Aeroports
¿Quins drets té un passatger si cancel·len el seu vol per vaga?
Les aerolínies estan obligades a oferir amb temps una alternativa o una compensació en cas que les aturades els obliguin a suspendre el passatge
Els passatgers que es vegin afectats aquest Nadal per alguna de les vagues convocades tenen dret a una compensació per part de les aerolínies involucrades. Ja sigui una alternativa de vol, una indemnització monetària o el reemborsament dels bitllets, segons assenyalen organitzacions de consumidors com Facua i l’OCU. «Les aerolínies poden al·legar els seus motius per evitar compensar els passatgers després d’una cancel·lació, gairebé sempre relacionats amb causes de força major, com ara condicions meteorològiques desfavorables o riscos per a la seguretat. Però una vaga anunciada i confirmada no és causa de força major», insisteixen des de l’OCU.
¿Amb quanta antelació ha d’avisar l’aerolínia d’una cancel·lació?
Les obligacions de l’aerolínia envers el viatger depenen del temps d’antelació amb què la primera avisi el segon de l’anul·lació del seu passatge. Moltes companyies no esperen a veure si la vaga té o no incidència i decideixen cobrir-se les espatlles anul·lant preventivament aquells vols que no estan coberts pels serveis mínims. En cas que l’aerolínia avisi el viatger amb dues setmanes d’antelació, això li dona dret a reclamar la devolució de l’import íntegre del bitllet. Aquí l’OCU especifica que l’aerolínia té l’obligació de retornar la quantia pagada en un termini no superior a set dies.
Si la cancel·lació és preventiva, però la companyia avisa entre 14 i 7 dies abans de la sortida prevista, això dona dret a un transport alternatiu que li permeti sortir al viatger amb no més de dues hores d’antelació a la sortida prevista i, al seu torn, que li permeti arribar al destí final amb menys de quatre hores de retard respecte a l’hora prevista.
I en el cas que el vol sigui anul·lat moments abans d’envolar-se o en un termini inferior a set dies, el viatger tindrà dret, com a mínim a ser ressituat en un altre per al mateix destí. No obstant, la sortida d’aquest vol B ha de ser no més d’una hora d’abans respecte a l’hora de sortida prevista i ha d’arribar al destí final amb menys de dues hores de retard respecte a l’hora d’arribada prevista, segons coincideixen l’OCU i Facua.
¿Té dret el viatger a una indemnització?
En tots els casos anteriorment descrits, si la companyia fos incapaç d’assumir l’esmentada reubicació, haurà d’indemnitzar el viatger amb un pagament. El reglament europeu, concretament en l’article set, recull les següents compensacions:
Els passatgers que tenien un vol a una distància de 1.500 quilòmetres o menys rebran una compensació per valor de 250 euros.
Pujarà a 400 euros per als intracomunitaris de més de 1.500 quilòmetres i per a tots els altres entre 1.500 i 3.500 quilòmetres.
I si el vol afectat no entra en cap d’aquests supòsits, la compensació serà de 600 euros.
Les vagues poden provocar que un avió no surti a la seva hora. En aquest sentit, des de Facua citen la jurisprudència del TJUE per recordar que el passatger té dret a cobrar les indemnitzacions abans descrites si el seu vol té un retard superior a les tres hores de la seva arribada al destí final.
¿Què passa si el viatger perd els diners de l’hotel?
Des de l’OCU assenyalen que aquestes són les compensacions automàtiques contemplades explícitament al reglament, però el consumidor també pot demanar altres indemnitzacions en compensació de, per exemple, un apartament llogat i que no torna els diners per cancel·lació o una entrada per a un partit de futbol o espectacle teatral, entre d’altres. Això requerirà que l’afectat demostri les esmentades despeses i pot acabar implicant que l’afectat vagi per la via administrativa.
- Desnonament massiu Els desallotjats del B9 acampen sota una sortida de la C-31 a Badalona i Albiol diu que farà desmuntar les tendes
- Anàlisi L’advocat Martín-Duarte
- Urbanitat BCN aprova la nova ordenança de civisme, en vigor a principis del 2026
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
- Mobilitat Viatges il·limitats per 6,20 euros a l'any: així pots demanar la targeta social a Barcelona per a majors de 60 anys o discapacitats amb rendes baixes
- Previsió meteorològica L’episodi de pluges intenses «estàtic» s’acarnissa a Badalona, el Maresme i el Vallès a l’espera de més precipitacions
- Crisi ramadera L’últim senglar infectat canvia l’escenari: «Reforçarem la vigilància en l’entorn de Sant Cugat per detectar més casos»
- Professor i pedagog Mor als 87 anys Joaquim Arenas, un dels pares de la immersió lingüística
- Escàndol internacional Trump, Clinton i la trama Epstein d’abús sexual: les claus
- Accident mortal Mor atropellada una jove de 20 anys que circulava en patinet a Sant Cugat
