Aturades el 25 de gener
La vaga d’inspectors se li complica a Díaz: s’hi sumen més sindicats
Els convocants tenen previst parar de nou el 25 de gener per reclamar més personal, més recursos i millores salarials

La vaga d’inspectors i subinspectors de Treball se li complica a la vicepresidenta segona Yolanda Díaz. Més sindicats s’han sumat al cicle de protestes convocat a finals de l’any passat per reclamar més personal, més recursos i millores salarials per a la ‘policia laboral’. A la convocatòria de CCOO, CIG, Sitss, Sislass i Usess s’hi han afegit UGT, Csif i Upit. L’única central de pes que es manté al marge de la vaga és el Sindicat Estatal de Subinspectors d’Ocupació i Seguretat Social (Seslaess), amb fort pes entre els subinspectors. El 25 de gener està prevista la segona jornada d’aturades, després de la primera, celebrada al desembre.
És el primer cicle de vaga que interpel·la tots els empleats públics del cos de la Inspecció de Treball, tant inspectors, com subinspectors i administratius, en la història de la institució. I arriba després d’un any de malestar laboral latent, que gairebé acaba ja el 2022 amb aturades. Llavors els sindicats les van desconvocar amb l’objecte d’un acord que no va arribar i ara tornen a la càrrega. La seva principal reivindicació és que el Govern els doti de més personal per atendre la creixent càrrega de feina assumida pel cos després de les aprovació de múltiples normatives, des de l’última reforma laboral fins a la vigilància dels plans d’igualtat, entre d’altres.
Segons les últimes dades de la mateixa Inspecció de Treball, el 2020 el cos disposava de 2.005 inspectors i subinspectors, que han de controlar una població de treballadors de 20,2 milions de persones. És a dir, més de 10.000 treballadors per agent. Una proporció criticada per les centrals i que s’ha vist agreujada per l’augment de legislació laboral aprovada els últims anys. Mentrestant, i segons dades de la mateixa vicepresidenta segona, l’activitat inspectora ha augmentat el 355% durant el seu mandat al capdavant de Treball.
Notícies relacionadesSobre la disponibilitat de recursos, els sindicats convocants de les aturades critiquen que el 2022 «s’ha malgastat més del 20% del pressupost recollit l’any passat per a la Inspecció de Treball que ha quedat sense executar», segons sostenen en un comunicat. «Obtenint l’organisme la pitjor ràtio de la seva història quant a execució pressupostària i desaprofitant una oportunitat singular per dotar de cos les mesures compromeses a l’acord del juliol del 2021», afegeixen.
Si el Ministeri de Treball, com a ens responsable de la Inspecció, i el d’Hisenda, com a responsable de funció pública, no arriben a un acord amb els sindicats que permeti desconvocar les aturades, el 25 de gener hi haurà una altra jornada de vaga. I el 22 de febrer també estan previstes aturades a la ‘policia laboral’. «L’atipament de la plantilla és patent», alerten els sindicats.
- Mètode pioner ¿Per què una avioneta sobrevola Catalunya disparant rajos làser contra els boscos?
- Maig plujós Lleu respir per als embassaments després de les últimes pluges
- Control de velocitat Aquests són els models de cotxes camuflats que utilitza la DGT
- Club d’Educació i Criança d’EL PERIÓDICO ¿Creus que el pa de pessic casolà és saludable per als teus fills?
- Estigma en la salut mental L’alarmant missatge d’Alejandro Sanz: «No estic bé i de vegades ni tan sols vull estar»
- Més sinistralitat La DGT es cansa d’aquests avançaments i fa un avís seriós
- Neteja ¿Per què la gent està tirant sal pel lavabo a la nit?: el truc que evita moltes malalties
- Conflicte armat a l’est d’Europa Guerra Rússia-Ucraïna: última hora de la invasió de Putin, en directe
- Cita amb les urnes Eleccions 28M: participació i com van les eleccions municipals i autonòmiques
- Televisió El «somni boig» de Fernando, nou concursant de ‘Pasapalabra’: «Tenir accés a vivenda digna abans de...»