalunya, en alerta per fortes pluges: aquestes són les zones on més pot ploure
- Detingut per matar d’una punyalada un multireincident al Prat de Llobregat per una venjança
- Lucía Palma, odontòloga: "Aquestes són les 4 coses que mai faria com a dentista"
- ACCIDENTAT VISSEL-BARÇA El Barça tornarà els diners de la transmissió televisiva que va fracassar
- Viatge oficial d’Illa Calçotada ‘made in’ Xina: el xef del restaurant Disfrutar delecta el paladar xinès amb plats típics de Catalunya
- Acord entre Sumar i el PSOE ¿Quants dies de baixa per naixement hi haurà a partir d'ara? 4 claus dels nous permisos de paternitat
- Escenari electoral Junqueras enterra la proposta de llista plurinacional de Rufián però li manté la confiança