PROJECTE DE NOVA INFRAESTRUCTURA FERROVIÀRIA

Figueres agruparà tots els trens a l'estació de l'AVE

Foment desestima la proposta perquè el municipi compti amb dues terminals

2
Es llegeix en minuts
FERRAN COSCULLUELA
FIGUERES

L'Ajuntament de Figueres va fer oficial ahir el que, des de fa setmanes, era un rumor molt estès: el Ministeri de Foment ha desestimat la petició del consistori perquè la futura estació de l'AVE sigui compatible amb la permanència de l'actual terminal, ubicada al centre urbà. Aquesta proposta també advocava pel soterrament de les vies que ara travessen la ciutat de nord a sud, amb perillosos passos a nivell. El ministeri ha enviat un informe a l'alcalde, Santi Vila (CiU), en què rebutja la proposta per "inviable", i l'equip de govern municipal (CiU-PSC-ICV) ha decidit convocar un ple extraordinari, el pròxim 14 d'octubre, perquè els veïns es pronunciïn definitivament," i d'aquesta manera poder tancar el debat".

Santi Vila va comparèixer ahir acompanyat del tinent d'alcalde Pere Casellas (PSC) i del regidor de Medi Ambient, Richard Elelman (ICV). Després de donar a conèixer la decisió de Foment, els socis de govern van reconèixer que l'opció "més realista" és que la ciutat renunciï a mantenir l'estació actual i aposti per la futura terminal de l'AVE, que serà una gran estació intermodal, on convergiran l'alta velocitat i el tren convencional.

XARXA VIÀRIA

L'equip de govern tripartit ha acordat una posició conjunta, en què vincula el seu suport a la nova estació al compromís que la Generalitat de Catalunya culminarà el pla d'infraestructures necessari per enllaçar la terminal de l'AVE, que s'ubicarà a l'oest de Figueres, amb la xarxa viària que envoltarà la ciutat en un futur (ronda nord, A-2 i A-26). Aquesta opció també implica garantir una bona connexió entre l'estació de l'alta velocitat i el centre urbà.

Santi Vila va dir que Figueres "s'equivocaria" si finalment optés per mantenir la confrontació amb l'Estat i la Generalitat, ja que perdria l'oportunitat històrica de desfer-se de les vies del tren que travessen la ciutat i d'aconseguir que Foment construeixi una estació de l'AVE de grans prestacions, i no un simple baixador.

Notícies relacionades

L'alcalde es referia d'aquesta manera a la campanya impulsada per la Plataforma Defensem el Tren, a la qual es van sumar l'associació de comerciants de la ciutat i el cercle empresarial Eurem, per mantenir l'actual estació on és ara, però amb les vies soterrades.

Fonts municipals van recordar ahir que el temps passa i no es poden produir més demores, ja que encara s'ha de negociar amb l'Estat i la Generalitat de Catalunya el conveni que articularà el repartiment dels costos de la nova estació. L'anterior alcalde, el socialista Joan Armangué, va anunciar a principis de l'any passat que s'havia arribat a un preacord amb Foment perquè la nova estació no fos un simple baixador, sinó una instal.lació de 6.600 metres quadrats, amb una estació d'autobusos de 21 andanes i un aparcament per a 1.000 vehicles.