Consum

La cara amarga del Black Friday: «No estem per fer descomptes, estem més aviat per tancar»

El petit comerç assegura encarar la campanya del Black Friday de mala gana, amb pessimisme i sense marge per a descomptes

La cara amarga del Black Friday: «No estem per fer descomptes, estem més aviat per tancar»

MANU MITRU

3
Es llegeix en minuts
Paula Clemente
Paula Clemente

Periodista

Especialista en Consum, start-ups, sector emprenedor

ver +

Al petit comerç només li faltava el Black Friday. Lluny de les bones expectatives de centres comercials, grans magatzems i eixos comercials turístics, els negocis més discrets es plantegen aquesta propera campanya d’ofertes amb resignació i sense gaire previsió de grans rebaixes. «No estem per fer descomptes, estem més aviat per tancar», sintetitza el president de Pimec Comerç, Àlex Goñi. «Estem molt ajustats amb els marges per abaixar preus: aquest any no hi haurà descomptes agressius», coincideixen des de la Confederació Espanyola de Comerç (CEC). «Es farà de mala gana i amb descomptes mínims, perquè ens hem menjat els marges», completa el vicepresident de Barcelona Comerç, Pròsper Puig.

Les tres associacions expliquen que, d’entrada, aquest tipus de negocis ja no són gaire partidaris de jornades de descomptes fora de la campanya oficial de rebaixes, essencialment per les dificultats que tenen per competir amb les ofertes dels grans. A més, «qui fa la compra pel Black Friday no la fa a la campanya de Nadal», afegeix Puig, com un altre dels arguments pels quals no veuen amb bons ulls aquesta jornada, que, al seu parer, «s’ha carregat el moment més expansiu de l’any». Més encara aquest any, diu: «La gent disposa d’una renda disponible més baixa que l’any passat; si l’any passat ja no va duplicar la compra, tampoc ho farà aquest».

Perquè, aquest novembre, a la tendència d’avançar compres s’hi suma una inflació que no dona treva, l’energia a preu d’or, les hipoteques en plena pujada i un estiu etern que desincentiva la compra de roba d’hivern. «No es dona cap paràmetre perquè el consum s’alegri», afina el màxim responsable de Pimec Comerç, que es refereix a les compres no previstes, no essencials o que es fan per pur oci.

De fet, a mitjans d’octubre, una enquesta entre les empreses que associa aquesta branca de la patronal de les pimes mostrava que un 27% dels negocis estaven tenint problemes de liquiditat derivats de la situació econòmica actual i que un 45% preveien tenir-los. Puig assegura que al sector de la moda en concret s’està venent de mitjana un 20% menys que l’any passat, tot i que coneix casos de botigues que estan fins a un 30% per sota.

L’efecte de la inflació

«El context econòmic no acompanya», sintetitzen des de la CEC. «Estem assumint sobrecostos molt alts», apunten, i adverteixen, també, que serà molt difícil valorar aquest any si el Black Friday ha sigut exitós o no: és molt probable que la diferència de preus amb el 2021 indueixi a una falsa sensació de més ingressos, quan a la pràctica pot ser que s’hagi venut el mateix o menys.

Notícies relacionades

De tota manera, la presidenta de l’Associació de Comerciants de Centres Comercials, Sònia Plaza, resta importància al dia per si mateix. Per ella, el gran problema seria que continués fent calor fins al Black Friday, però, independentment d’això, que aquesta jornada en concret vagi bé no serà indicador de res, opina ella. «El balanç dependrà molt de la temporada en conjunt, de com sigui de fred el novembre o de com caigui el pont de la Puríssima», assegura. «Al final, el Black Friday cada any va bé, i això no és senyal de res», remata.

Puig, de Barcelona Comerç, ho té clar: «És possible que hi hagi eufòria de consum, però la renda disponible de les famílies és la que és, i si compren a finals de novembre, no ho faran a mitjans de desembre».