Crisi energètica

Armadores avancen la compra de gasoil davant el final de l’ajuda dels 20 cèntims

Les firmes de grans vaixells ultimen acords per tancar l’adquisició abans de final d’any

Ribera aposta per limitar el suport mentre França l’amplia a la flota fins al febrer

Armadores avancen la compra de gasoil davant el final de l’ajuda dels 20 cèntims
3
Es llegeix en minuts

L’esclat de la guerra a Ucraïna va suposar un augment dels preus i l’escassetat d’una infinitat de matèries primeres i altres elements claus per a Europa i bona part del món. Un dels béns que més es va encarir va ser el combustible, un augment que va arraconar els sectors amb despeses d’explotació que més en depenen. Per a la flota pesquera, l’impacte va ser immediat davant l’escalada del cost del gasoil, que també va afectar la resta de la població i que va obligar el Govern a intervenir-hi. L’establiment d’una bonificació de 20 cèntims per litre va ser vital per mantenir la rendibilitat entre les armadores, que van arribar a deixar barcos aturats uns dies fins que es va concretar la mesura. Ara la flota torna a estar en la corda fluixa. L’ajuda finalitza, si res canvia, el 31 de desembre. De fet, la vicepresidenta tercera del Govern i ministra per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic, Teresa Ribera, dilluns es va mostrar partidària que deixi de ser generalitzada en el cas que es prorrogui. Davant aquesta incertesa, les armadores de grans vaixells estan avançant la seva compra de combustible de l’any vinent per assegurar-se aquesta bonificació.

Per omplir el dipòsit d’un arrossegador congelador de gran altura com els que van a l’Atlàntic sud-occidental (Malvines i aigües internacionals) es necessiten uns 800.000 litres. Un vaixell de pesca, uns 55.000. Amb aquestes quantitats, el cost del gasoil és clau per a aquesta mena de vaixells i, amb els preus encara pels núvols i sense l’ajuda, la flota reviuria els problemes que va viure a la primavera.

«En el nostre cas ja ho hem fet. Ja hem tancat la compra per abans del 31 de desembre», avança el president la Cooperativa d’Armadors de Vigo (ARVI), Javier Touza. Els dos barcos amb els quals treballa pescant calamar en aigües de les Malvines necessiten 800.000 i 900.000 euros, respectivament. «No sabem què passarà el 2023», assenyala.

El mateix assenyalen des de l’Organización de Palangreros Guardeses (Orpagu), tot i que també reconeixen la dificultat per la periodicitat de les seves marees. La gerent, Juana Parada, indica que «no és tan fàcil d’aconseguir-ho», ja que alguns barcos surten al novembre i tornen a la primavera.

Només al port de Vigo operen uns 40 vaixells d’arrossegament congeladors de gran altura i les seves campanyes comencen sobretot a principis d’any. Són aquests els armadors que estan tancant ja les seves compres de combustible –o intentant-ho– abans no s’acabi l’any.

Molt més difícil ho tenen en la fondària. Com explica el president de la Federació Gallega de Confraries, José Antonio López, a les flotes que treballen al dia els és impossible realitzar aquestes pràctiques, de manera que, si s’elimina la bonificació, es veuran immediatament perjudicades.

Final del suport

La vicepresidenta i ministra per a la Transició Ecològica va recordar ahir en declaracions a RNE que l’ajuda «va ser una decisió d’emergència a l’estiu», però entén que ara «cada vegada és més important concentrar l’esforç en qui més el necessita, ja sigui per raons professionals o per nivell de rendes de les famílies». En aquest sentit, va assenyalar que no s’han de subvencionar els combustibles fòssils ni se’ls ha d’establir un tractament fiscal favorable, ja que es tracta d’un principi fonamental per a l’impuls de la transformació del sistema energètic, que és l’objectiu que persegueix la Comissió Europea en el sector de la pesca i l’aqüicultura.

Notícies relacionades

La posició de Ribera, en principi, xocaria amb la d’un altre país de tradició pesquera de l’entorn, França. El secretari d’Estat de Pesca francès, Hervé Berville, va assenyalar que «l’ajuda al combustible», que, després de dues pròrrogues, finalitza avui, «ara s’estén fins al febrer del 2023». «Afectarà tots els professionals i suposarà un compromís econòmic per part de l’Estat que podrà ascendir a més de 20 milions d’euros, sumats als 45 milions d’euros pressupostats fins aleshores», va afegir Berville.

De moment, el sector pesquer a Espanya desconeix si podran seguir disfrutant de la bonificació quan s’acabi l’any. El que sí que sembla segur és que els preus no baixaran.