Apagada estadística

Hisenda deixa d’informar de l’execució de la inversió estatal en les autonomies

El Govern va suspendre el 2023 la publicació semestral dels informes compromesos sobre el compliment del que es pressuposta 

Només hi haurà una comunicació anual sobre Transports

Hisenda deixa d’informar de l’execució de la inversió estatal en les autonomies

EFE

4
Es llegeix en minuts
Rosa María Sánchez
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

El 22 d’octubre del 2022 va ser l’última ocasió en què la Intervenció General de l’Estat (IGAE), que depèn del Ministeri d’Hisenda, va publicar la seva estadística semestral sobre el grau d’execució de la inversió territorialitzada de l’Estat en cadascuna de les 17 comunitats autònomes. En aquell informe, la IGAE va publicar les dades d’execució territorial de les inversions reals corresponents fins al 30 de juny del 2022. El resultat era que a mitjans d’any, l’Estat només havia executat la quarta part dels poc més de 21.000 milions d’inversió autonòmica prevista per a tot el 2022.

Des d’aleshores s’ha produït una apagada estadística. La web del Ministeri d’Hisenda no ha tornat a publicar cap dels dos informes semestrals posteriors compromesos en el calendari d’estadístiques oficials del 2023 (el 30 de maig i el 29 de setembre). A més, sorprenentment, el Programa anual 2024 del Pla Estadístic Nacional 2021-2024, publicat el 24 de gener al Butlletí Oficial de l’Estat, acaba amb la difusió semestral de dades i estableix que només hi haurà un informe anual (relatiu al 2023) que es publicarà el pròxim desembre.

Ja no es difondran les dades d’inversió territorialitzada de tota l’Administració General de l’Estat (AGE) i les seves empreses públiques. Només es publicaran les de les entitats integrants del Ministeri de Transports i Mobilitat Sostenible (Mitrams). Certament, el Ministeri de Transports és el que més inversió territorialitzada concentra, si bé hi ha altres departaments, com el de Transició Ecològica, en què també és rellevant la distribució autonòmica de les partides.

Nou criteri

És més, el projecte de reial decret pel qual s’aprova el Pla Estadístic Nacional 2025-2028, que es troba aquests dies en fase d’audiència i informació pública, ja consagra per als pròxims quatre anys el nou criteri: una sola publicació anual i només amb les dades territorialitzades del grup de Transports i les seves empreses públiques, com Renfe i Adif.

El dubte és què passarà a partir d’ara amb el mandat de la llei general pressupostària que, en el seu article 135, obliga la IGAE a informar amb caràcter semestral l’Oficina Pressupostària del Congrés dels Diputats sobre el grau d’execució de la inversió real del Sector Públic Estatal en cada comunitat autònoma. Segons fonts del Congrés, el 2023 Hisenda no va aportar a la seva Oficina Pressupostària cap informació diferent de la publicada en la pàgina web del ministeri; és a dir, no en va aportar cap, ja que l’última que figura en la web correspon al 22 d’octubre del 2022.

L’any passat, Hisenda va incomplir el compromís previst en el pla estadístic de publicar el 30 de maig les dades d’execució de la inversió pressupostada per l’Estat en les autonomies corresponents al conjunt del 2022. El 30 de maig del 2023, el país estava digerint els resultats de les eleccions autonòmiques i locals celebrades dos dies abans, el 28-M. Potser això va influir en la decisió del Ministeri d’Hisenda de no publicar unes dades que, de segur, haurien afegit polèmica en les delicades negociacions de pactes postelectorals per a la governabilitat d’autonomies i ajuntaments.

I és que les dades d’execució pressupostària de l’Estat permeten extreure conclusions sobre a quines comunitats el Govern va complir i fins i tot va superar la inversió prevista o a quines no va arribar ni a la meitat. I aquesta informació té la capacitat de transformar-se en munició política davant l’Executiu central per part dels territoris que pitjor surten en la foto.

Un terç de la inversió

A Catalunya, per exemple, l’Estat només va executar un terç de la inversió pressupostada en aquesta comunitat per al 2021 (últim exercici sobre el qual hi ha informació completa), mentre que a Madrid gairebé es va doblar la quantitat consignada en els pressupostos. L’execució mitjana, per al conjunt de les comunitats va ser del 67,1% respecte del que s’havia pressupostat. A Catalunya, Astúries, Andalusia i la Comunitat Valenciana, l’execució no va arribar al 50%, mentre que a Aragó, La Rioja, Castella-la Manxa i Madrid es va superar el 100% del que s’havia previst. Segons l’anàlisi de la Generalitat, el nivell d’execució de les inversions de l’Estat a Catalunya des del 2015 fins al 2021 ha sigut del 62% de mitjana, percentatge inferior a la mitjana del conjunt de les comunitats (el 2021 només va ser del 35,7% a Catalunya, 31 punts inferior a la mitjana estatal del 67,1%).

La carpeta de Rodalies

Segons un informe de la Conselleria d’Economia de la Generalitat amb dades de la Intervenció General de l’Estat, des del 2010 s’ha deixat d’executar el 49,6% dels pressupostos generals de l’Estat destinats a Adif i Renfe a Catalunya. Aquesta anàlisi eleva a 3.639 milions d’euros la suma que s’ha deixat d’executar en els últims 13 anys i alimenta la demanda de Catalunya del traspàs de les competències sobre Rodalies, que està en tràmit.

Notícies relacionades

El 29 de setembre hi va tornar a haver una altra apagada estadística. En contra del que figurava en el calendari d’estadístiques de la pàgina web del Ministeri d’Hisenda, aquell dia tampoc es va publicar l’informe sobre execució de la inversió territorialitzada corresponent a l’exercici 2022.

I això que hi havia una exigència d’informació per part de les comunitats autònomes. El juliol de l’any passat, en una carta remesa a la ministra d’Hisenda per a qüestions relacionades amb el finançament autonòmic, la consellera d’Economia de la Generalitat, Natàlia Mas, es queixava de la baixa execució pressupostària de l’Estat a Catalunya i aprofitava per demanar a María Jesús Montero la publicació de les dades de compliment de la inversió regionalitzada del 2022. En altres ocasions, Mas ha fet la mateixa reclamació verbalment durant intervencions públiques. Des d’aquest departament insisteixen que, amb la seva actitud, Hisenda està incomplint la normativa.

Temes:

Adif Renfe