Emprenedoria

El grup Enel, amo d’Endesa, obre el seu nou centre per a ‘start-ups’ a Barcelona

La companyia energètica habilita un espai a la seva seu catalana per a les empreses tecnològiques amb què col·labori

És el desè nucli d’aquest estil que posa en marxa al món, el segon a Espanya

El grup Enel, amo d’Endesa, obre el seu nou centre per a ‘start-ups’ a Barcelona

LAURA GUERRERO

2
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Enel formalitza la seva relació amb Barcelona. O com a mínim, amb el seu teixit emprenedor. El grup energètic amo d’Endesa ha inaugurat aquest divendres el seu nou centre d’innovació a la ciutat, un espai ubicat dins la seu catalana d’Endesa on pretén concentrar la seva relació física amb les empreses tecnològiques amb què col·labori. La companyia té un entorn així a Madrid des de fa uns cinc anys, un centre que en realitat ja estava pensat perquè hi acudissin empreses de qualsevol punt d’Espanya, però, segons els responsables de la companyia, el potencial de la marca Barcelona, així com la seva xarxa d’universitats, inversors i emprenedors, els ha convençut d’obrir un altre nucli així aquí.

De fet, es tracta del desè ‘hub’ d’innovació d’aquest estil que el grup italià posa en marxa arreu del món. En aquest cas l’obren de la mà de l’Ajuntament de Barcelona i de la iniciativa Barcelona Innovation Coast (BIC), però el plantejament serà el mateix que a la resta: ajudar empreses emergents que tinguin propostes per accelerar la transició cap a les energies renovables o per resoldre reptes que plantegin des d’Enel a desenvolupar les seves tecnologies i créixer. Ho fan, sobretot, cedint-los espai per treballar, obrint-los portes, presentant-los potencials inversors o, en última instància, convertint-se en els seus clients.

«No invertim en les empreses emergents», aclareix el màxim responsable d’innovació d’Enel, Ernesto Ciorra. «Veiem molt més sentit a tancar acords comercials amb elles que a convertir-nos en un dels seus accionistes», raona el mateix directiu.

¿El benefici per a Enel? Tenir a disposició solucions tecnològiques que els ajudin en el seu negoci. «Busquem les ‘start-ups’ perquè volem aprofitar els seus coneixements i les seves ganes de canviar el món: nosaltres també tenim ganes de fer-ho i creiem que la millor manera és la innovació», resol Ciorra.

El grup disposa d’un pressupost anual de 150 milions d’euros aproximadament per innovar, i la política de la companyia és fer-ho sempre a través d’acords amb tercers. En total, han desenvolupat així uns 550 projectes i unes 125 empreses s’han acabat convertint en els seus proveïdors.

Casos pràctics

L’exemple estrella és Wallbox, que va ser una de les ‘start-ups’ que va inaugurar el centre de Madrid i de la qual són clients i orgullosos impulsors del seu creixement. I no és l’única: segons repassa el mateix responsable d’innovació, Enel ja utilitza aigua o sorra per alimentar sistemes que d’una altra manera necessitarien gas, i ho fa gràcies a empreses emergents que s’han allistat als seus reptes d’innovació o que han utilitzat aquesta xarxa d’espais.

Notícies relacionades

La primera que s’ha instal·lat al de Barcelona és Predictive Company, un projecte empresarial que neix formalment en el programa The Collider de la Mobile World Capital i que ha desenvolupat un ‘software’ per anticipar les necessitats energètiques d’un edifici.

En qualsevol cas, «no utilitzem aquest ‘hub’ per incrementar la nostra presència a Barcelona, sinó per posar Barcelona al centre d’Europa», ha conclòs Ciorra. «Aquí hi ha universitats interconnectades, fons de capital risc interconnectats i molt suport de l’ajuntament i del Govern espanyol, és un magnífic ecosistema que també ha d’estar interconnectat», ha afegit.