Fraus

¿Com reclamar més de 2.000 euros si va comprar un cotxe entre el 2006 i el 2013?

El Tribunal Suprem ha ratificat les sancions imposades per Competència a 21 fabricants i distribuïdors, cosa que dona dret a exigir indemnització

2
Es llegeix en minuts
Agustí Sala
Agustí Sala

Redactor en cap d'Economia

Especialista en Economia

Ubicada/t a Barcelona

ver +

Els usuaris que van comprar un cotxe entre el 2006 i el 2013 poden reclamar indemnitzacions de fins a més de 2.000 euros de mitjana després que el Tribunal Suprem hagi ratificat les que va imposar la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) a 21 empreses fabricants i distribuïdores de cotxes per crear un càrtel que van autodenominar com el ’Club de les marques’. Aquesta aliança il·legal, per la qual la CNMC va començar a aplicar sancions el 2015, va significar per a més de 10 milions de particulars i empreses que van adquirir un vehicle entre el febrer del 2006 i l’agost del 2013 pagar un preu de més pel qual ara poden reclamar i amb interessos.

Les empreses implicades en el càrtel es van passar informació confidencial durant diversos anys i gràcies a això van practicar polítiques comercials menys agressives i amb menors descomptes, en contra del benefici dels compradors.

Segons càlculs del sector, els compradors d’un automòbil entre aquestes dates haurien invertit entre 2.000 i 9.000 euros de més, al voltant del 10% i el 15% sobre el preu de venda del vehicle de més, com a conseqüència d’aquestes pràctiques declarades com anticompetència que van encarir els preus dels cotxes.

¿Com reclamar?

Els qui es considerin afectats per aquest sobrecost poden reclamar de manera individual o a través d’associacions, com l’Agrupació d’Afectats pel Càrtel de Cotxes, que té a la seva web un formulari específic i fins i tot ha organitzat reunions per captar el màxim d’afectats.

Perquè la reclamació pugui tramitar-se és necessari aportar la factura de la compra o l’acreditació del pagament del lloguer o del lísing del vehicle, així com la fitxa tècnica o rebuts per reparacions realitzades.

La capacitat de reclamació, segons l’agrupació d’afectats, dependrà de diversos factors. El primer consisteix a saber si l’empresa o concessionari es troba al llistat d’entitats sancionades per la CNMC. Després cal establir una cronologia que avali que, durant el període d’activitat de l’empresa com a part del càrtel de cotxes, el reclamant va fer ús d’algun dels productes i serveis. 

En cas afirmatiu, el següent pas és la reclamació de responsabilitats mitjançant la via judicial. Aquí és on intervenen entitats com l’Agrupació d’Afectats del Càrtel de Cotxes (AACC).

Amb tan sols l’adscripció, els afectats per aquesta organització monopolística podran optar a tenir capacitat i informació per obtenir una indemnització compensatòria partint de la quantificació dels danys i perjudicis percebuts. 

Les marques implicades són:

Alfa Romeo

Audi

BMW

Chevrolet

Chrysler

Citroën

Dodge

Fiat

Ford

Honda

Hyundai

Jeep

Kia

Lancia

Lexus

Mercedes*

Mitsubishi*

Nissan

Opel

Peugeot

Porsche*

Renault

Seat

Skoda

Toyota

Volkswagen

Volvo*

(Les marcades amb un asterisc en realitat no van participar en el denominat ‘Club de les marques’)

Notícies relacionades

En conjunt, les companyies sancionades per la CNMC van haver de pagar multes per un import total de 171 milions d’euros. El Grup Volkswagen, que inclou també Seat, Audi, Skoda i Porsche, es va deslliurar de la sanció per delatar la resta de companyies, en el marc del programa de clemència que té la CNMC.

Les companyies implicades en l’actuació de la CNMC copaven una quota de mercat del 91%. Les multes més importants van correspondre a General Motors España, amb 22,8 milions, seguit per Ford (20,2), Renault (18,2), Peugeot (15,7) i Citroën (14,7).