Transport aeri

L’hereva d’Alitalia, en venda tres mesos després de néixer

L’aerolínia pública Ita Airways rep ofertes de la firma de creuers MSC i de l’alemanya Lufthansa

3
Es llegeix en minuts
Irene Savio
Irene Savio

Periodista

ver +

Aquest mes es compleixen tres mesos des que el Govern italià va anunciar que, després d’anys de pèrdues i reestructuracions tempestuoses, la vella aerolínia de bandera italiana, Alitalia, deixava d’existir i, al seu lloc, naixia de les cendres Ita Airways (Itàlia Transport Àeri). L’enrenou que va provocar l’anunci i les seves causes van ser llavors àmpliament documentats. El que probablement pocs s’esperaven és que, en aquest exigu lapse de temps, Ita Airways acabés estant en venda, tal com es desprèn de les informacions que han començat a circular en els últims dies al país transalpí. 

La nova aerolínia, que és completament pública, encara té assumptes pendents irresolts amb els antics treballadors d’Alitalia i ha sumat ja dues demandes col·lectives. Malgrat això, aquesta setmana ha rebut una manifestació d’interès de dues grans multinacionals que han dit que estan interessades a adquirir conjuntament una participació majoritària de l’aerolínia. La primera és l’empresa italosuïssa de creuers MSC; la segona és un competidor directe, l’alemanya Lufthansa

L’anunci ha sigut comunicat per la mateixa Ita Airways, que es troba en estat de liquidació. «Tant el grup MSC com Lufthansa han expressat el desig que el Govern italià mantingui una participació minoritària dins de l’empresa», i han sol·licitat «90 dies d’exclusivitat per treballar en aquesta manifestació d’interès», va comunicar l’empresa, a l’afegir que les ofertes seran estudiades «en una pròxima reunió».

Per la seva part, MSC va precisar que l’operació podria generar «sinergies positives» per a les tres companyies, tot i que no va explicar ni quin percentatge planeja adquirir, ni quines series les condicions de la compra. «Ho vam dir des del començament que una aliança és una condició sine qua non per permetre que Ita es mantingui al mercat», havia dit fa uns quants dies l’actual president d’Ita, Alfredo Altavilla. 

Pitjor del previst

Ita Airways arriba a l’anunci en un estat ptijor del que estava previst. A principis de mes, el mateix president Altavilla ho va reconèixer. Des que va ser creada, l’aerolínia ha registrat 86 milions d’euros en beneficis, la meitat del previst en el pla industrial, i ha transportat uns 1,2 milions de passatgers. Altavilla va atribuir aquest nefast resultat a l’«augment del 15% del preu del carburant», i a l’empitjorament de la taxa de canvi de l’euro davant el dòlar. A més també va dir que, a causa de la variant òmicron, només al gener s’han cancel·lat uns 850 vols. 

Notícies relacionades

L’executiu va afegir també que no creu que la companyia hagi de ser una espècie de «creu vermella» per als treballadors que s’han quedat sense feina, més encara que Ita ha perdut uns 170 milions d’euros en dos mesos i mig de vida, segons el que va revelar Altavilla durant una audició al Parlament italià. Amb això, segons es va precisar, la companyia té ara una liquiditat de 440 milions d’euros, davant la injecció de 770 milions d’euros que va rebre inicialment. 

Tot això malgrat que Ita Airways és una companyia molt més reduïda que l’avui extinta Alitalia. Té amb prou feines 52 avions, i uns 2.200 empleats (dels 10.000 que tenia Alitalia), als quals preveu afegir-ne al voltant de 1.000 (uns 300 pilots i 600 assistents de vol) al llarg del 2022, i augmentar alhora la seva flota d’un 50%. No obstant, ja ha perdut la connexió territorial amb l’illa de Sardenya, que va obtenir l’espanyola Volotea. I també queda encara pendent, a més, la cessió dels serveis d’assistència a terra i la manutenció, que presumptament s’hauria de resoldre durant l’estiu que ve.