Canàries s'ofereix a les empreses catalanes com un destí amb moltes oportunitats d'inversió

PROEXCA i EL PERIÓDICO han organitzat una trobada empresarial en el qual s'han destacat els atractius fiscals i el potencial econòmic de l'arxipèlag canari

Els participants de la trobada celebrada divendres passat a l’hotel Catalonia Rambles de Barcelona

Els participants de la trobada celebrada divendres passat a l’hotel Catalonia Rambles de Barcelona / Jordi Cotrina

6
Es llegeix en minuts
Xavier Pareja

El sol, les seves platges, l'oci, els seus paisatges i el seu clima subtropical atreuen cada any a milions de turistes nacionals i internacionals. Enguany, sense anar més lluny, el seu govern autonòmic espera tancar l'exercici amb 14 milions de visitants. En efecte, aquest territori no és un altre que les Illes Canàries. Un veritable paradís que té molt més a oferir, sobretot, a l'ecosistema empresarial i emprenedor.

L'arxipèlag canari és un territori amb moltes oportunitats. En els últims anys, més de 700 empreses han triat aquest territori per a operar o expandir-se. Més enllà dels seus beneficis fiscals com el 4% d'impost de societats per a les empreses de la Zona Especial Canària (ZEC) o els incentius monetitzables per a R+D més alts del món, les Canàries compten amb infraestructures capdavanteres, una gran connectivitat per a accedir a mercats internacionals i costos operacionals molt competitius, entre altres.

Amb l'objectiu de donar a conèixer el potencial de les illes a l'ecosistema empresarial i emprenedor català, PROEXCA – empresa pública adscrita a la Conselleria d'Economia, Coneixement i Ús del Govern de Canàries— i EL PERIÓDICO van organitzar a l'hotel Catalonia Rambles de Barcelona una trobada empresarial el passat 18 de novembre.

Sota el títol “Canary Islands Hub, el secret millor guardat per a fer negocis a Espanya”, la cita presentada i moderada per la periodista econòmica Susana Criado va comptar amb la participació d'Antonio José Olivera, viceconseller de la Presidència del Govern de Canàries i vicepresident de PROEXCA; Javier Pérez Solans, tècnic de l'àrea d'Invertir a Canàries en PROEXCA; José Carlos Díez, economista, professor i investigador; Rosa Ortuño, presidenta de l'Associació d'Empreses de Tecnologia (CATEi); Miquel Rutllant, president del Clúster Audiovisual de Catalunya; Simón Lee, fundador de GameBcn; i Angélica García Beltrán, directora General de b.water animation studioS. També va participar en la jornada Albert Sáez, director d'EL PERIÓDICO.

Una terra amb grans oportunitats

“El Periódico avui no existiria sense Canàries. Perquè va anar aquí on va començar l'aventura periodística de Premsa Ibèrica. El grup es va expandir i fa tres anys va adquirir la capçalera”, explicava Sáez en el discurs de benvinguda. El director d'EL PERIÓDICO va destacar els excel·lents resultats d'invertir en l'arxipèlag canari i la necessitat de generar vincles entre els diferents territoris per a crear riquesa i aconseguir el progrés de la societat.

“Canàries és molt més que el seu clima i el turisme. Hi ha una part de la nostra societat i economia que està florint i que volem compartir”, va assegurar Olivera. El viceconseller de la Presidència del Govern de Canàries i vicepresident de PROEXCA va apuntar que Canàries era el territori ideal per a créixer en un entorn institucional afavoridor. En concret, va destacar el desenvolupament de sectors com l'audiovisual, els videojocs, les energies renovables, la indústria de la mar i l'aeroespacial.

Antonio José Olivera, viceconseller de la Presidència del Govern de Canàries i vicepresident de PROEXCA

/ Jordi Cotrina

D’altra banda, Pérez Solans va desgranar els motius pels quals calia apostar per invertir a les illes. L'expert va destacar la importància de la capacitat de retenció i atracció de talent de les illes, sobretot, entre els nòmades digitals i els més joves; els beneficis del seu règim fiscal, el creixement del seu ecosistema tecnològic, les connexions internacionals i els costos competitius. “Per cada 100 euros de beneficis, a Canàries una empresa s'emporta 96 nets”, va explicar el tècnic de PROEXCA.

"Per cada 100 euros invertits a Canàries, les empreses recuperen 96 nets"



Així mateix, el tècnic també va posar el focus en la situació estratègica de l'arxipèlag, que es troba prop d'Àfrica, i a mig camí d'Amèrica. “Ens volem consolidar com un 'hub' de negocis amb Àfrica que compta amb la seguretat jurídica europea. El mercat africà està creixent i és una bona oportunitat malgrat la seva dificultat”, va assegurar Pérez.

Sobre el règim fiscal canari en el qual, per exemple, tan sols es paga el 4% de l'impost de societats, el viceconseller de Presidència de Canàries va assegurar que no es tracta d'un paradís fiscal. “El nostre model està reconegut per la Unió Europea i la constitució. És un règim sòlid i sostenible en el temps. Es tributa menys perquè les empreses que s'instal·len generen ocupació i riquesa en un lloc allunyat. El govern de Canàries dona suport a totes les iniciatives que aposten per les illes”, va apuntar Olivera.

La importància de les sinergies

La segona part de la jornada va comptar amb una taula rodona d'experts moderada per Criat que, sota el títol “Empreses Catalanes: sectors en expansió, més enllà del sector industrial”, i amb la participació d'Ortuño, Rutllant, Lee i Díez, va analitzar els reptes del sector audiovisual i de les TIC i van reflexionar sobre les oportunitats que ofereix Canàries.

Un dels aspectes en els quals van coincidir tots, va anar en la necessitat de col·laboració i la generació de sinergies per a continuar creixent. Això és una cosa que, segons Ortuño, no succeeix en el cas de les TIC a Catalunya. “Competim massa entre nosaltres. Les grans empreses estan adquirint a les petites i està desapareixent el teixit emprenedor. Correm el risc de perdre talent”, lamentava la presidenta de CATEi. 

En el cas de l'audiovisual i del videojoc no succeeix el mateix. “El sector audiovisual és un sector en explosió, gràcies a la tecnologia i al desenvolupament de les plataformes”, va afirmar Rutllant. En el cas de Lee, va posar l'accent en la importància de Barcelona com a capital del videojoc i va afirmar que el repte era mantenir un ecosistema sostenible i crear un teixit en la indústria del videojoc. “No solament podem dependre de les empreses grans que adquireixen a les catalanes”, va destacar el fundador de GameBcn. La retenció de talent també va ser un dels temes clau de la taula rodona. Tots ells van remarcar que és un repte atreure'l i mantenir-lo.

Un dels moments de la taula rodona celebrada en l'esdeveniment



/ Jordi Cotrina

Sobre Canàries i les seves possibilitats, Ortuño va posar el focus en la conscienciació i la formació. Rutllant va remarcar que era necessari trencar amb la competència entre regions i aconseguir personalitat. Lee va coincidir amb aquesta reflexió i va afegir que Canàries havia de trobar la seva personalitat més enllà del sol i la platja.

Per part seva, Díez va advocar per conèixer més a Canàries. “Si vols trobar talent, perquè no ho trobes i no ho retens, allí sí. Els avantatges fiscals de Canàries són desconegudes, però són més potents. Si estàs en una fase d'expansió internacional, Canàries és el gran 'hub' per al mercat africà. Àfrica està despertant i ja ens vam perdre el despertar asiàtic”, va apuntar l'economista.

Un cas d'èxit d'empresa a Canàries

L'última part de la jornada va comptar amb la presència d'Angélica García, directora general de b.water Animation studioS, una empresa dedicada al sector audiovisual i l'animació que treballa en produccions internacionals. La seva arribada a Canàries es va produir el gener de 2018 i actualment té un estudi format per unes 60 persones. Al principi, el sector encara no comptava amb molt de desenvolupament a l'illa i es va haver d'importar talent.

Angélica García Beltrán, directora general de b.water Animation studioS, va explicar el seu cas d'èxit

/ Jordi Cotrina

“Un dels al·licients de Canàries és que és fàcil importar talent. Aquí treballes les teves 8 hores i estàs en un paradís en el qual després pots dedicar-te al surf, a la muntanya o al que t'agradi pel seu clima”, va destacar García. Però aquest no és l'únic al·licient. El ritme és diferent i molt més tranquil que en la península. “Hi ha molta més tranquil·litat, però molta productivitat. És important aprendre a manejar-te amb l'espai i els recursos de l'illa”, va destacar García.

Pots consultar més informació sobre Canary Islands Hub en aquest enllaç.