Nòmines
Aquest és el sou que et queda a 12 pagues amb la pujada de l’SMI del 2023
L’augment del salari mínim interprofessional beneficiarà 2,5 milions de treballadors i serà efectiu en la nòmina del febrer

El Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) ja recull l’increment del salari mínim interprofessional (SMI) aprovat pel Govern. L’augment d’aquest terra salarial beneficiarà 2,5 milions de treballadors a tot Espanya, uns 250.000 a Catalunya, i serà efectiu ja en la nòmina d’aquest mes de febrer. L’entrada en vigor serà amb efecte retroactiu a data d’1 de gener, cosa que implica que les empreses que tinguin empleats contractats amb aquest salari els hauran d’abonar una ‘pagueta’ addicional i única per compensar-los l’increment pendent d’aquell primer mes de l’any.
L’SMI s’ha apujat des dels 1.000 euros bruts en els quals estava el 2022 als 1.080 euros per a aquest 2023. No obstant, aquestes quantitats són calculades com si l’empresa les abonés en 14 pagues, tal com històricament era habitual. Actualment moltes companyies decideixen comprimir aquest salari en 12 pagues i simplificar així el seu sistema de nòmines a una cada mes.
El salari mínim té una quantia anual de 15.120 euros bruts, cosa que dividit en 12 pagues deixa un sou de 1.260 euros bruts. En altres països de la Unió Europea és habitual l’abonament en 12 mensualitats i les comparatives internacionals entre salaris mínims solen fer-se en els esmentats termes.
Més enllà del fet que cada mes cobrarà una mica menys a expenses de rebre un extra a l’estiu i un altre a l’hivern, a efectes comptables o de tributs la diferència entre abonar el salari en 12 o 14 pagues és inexistent. I cada empresa pot decidir lliurement quina metodologia de pagament utilitza, sempre que acabi pagant el mateix.
En el cas dels treballadors temporals que no estan en una mateixa empresa tot un any, la companyia té l’obligació d’abonar íntegre l’SMI a final de contracte. Ja sigui amb les 14 pagues prorratejades en 12 i abonades mes a mes o amb una liquidació a finalització de contracte que incorpori els abonaments pendents. Però el fet que un empleat tingui contracte eventual no és motiu perquè li paguin per sota de l’SMI i això és motiu de reclamació judicial.
- CAS SANTOS CERDÁN-ÁBALOS Koldo García després de conèixer l’informe de l’UCO sobre Santos Cerdán: «Acaba de començar»
- Tensió als Estats Units "Motivació política" en l’assassinat d’una congressista i el marit
- Tensió als Estats Units Els EUA surten al carrer de forma multitudinària en protesta per Trump
- Metamorfosi demogràfica Un terç de l’Eixample és estranger
- Tempesta judicial i política La caiguda de Cerdán impulsa en el PSOE avançar les generals
- L’hora més crítica Sánchez acudirà dimecres a la sessió de control al Congrés per respondre per l’escàndol de Santos Cerdán
- Les gravacions del cas Koldo Koldo García va oferir al cap de la Policia Nacional avions d’Air Europa per deportar migrants magribins durant la covid
- Augmenten les probabilitats que un asteroide impacti contra la Lluna el 2032
- Criança Carlos González, pediatre: "Moltes vegades quan el teu fill plora no vol ni joguines ni dolços, demana la teva presència i el teu afecte"
- Entendre-hi més Aeroports: l’hora de l’enlairament