El futur Liceu Mar farà guanyar a BCN un nou passeig marítim

El pla preveu transformar el Moll d’Espanya en un espai amable per al vianant

Per fer-ho s’enderrocaran els dos talussos que actualment eleven la plaça de l’Ictíneo, se soterrarà el trànsit i es traslladarà el Reial Club Marítim

El canvi permetrà recórrer caminant al costat de l’aigua el tram de la Via Laietana a la rambla de Mar

Es calcula que les obres no podran començar com a mínim fins d’aquí quatre anys

El pas actual de vehicles s’eliminarà per soterrar la circulació a través d’un nou vial

També millorarà la connexió del Moll d’Espanya amb una parada del bus nàutic elèctric

El futur Liceu Mar farà guanyar a BCN un nou passeig marítim
5
Es llegeix en minuts
Glòria Ayuso
Glòria Ayuso

Periodista

Especialista en economia i sostenibilitat, economia blava, transició cap a una economia descarbonitzada.

ver +

El futur Moll d’Espanya serà molt diferent del que es coneix en l’actualitat. La intervenció per construir el Liceu Mar servirà per transformar el moll, que permetrà mantenir el passeig dels ciutadans al costat del mar per propiciar un recorregut continu i circular: des de l’extrem del Moll de la Fusta de Via Laietana fins a la plaça de l’Odissea davant el Maremàgnum, que es prolongarà pel pont rambla de Mar.

Això serà possible amb la demolició dels dos talussos que formen la plaça de l’Ictíneo i el soterrament de tota la circulació de vehicles. S’hi afegirà el trasllat del Reial Club Marítim de Barcelona al Moll de Barcelona, juntament amb el World Trade Center, que permetrà també obrir els espais que ocupa ara davant l’aigua. El Port de Barcelona estudia donar usos nous a la làmina d’aigua que deixaran lliure les embarcacions mudades.

Solució desfasada

A l’extrem de Via Laietana, la gran i costeruda plaça de l’Ictíneo està configurada per dos talussos amb zona enjardinada que funciona com a pas dels vianants cap a l’Aquàrium i el Maremàgnum. Elevar el terreny va ser la solució que es va aplicar fa gairebé tres dècades perquè per sota passés el trànsit rodat cap a l’aparcament del Maremàgnum, el Reial Club Nàutic de Barcelona i el Reial Club Marítim de Barcelona.

El Port de Barcelona planteja ara amb la demolició del doble talús crear un espai més pla que mantingui una continuació amb el Moll de la Fusta, que convidi els passejants a entrar al moll, al cor del Port Vell, per recuperar d’aquesta manera el seu «valor emblemàtic». L’actual pas de vehicles s’eliminarà per soterrar la circulació a través d’un nou vial amb un traçat més senzill, que permetrà urbanitzar tota la superfície i caminar a prop del mar tant al vessant que dona a la Barceloneta i Marina Port Vell com al del barri Gòtic. Ja a l’interior del moll, també s’enderrocarà l’edifici Imax per convertir l’àrea en un espai públic que deixarà a la vista la façana de l’Aquàrium, fet que motivarà la seva «futura remodelació», com indica el Port de Barcelona.

Autocars i vianants

El port ha fet els primers passos per iniciar aquesta gran reconfiguració dels 46.500 m2 de l’àrea entre el final del Moll de la Fusta i la plaça de l’Odissea, davant el Maremàgnum: les propostes que es presentin a la convocatòria del concurs per a la redacció del projecte del Liceu Mar, la segona seu del Liceu a Barcelona, han de tractar com cal reurbanitzar tot el conjunt. De fet, el projecte té un cost estimat de 57,3 milions d’euros i les obres d’urbanització, que costejarà el port, representen fins al 42% de tot el pressupost.

Segons el plec del concurs, la carretera soterrada tindrà 12 metres d’amplada: 3,5 de destinats a un carril per cada sentit i dues voreres de 2,5 metres cadascuna. Haurà de garantir l’accés cap al pàrquing del Maremàgnum, a l’Aquàrium i a la zona dels clubs nàutics, per facilitar el pas d’autocars, de transport públic i els subministraments per a les activitats situades al moll. També els vianants podran connectar des de l’interior directament amb cada un dels equipaments. La via disposarà d’una zona per encotxar i desencotxar de sis autocars amb escolars que s’adrecin a l’Aquàrium, un moll de càrrega de tràilers vinculats a l’activitat escenogràfica del Liceu i una plaça d’espera per a un segon tràiler.

Una rotonda de canvi de sentit facilitarà la circulació davant l’aparcament del Maremàgnum. El concurs d’idees permet als arquitectes situar l’edifici del Liceu Mar on considerin que escau més. No obstant, han de deixar un espai de 12 metres per al passeig al costat del mar a cada banda.

A la façana cap al barri Gòtic serà possible el vol de les plantes superiors de l’edifici fins al final del moll, fet que implicaria convertir el passeig per sota en una àmplia zona d’ombra per als transeünts. El plec de condicions parla d’un vestíbul obert per a espectacles a l’aire lliure, apte alhora per al passeig, l’estada dels ciutadans i el trànsit cap a altres punts del moll.

Així mateix, al llarg del moll es preveu incloure vegetació per «crear un efecte refrescant que millori la sensació tèrmica». Seria la fórmula per adequar un espai que, actualment, sota l’abrasador sol estival, es converteix en un llarg tram en pendent fatigós de recórrer. Igualment, perquè la zona guanyi atractiu, el document exigeix que s’aprofitin i es potenciïn les vistes que hi ha des d’aquest punt al Gòtic i a la Barceloneta.

Canvi d’usos

La reordenació de tots aquests espais i la necessària modificació de tot el planejament urbanístic, una vegada decidit i redactat el projecte final, és la raó per la qual es calcula que les obres no podran començar com a mínim fins d’aquí a quatre anys. Això implica el Reial Club Nàutic de Barcelona, l’actual accés del qual pel passeig d’Itaca quedarà suprimit, i també el Reial Club Marítim de Barcelona. La concessió d’aquest últim acaba l’any 2027.

Notícies relacionades

El club tanca les negociacions amb el Port de Barcelona per al trasllat al Moll de Barcelona, juntament amb el World Trade Center, fet que deixarà lliure un gran espai a partir del 2028 que permetrà la prolongació de la plaça de l’Odissea amb sortida al mar. Els drets a la zona del Reial Club Nàutic es mantenen fins al 2034 després de l’ampliació de la seva concessió el 2021. En aquest sentit, es convida els projectes que optin al concurs a presentar idees per reorganitzar també les activitats a la làmina d’aigua corresponent a la zona de tots dos clubs. Fonts del port indiquen que, a l’espera de la presentació de les idees, «tot és obert».

Un altre dels futurs atractius i millora de la connectivitat del Moll d’Espanya serà la inclusió d’una parada del bus nàutic elèctric. El Pla Estratègic del Port Vell aposta per l’ampliació d’aquest servei, que ja funciona des de l’estiu passat entre el Portal de la Pau i el moll de Llevant, per connectar en aquest cas la zona del Maremàgnum amb el moll de Pescadors, que també es dinamitza amb l’obertura de la nova llotja i una subhasta del peix oberta als ciutadans.