El Govern defensa la jornada de 37,5 hores amb pressió al PP i picada d’ullet a Junts

Díaz diu que l’Executiu acompanyarà les pimes, com exigeixen els postconvergents / El Consell de Ministres aprovarà dimarts vinent la reducció, tot i no tenir encara els suports assegurats

El Govern defensa la jornada de 37,5 hores amb pressió al PP i picada d’ullet a Junts
3
Es llegeix en minuts
Miguel Ángel Rodríguez

El Govern central va aprofitar el Primer de Maig, Dia Internacional dels Treballadors, per reivindicar la reducció de la jornada laboral a 37,5 hores setmanes que aprovarà el Consell de Ministres dimarts vinent, després que l’apagada de dilluns passat obligués a retardar aquesta mesura una setmana. Va ser la vicepresidenta segona i líder de Sumar, Yolanda Díaz, qui va confirmar aquest pas endavant per part de l’Executiu de coalició, que situa la pressió en el Partit Popular perquè recolzi la mesura al seu pas pel Congrés. Tot i així, la també ministra de Treball va llançar alguna picada d’ullet a Junts, soci indispensable per aprovar la rebaixa si els populars hi acaben votant en contra.

En una carta a la militància del PSOE, el mateix Pedro Sánchez va reivindicar l’aprovació de la reducció de la jornada dimarts vinent, malgrat que l’Executiu no té assegurats els suports del bloc de la investidura, amb els postconvergents avisant que s’oposaran a la norma si no es realitzen els canvis que exigeixen. No obstant això, el Govern central va preferir situar el focus en el PP. "Podem saber, una vegada més, per què serveixen els 137 diputats del PP: si serveixen per millorar la vida de 12 milions d’espanyols o tornen a fer el que han fet sempre, col·locar-se en contra del seu país", va sentenciar Díaz en una entrevista en TVE.

"Ho estan passant malament", va assenyalar sobre la situació dels populars davant aquesta norma abans d’insistir que "estan patint molt perquè és molt difícil col·locar-se en contra del teu país". La vicepresidenta va assenyalar que "el problema que té [Alberto Núñez] Feijóo és que no mana al seu partit" i que no pot fer allò pel que va advocar durant diversos dies sobre una setmana laboral de quatre dies. "Si tomben, com van fer en la reforma laboral, aquesta mesura els sortirà molt car", va sentenciar.

Les "elits empresarials"

No va ser l’única. Des de Sevilla, la vicepresidenta primera i ministra d’Hisenda, María Jesús Montero, va reivindicar que la rebaixa de la jornada laboral pot ser "històrica" i que esperen comptar amb el suport de tots els grups. No obstant això, va avançar que "la dreta mai està a l’altura d’aquests reptes" i sempre vota a favor dels interessos de les "elits empresarials". I, encara més contundent es va expressar el ministre per a la Transformació Digital, Óscar López, abans de l’arrencada de la manifestació a Madrid: "A tots els fatxes i a tots els ultres d’aquest país, els drets dels treballadors a Espanya continuaran avançant. [...]. Reduirem la jornada laboral".

Si bé el Govern central va centrar el tret en els conservadors, el que és cert és que, de moment, no compta amb els suports necessaris perquè el projecte de llei pel qual es redueix la jornada laboral sigui acceptat a tràmit al Congrés. El principal problema és Junts, que no recolzarà la iniciativa si l’Executiu no s’obre a introduir certes modificacions en el text. Preguntada sobre el suport dels de Carles Puigdemont, Díaz va dir a TVE que estan treballant amb els postconvergents i que creu que "hi ha marge per a la negociació".

Més tard, ja als carrers de Madrid, la ministra de Treball va llançar una picada d’ullet als postconvergents assegurant que està negociant amb "discreció" i que el Govern central "acompanyarà les petites empreses" en aquest procés de reduir la jornada. Justament, els de Puigdemont reclamen que la norma s’adapti a la situació de les petites i mitjanes empreses. A més, Díaz va indicar que l’Executiu es farà "ressò" de la realitat catalana, on el valor productiu per hora treballada és el doble que el de la resta del país.

Notícies relacionades

"Consensos necessaris"

Montero també va afirmar que el Govern central "propiciarà els consensos necessaris" i va reivindicar que Espanya està preparada per afrontar aquesta reducció de la jornada laboral perquè en un moment d’"incertesa" com és l’actual, l’economia s’està comportant "d’una forma molt robusta pel que fa a termes de creixement".

Temes:

Govern TVE